• izza29

Arga barn. Vad gör ni?

Vad gör ni när erat barn skriker av ilska i vagnen för att h*n vill bli buren i stället.?
    Ger ni er eller låter ni barnet ge sig?

Vi var ute o skulle gå en långprommenad idag. Min dotter blev tvärilsken i vagnen o ville bara ställa sig upp, hon skrek o skrek av ren ilska, vred o försökte slingra sig ur selen.

Jag lät henne vara ilsken, vände på vagnen o gick hem igen utan att ta upp henne!
    hur skulle ni göra??

Detta började igår då min kille var ute o gick med henne, hon blev arg i vagnen, han tog upp henne o fick bära henne 4 km ända hem.

Frågan är.....ska man ge sig i dessa sammanhang när man vet att det bara är skrik av ren ilska  eller ska man låta dom skrika o ge sig själva först??

Försökte med andra alternativ, jag gav henne en bok, la ner ryggstödet, tog upp ryggstödet, pratade lungt. Inget hjälpte!!

• Svar på tråden Arga barn. Vad gör ni?
  • betsla
    izza29: Jag skulle ha börjat fundera på vad det var som gjorde att hon blev så arg, vill hon titta framåt/bakåt, vill hon bäras, ville hon inte alls ut och åka, ville hon leka med nåt särskilt där hemma som hon blev avbruten med... osv.

Om det är så att hon vill bli buren - varför inte köpa en sjal/sele av bra modell?

Vår Tova får också raseriutbrott ibland, men då funkar det ofta att försöka avleda. Vill hon inte ligga ner och byta blöja så gör jag det stående (har hon bajsat så in med henne i duschen stående bara), vill hon inte borsta tänderna så försöker jag göra det så snabbt som möjligt och berömmer henne efter varje tag.

Det finns ju alltid en anledning till att de blir arga, det gäller ju bara för oss att försöka förstå dem. Det är nog ännu mer frustrerande ör dem när de inte kan få fram det de vill säga oss.

Ursäkta eventuyella stavfel, ammande och viftande dotter
    ܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
  • Amorella

Ja, en bärsele är alltid bra att ha med sig under vagnen!

Jossebell skrev 2006-07-17 14:49:40 följande:
    izza både jag och min man skulle ha gjort som dig. Vi ger oss inte och vi vänder om och går hem.
    Hm, bara en fundering apropå det TS och Josebell skrev ovan. Om ens barn skriker för att det inte vill sitta i vagnen och man därför vänder om och går hem - då "ger man sig" väl för barnets vilja och respekterar dess önskan att inte vilja sitta i vagnen? Eller? Inte för att jag tycker det är något fel, tvärtom, men jag fattar inte riktigt! Barnet vill inte åka vagn - barnet skriker - vi ger oss inte - vi går hem? D.v.s. barnet slipper åka vagn.
  • vårsol

Det beror lite på situationen, nu är ju min pojke lite större (1,5 år) men om han tex inte vill ta på blöja men vi måste göra det så försöker jag förklara för honom att vi måste ta på blöjan innan vi går ut. Annars gör jag nog mycket som Betsla skriver.

Jag försöker fundera ut varför han blir arg, ibland blir han arg för att han inte får nånting, tex när han ville äta kladdkaka till lunch. Jag försökte förklara men han blev arg och ledsen och vi kramades och sen var det bra när han gråtit en stund i min famn.

Vagn vill han alltid åka numera, även om han kan bli lite less på slutet kanske. Men jag har aldrig någonsin tvingat honom att åka vagn, utan allid burit honom om han hellre vill det, sen har vi alltid lite leksaker och nån bok med ut som jag "mutar" honom med om han får tråkigt.

• izza29

Amorella:
    Ja, så kan man ju med tolka det!!!*L*
    Men på så vis gick vi i allafall halva vägen var!

bärsele? Har inte sett nån här som bär sin dryga ettåring i sele!!

Sen har jag en ryggsjukdom som gör att jag kan bära så tungt så långt

• vårsol

izza29 - jag bär min 1,5åring i bärsele emellanåt. Rätt sällan numera, eftersom han älskar att åka vagn och dessutom väger närmare 15 kg. Men en stund då och då bär jag honom, om han verkar behöva det

• Amorella

Jag bär min 15 månaders i bärsele ibland. Det är väl inte så himla ovanligt? Nu är hon i och för sig en tunnis, men det finns ju selar för lite större barn. (Vi har en BabyBjörn - funkar "sådär"). Men har man ryggproblem går det så klart inte.

Jag tror ändå ni kommer hitta ert lilla sätt att kompromissa, du och din lilla viljestarka tjej! Ge det bara lite tid!

• izza29

Jo, klart att vi kommer greja detta.... Vi var ute en timma nu på kvällen o gick runt o kollade in området bara....det gick bra!!

Det är bara så jobbigt med hennes humör ibland, när inget man gör verka hjälpa.
    Får väl hoppas att det lugnar ner sej snart

• Amorella

Jag har hört här på FL att de kan vara väldigt envisa och frustrerade precis när de håller på att lära sig gå. Huvudet vill lite mer än kroppen. Det passar i alla fall in på vår tjej. Lite rastlös, lite frustrerad, lätt arg. Och då är det ju något om snart går över.

Svar på tråden Arga barn. Vad gör ni?