Inlägg från: Anonym (klantig!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (klantig!!)

Hjälp! Vräkning!

Hej!
    Jag behöver hjälp angående hur en vräkning går till..
    Har strulat till det rejält för mig under våren och tror att jag kommer bli vräkt innom de närmsta dagarna.
    Jag har varit sjukskriven den största delen av detta år, och har fått strul med sjukersättningen så jag har inte kunnat betala min hyra eller några andra räkningar.
    Har fått brev från inkasso där de säger att de vidarebefodrat ärendet till kronofogden, men tror ej att jag fått något brev kronofogden gällande avhysning/vräkning, men är faktist inte helt säker. Har nu vänt upp och ner på allt i lägenheten i jakten på ett eventuellt sådant brev. Nu till frågorna, hur går en vräkning till?
    Skickar kronofogden ett brev eller kommer det flera av dem innan jag blir vräkt? Kan man avstyra vräkning genom att reglera alla hyresskullder? Hur länge går det emellan brevet från kronofogden och själva verkställan avvräkning?

Tacksam för svar, detta e jätte akut.

• Svar på tråden Hjälp! Vräkning!
  • Anonym (klantig!!)

Tack för alla svar.
    Det handlari nuläget om 3månadshyror. jag har verkligen inte haft några pengar på flera månader, då det har strulat till sig med min sjukersättning. Jag har inte ens haft råd att köpa mat sedan maj, har lev på det som funnits i skafferiet.

Finns det någon där som vet om man får ett brev eller flera från KF innan avhysning?

Jag hittade visserligen ingen här hemma, men kan mycket väl hända att det kommit, då jag inte har haft någon koll på min post. Har mått så dåligt att jag bara, korkat nog, struntat i allt.

• Anonym (klantig!!)

*puffar*
    och vädjar till någon som vet om dessa saker. Kommer det flera brev från kronofogden eller är det bara ett?

• Anonym (klantig!!)

problemet är att min arbetsgivare har ej anmält till fk, att jag är skjukskriven, där av allt strul.

• Anonym (klantig!!)

tack alla snälla för era svar.
    Jag är så rädd att jag skakar och gråter just nu. jag har ingen att prata om min situation med, och är rädd att det redan är försent att göra något åt detta.
    Jag har fått ev avi om att att jag har ett stort brev på en postutlämningsställe, kan detta brev innehålla vräkningen?
    Eller ska dessa hämtas från polisen?

• Anonym (klantig!!)

Tack Anonym (VET HUR)
    Nu har jag lite bättre koll, då är det troligtvis ett sådant brev jag har som väntar.
    Jag räknade på dagar sen när jag fick avin, och jag hinner kanske reda ut den här soppan precis.
    Jag har en del värde saker typ smycken och sånt som jag skulle kunna sälja för att få ihop pengarna. problemet är att jag inte vet vart jag kan göra det snabbt, eller vart jag göra det överhuvudtaget.
    men om det nu inte går, vet jag inte vart jag ska ta vägen, eller ännu värre, vad ska göra med min älskade katt.

Anonym (VET HUR)Tråkigt att du inte hann få det ordnat innan du blev vräkt.
    Har du hittat någonstans att bo?Hann du flytta ut innan eller kom KF hem till dig och vräkte dig?

Det är jobbigt att det blir så här. Hela min värld har rasat på ett par månader, från att ha haft nästan allt jag nånsin önskat till det här. Kan bara gråta.

• Anonym (klantig!!)

tack alla ni andra också för eran omtanke. det värmer.

• Anonym (klantig!!)

Jag har inte vågat prata med någon om min situation. Jag är så rädd. Min familj är inte så förstående med saker och ting.
    Jag har ingen aning om när denna vräkning ska ske, eftersom jag inte har varit och hämtat ut brevet än, tänk om det är imorn..
    Det slog mig inte förens idag riktigt att jag nog är vräkt, fattar inte att jag kunnat vara så korkad och bara förträngt allting. Vet ni hur tidigt på morgonen KF kan komma för att verkställa en vräkning? Tror ni att jag hinner ringa dem innan?
    Har som sagt ingen aning vilken dag de ska vräka mig...

• Anonym (klantig!!)

Jag har mått så dåligt att jag knappt varit i kontakt med någon, soc är bland de sista jag vågar vända mig till, vet inte vad det är men är bara så rädd. Har bara "gömt" mig för omvärlden och intalat mig själv att allt är som det ska.

• Anonym (klantig!!)

Jag ringde till KF idag, som sa åt mig att ringa inkasso och göra upp med dem. Jag pratade med dem på inkasso, jag har inte blivit vräkt än!! Jag blev så lättad.
    Nu måste jag betala in dryga 19000 direkt, så att jag inte blir vräkt. Måste jaga pengar.. vet ej riktigt hur jag ska få tag på så mycket pengar idag. Efter telesamtalen idag så känns allt mycket bättre. Nu måste jag bara ta mig mod till att fråga om jag kan få ett lån av min mamma eller min pojkvän (som inte heller vet om min sitts just nu, har inte vågat tala med någon om detta)
    Tack till alla ni snälla som har kunnat svara på mina frågor och varit så snälla mot mig.

• Anonym (klantig!!)

Panik. Dagen skrider framåt men har ännu ej kommit på vart jag ska få tag på pengar till att betala mina skulder!

• Anonym (klantig!!)

jag kan inte ta lån på banken då jag har fått en betalnings anmärkning precis Och nu har hela dan gått och jag har inte lyckats att få fram pengar än

• Anonym (klantig!!)

jag har ikea-kort.men ikea ligger för långt borta därifrån jag bor, det kostar för mycket att åka dit. datorn kan jag inte sälja, för den är inte min. Nu efter åt så skämms jag över att inte ha talat med min pojkvän om hur jag har det. Jag förstår inte varför jag har fått svårt att tala med folk om mina problem, några årsen hade jag inga problem att tala med tex min pojkvän om jag satt i trubbel, han har hjälp mig förr med saker, varför skulle en "liten" ekonomisk svacka vara svår att tala om.
    Jag vet inte, kan kanske beror det på att han redan har ställt upp så mycket för mig tidgare med diverse saker, kanske inte vet ej. Ska nu försöka få ur mig mitt problem till killen.

*nervös*

• Anonym (klantig!!)

Hej! Det har inte ordnat sig för mig än..
    Har till måndag på mig att betala. Jag har inte vågat ta kontakt med min hyresvärd, vet inte vad jag ska säga dem, och de kommer ju undra varför jag inte hört av mig tidigare. Jag har ingen vettig förklaring till dem om varför jag inte gjort det, förutom att jag mått jätte dåligt.
    Jag lyckade att få ur mig allt till min pojkvän i helgen, men vi kom inte på någon bra lösning på allt. Han sa att jag kunde låna pengar av honom, men han har inte råd att låna så mycket som jag behöver för att få behålla lägenheten. Och soc kommer nog inte hjälpa mig, här i stan får man inte hjälp av dem hur som hellst. Jag mår så dåligt hela tiden, kan bara gråta när jag är själv.

Ni som vet hur vräkning går till, kommer utflyttningsdatumet i det rekommenderade brevet?
    Jag har nu fått ett rekommenderat brev, men har inte hämtat ut det än, har inte riktigt vågat. Jag är så dum och naiv att jag fortfarande tror att på nått sett problemet bara försvinner i intet om jag bara blundar för allt...korkat jag vet

• Anonym (klantig!!)

*puff*

• Anonym (klantig!!)

Jag vågar ärligt talat inte prata med dem. Min kille ska ringa dem imorn och prata med dem. Det är ganska mycket pengar det handlar om runt en 25 000 - 30 000, e inte riktigt säker hur mycket det blir med räntan

• Anonym (klantig!!)

Min kille har ringt och pratat med min hyresvärd idag. Han är en ängel..
    Han har fixat så att jag fått uppskov med en vecka, så jag är inte vräkt än. Han fixade så att jag ska få prata mwed dem på måndag om en av betalnings plan. Jag är så glad över att jag har killen, förstår inte varför jag inte kunnat prata med honom tidigare om saken.
    tack för alla svar, känns bra när allt annat känns så svart just nu.

• Anonym (klantig!!)

Hej!

saker och ting har börjat ordna sig nu
    Jag är inte vräkt längre!!!! Jag var och pratade med min hyresvärd i måndags, och gjorde upp en avbetalningsplan.Jag behöver inte börja betala av förens nästa månad. Hon var så himla snäll, och förstod att jag mått dåligt och inte vågat ta kontakt tidigare. Hon sa också att om det nån gång blir så här igen att jag inte kan betala hyran, så är det bara att höra av mig, så att vi kan skjuta upp hyran till mådaden efter eller nått sånt. Jag är så glad och lättad just nu.

• Anonym (klantig!!)

Anonym (soc tant):
    Jag har börjat jobba nu igen efter att ha varit sjukskriven mesta delen av året, så jag ska inte ha nån problem med att betala av skulden eller kommande hyrorna.

Svar på tråden Hjälp! Vräkning!