• Anonym (klantig!!)

Hjälp! Vräkning!

Hej!
    Jag behöver hjälp angående hur en vräkning går till..
    Har strulat till det rejält för mig under våren och tror att jag kommer bli vräkt innom de närmsta dagarna.
    Jag har varit sjukskriven den största delen av detta år, och har fått strul med sjukersättningen så jag har inte kunnat betala min hyra eller några andra räkningar.
    Har fått brev från inkasso där de säger att de vidarebefodrat ärendet till kronofogden, men tror ej att jag fått något brev kronofogden gällande avhysning/vräkning, men är faktist inte helt säker. Har nu vänt upp och ner på allt i lägenheten i jakten på ett eventuellt sådant brev. Nu till frågorna, hur går en vräkning till?
    Skickar kronofogden ett brev eller kommer det flera av dem innan jag blir vräkt? Kan man avstyra vräkning genom att reglera alla hyresskullder? Hur länge går det emellan brevet från kronofogden och själva verkställan avvräkning?

Tacksam för svar, detta e jätte akut.

• Svar på tråden Hjälp! Vräkning!
  • Fiaflopp

Du kan testa att ringa de du hyr lägenheten av och fråga om du får en chans till om du reglerar skulden omgående...Lycka till

• AMA68

Kontakta Kronofogden OCH soc imorgon!!
    Blir du vräkt har du minimala chanser att få något mer förstahandskontrakt, telefonabonnemang, lån, bankkort, etc...

• Åsa

Det står lite på Kronofogdens hemsida som kanske kan hjälpa:

kronofogden.se/kanintebetala/vrakning.4.65fc817e1077c25b8328000657.html

Annars tror jag att de är rätt instans att kunna ge dig bra korrekt info. De har ju inget intresse av att vräka dig, är bara ombud för hyresvärden som anlitat dem för att han inte fått sina pengar. Är du medlem i hyresgästföreningen så ta hjälp av dem. Visserligen ska" alla känna till att hyran alltid går först, att kommer man så bara att bli någon dag sen ska man kontakta hyresvärden, har man inte pengar bör man omedelbums kontakta sociala myndigheter etc etc, men det är ju lätt att säga när du redan sitter i soppan.

• eljo

hur många hyror gäller det?
    Om det är _en_ gammal hyra å du ringer å förklarar att du helt enkelt missat så kanske det löser sig

• Anonym

Kontakta KF direkt, ta sedan ett lån och betala av räkningarna direkt annars kan du råka illa ut.

• Anonym (klantig!!)

Tack för alla svar.
    Det handlari nuläget om 3månadshyror. jag har verkligen inte haft några pengar på flera månader, då det har strulat till sig med min sjukersättning. Jag har inte ens haft råd att köpa mat sedan maj, har lev på det som funnits i skafferiet.

Finns det någon där som vet om man får ett brev eller flera från KF innan avhysning?

Jag hittade visserligen ingen här hemma, men kan mycket väl hända att det kommit, då jag inte har haft någon koll på min post. Har mått så dåligt att jag bara, korkat nog, struntat i allt.

• Anonym (klantig!!)

*puffar*
    och vädjar till någon som vet om dessa saker. Kommer det flera brev från kronofogden eller är det bara ett?

• Villebusen

Du borde ju ha en sjukskriving?

Skulden kommer ju alltid finnas där och du har kf efter dig en tid. Men har du papper på att du är sjukskrivning samt papper från fk att du INTE har fått sjukersättning så borde ju soc hjälpa dig.

Hoppas allt går bra

• Anonym (klantig!!)

problemet är att min arbetsgivare har ej anmält till fk, att jag är skjukskriven, där av allt strul.

• emmzan

Har tyvärr inget tips eller råd men jag hoppas att det fixar sig för dig! Kram /emma

Svar på tråden Hjälp! Vräkning!