• mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 10:26
    17706 visningar
    73 svar
    73
    17706

    Jag vågar inte vara sjukskriven....

    Jag har fått inflammationer i mina muskler i armarna, nacken, och ryggen. Antagligen är det både en yrkesskada, jag är läkarsekreterare och skriver väldigt mycket journaler så visst, därifrån kan inflammationerna i underarmarna och i armbågarna komma ifrån. Men sedan tror jag också att adoptionsprocessen som varit väldigt påfrestande för oss på många sätt, dödsfall x flera i familjen osv har gjort att istället för att jag blivit deprimerad så har jag fått en reaktion i att min kropp säger ifrån genom att musklerna blir inflammerade....Min läkare säger att jag borde vara sjukskriven en längre tid, jag har fruktansvärda smärtor, värken i nacken har gjort att jag får värk i käken, tappar känslen och styrkan i vänster arm, synen försvinner till och från, får migrän med kraftiga kräkningar. Medicinen jag tar gör att magen kraschat så jag får äta medicin mot magsår också Nu sitter jag på jobbet och skriver, för jag vågar inte sjukskriva mig. Vi väntar ju bb nu och jag är så rädd att om jag är sjukskriven ( har varit det i 2 veckor nu för det är ju inget Försäkringskassan ser) men efter 2 veckor är det ju FK som står för sjukskrivningen så jag nu jobbar jag. Mina arbetskamrater som är sjukgymnast, sjuksköterska och läkare säger att jag inte borde jobba alls. Jag har dessutom Hb på 90  och ett trombocytvärde på 400 så det är ju inte bra Jag blir ju inte bättre av att jobba, tvärtom....Usch, vet inte vad jag ska göra!

  • Svar på tråden Jag vågar inte vara sjukskriven....
  • mammat­illvic­tor
    Äldre 18 Jul 20:59
    #21
    Ethi skrev 2006-07-18 19:41:05 följande:
    Oj, det låter inte alls roligt . Jag håller med de andra: det låter absolut som att du måste få bli sjukskriven. Jag förstår verkligen din oro (jag nojar över allt), så att prata med hemutredaren är kanske inte så tokigt? Så vet du mer sedan. Jag skulle nog göra det om jag var du (nu medan du jobbar, innan du blivit sjukskriven) och vara ärlig och säga att jag var orolig för om en sjukskrivning kan påverka adoptionen och att jag i sådant fall hellre fortsätter att jobba och plågas... Däremot tycker jag, precis som de andra, ABSOLUT INTE att du ska nämna något om den stress och påfrestningar du upplevt, som kanske är orsaken till inflammationen! Risken är att det kommer att låta helt fel, för är det en sak som man får höra som nybliven förälder så är det vad jobbigt, stressigt och ansträngande det är. Man fattar nästan inte varför folk är så snabba att fokusera på sådant, när man fått den största gåvan och lyckan i världen! Även sömnbrist, tandpsrickning, magsjuka och rinnsnuva är faktiskt i grund och botten trevligt när man så länge varit rädd för att man aldrig någonsin skulle få bli föräldrar överhuvudtaget... Det är positiva ansträngningar man gör nu. Men, så ser inte alla andra det så risken är att de drar paralleller mellan stressreaktion nu och stressreaktion när ni fått ert barn = inte bra. Så, jag skulle tiga om den troliga orsaken och bara konstatera att så här har det blivit. Det kan hända alla. Jag skulle inte heller säga att det hänt förr(!), för då kan hemutredaren också dra dumma slutsatser om att du "alltid" får allvarligt ont i kroppen vid stress, och det vill man ju inte.Ta hand om dig nu och jag hoppas verkligen att du snart läker ihop!
    Tack! Ja, hon vet ju redan att jag haft inflammation förut och det står även i hemutredningen. Men fördelen med det är ju att hon vet ju att det går över Hon är tyvärr på semester tom 14/8 och jag behöver sjukskriva mig innan dess vilket jag kommer att göra. Men det får gå. Jag kommer att säga om hon tar upp det senare, att ja, jag har varit sjukskriven ett par månader pga av en inflammation och den har gått över nu så nu är jag frisk. Jag hoppas och tror att det accepteras.
  • Hey Prince­ss
    Äldre 18 Jul 21:04
    #22

    Verkar som om du redan bestämt dig angående sjukskrivningen. Hursomhelst ville jag bara säga att det bästa är att du får kurera dig och bli sjukskriven. Ingen blir lycklig av att du fortsätter jobba och att det eventuellt blir en mycket mer seglivad historia.
    Lycka till och krya på dig!

  • espera­ndo
    Äldre 18 Jul 22:40
    #23

     Get Well Soon Hej gumman ..kommer in sent i diskussionen..så jag säjer bara KRYA PÅ DIG!!!!

  • Äldre 18 Jul 23:58
    #24

    Tycker att det låter bra om du tar och sjukskriver dig ett tag men jag förstår precis din oro.
    Krya på dig gumman!

  • Äldre 19 Jul 00:05
    #25

    Förresten...
    Jag har aldrig hört att soc begär ut intyg en gång till från F-kassan efter det att man blivit godkänd, är det så???
    Kram.

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 19 Jul 06:47
    #26
    Tellus1977 skrev 2006-07-19 00:05:45 följande:
    Förresten... Jag har aldrig hört att soc begär ut intyg en gång till från F-kassan efter det att man blivit godkänd, är det så???Kram.
    Ja, det är så. När man fått bb så ska man ha ett yttrande från hemutredaren om att adoptionen får fortsätta. Om jag förstått det hela rätt så gör de ett utdrag från försäkringskassan för att se om man varit sjukskriven. Det är just den biten jag oroar mig för. SJälvklart kommer hon att fråga om det om jag varit sjukskriven i några månader. Nu hoppas jag att det inte ska behöva ta så lång tid men....ja....så då får jag kort och gott säga att ja, jag hade en inflammation men den är borta nu. Punkt slut. Inte gå in på en massa detaljer utan bara bekräfta och poängtera att jag är frisk.
  • mammat­illvic­tor
    Äldre 19 Jul 06:48
    #27
    esperando skrev 2006-07-18 22:40:38 följande:
      Hej gumman ..kommer in sent i diskussionen..så jag säjer bara KRYA PÅ DIG!!!!
    Tack hjärtat! Kram på dig!
    Hey Princess skrev 2006-07-18 21:04:16 följande:
    Verkar som om du redan bestämt dig angående sjukskrivningen. Hursomhelst ville jag bara säga att det bästa är att du får kurera dig och bli sjukskriven. Ingen blir lycklig av att du fortsätter jobba och att det eventuellt blir en mycket mer seglivad historia.Lycka till och krya på dig!
    Tack för din omtanke! kram
  • Lillsy­rran
    Äldre 19 Jul 07:41
    #28

    STOR KRAM till dig hoppas att du snart blir frisk!!!

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 19 Jul 07:42
    #29
    Lillsyrran skrev 2006-07-19 07:41:25 följande:
    STOR KRAM till dig hoppas att du snart blir frisk!!!
    Tack!
  • Vem vet
    Äldre 19 Jul 10:58
    #30

    Hej! Är du sjukskriven nu?

    Jag håller med de andra, om du sjukskriver dig endast för inflammationen, så borde det ju vara lugnt, ni har ju redan medgivande och när det är dags för uppdatering och om du då är frisk behöver man väl inte säga något...
    Jag ringde nämlligen utredaren när jag bytte jobb, trodde man var tvungen till det... EMn hon sa att de tar hon när vi har fått BB, då ska de uppdatera medgivandet!

    Tur, för nu har maken blivit av med jobbet.... och iom att det är ett tag kvar till BB får han ju ett nytt och vi behöver bara säga att han bytt inte att han vart arb.lös.
    Men visst man blir ju jätte nervös för alla sådana där saker...

    Jag blev tex inlagd på sjukhus i början av året för min magsjukdom, men läkaren där sa att detta är inget du behöver ta upp till soc. du kommer ju att vara frisk när det är dags för BB, så det är lugnt

    hoppas det stämmer

    Krya på dig! Kram

Svar på tråden Jag vågar inte vara sjukskriven....