• Adam2007

Äntligen gravid men orolig...när gör man normalt ultraljud efter en IVF?

Det känns som att hormonerna har börjat sprudla i min kropp, redan!
    Är så himla ledsen och undrande!

Har lyckats på våran 4:e IVF behandling och är jätte glada för detta, men väldigt orolig att det är någon som skall gå fel.

Vi var och gjorde ultraljud i vecka 8. (Är nu i vecka 9), läkaren på Sahlgrenska sa då att nästa ultraljud görs på våran lokala MVC i vecka 12... Nu när jag ringer till MVC säger de att de inte gör UL undersökning förrän i vecka 17-18!!!

Jag blir så himla ledsen!

Tacksam om det är någon som vet om detta är normalt på andra vårdcentraler? Det känns så himla länge OM man skulle upptäcka något fel...

• Svar på tråden Äntligen gravid men orolig...när gör man normalt ultraljud efter en IVF?
  • Tovsippan

Jag tror att det är vanligt att man väntar till vecka 17-18 för ul på många mvc. Har du möjlighet att kontakta en privatklinik för att få ett extra vul där?

Jag förstår precis hur du känner det! Jag är gravid i vecka 7+0 efter IVF och ska på mitt första vul om en vecka. Eftersom jag har haft ett ma i v. 11 efter en spontan graviditet för två år sedan, kommer jag också vilja ha extra vul/ul under graviditeten. Jag kommer nog att gå kvar på den privatklinik där min hemortsläkare har funnits bla. för att jag tror att det är lättare at få göra extra undersökningar.

Jag hoppas att du hittar en lösning så att din oro kan stillas och att allt kommer att gå bra!

• Zumna

Hej Sandriz!

Först och främst, Grattis till graviditeten!!

Normalt görs UL i v 8 efter IVF och sen i v 17-18 vilket är det normala UL som gäller för alla gravida.

Det brukar vara så att om man är orolig så kan man be om extra UL, men det kan vara svårt att få till dessa om man inte tex blöder. Man kan ju också gå till en privat gynekolog och betala för ett UL.

Jag vet inte hur ni ställer er till att göra NUPP, vilket normalt görs runt v 12. Är det något ni har diskuterat? Ser att du inte riktigt har åldern inne för det, men tror att man kan få göra det om man är orolig för att det skulle vara något fel. Samtidigt får man inte glömma att fundera i banorna på VAD man skulle göra OM någonting var fel....

Hoppas att det löser sig till det bästa för er och att du slipper vara orolig....

Kram på dig!!

One voice raised against the void celebrates it?s own existence
  • Adam2007

Hej Zumna, Tack för ditt inlägg. Det känns skönt att läsa att det är flera som har skrivit att normalt görs UL vecka 17-18 oavsett om man genomgått IVF eller inte.

Får jag fråga vad NUPP är för något?

Kanske ska kontakta ett privat gyn och höra med dem om man får komma dit och göra UL för att minska min oro.
    Men det kanske inte ser så mycket mer än vad de gjorde när jag var där v. 8 ändå. Eller vad tror du?

Kram

TOVSIPPAN: TACK även du för ditt varma svar!

• nightnurse

Till gyn på Frölunda sjukhus verkar det inte vara så lång kö... ring dit och kolla om du kan få göra ett UL och säg att det är för att du är orolig. Det kostar vanlig sjukvårdstaxa vad jag vet. Lycka till!

• Zumna

Hej igen Sandriz!

Jag har själv gjort IVF och är nu gravid i v 14+1 efter vårt första FET. Förstår precis hur du känner dig. Man är orolig som bara den att det inte ska vara ok därinne i magen...
    Själv så tycker jag att det känns bättre nu när man passerat v 12 och dessutom sett bebb*n på NUPP:et. Väntar alltså på stora UL i v 17-18 just nu... Första UL var i v8 (v7+1 tror jag, men man ser inte så mycket sä här tidigt.) Jag vet faktiskt inte när man kan se utvecklingen på fostret ordentligt, men misstänker att det ligger runt v10-12 med tanke på när man normalt gör NUPP.

NUPP är ett ultraljud där man kollar fostret efter synliga kromosomförändringar samt mäter en vätskespalt i fostrets nacke. Vid onormalt stor nackspalt så ökar risken för att barnet ska ha Downs syndrom och det är främst det man kollar vid NUPP. Men som jag skrev , så kollar man även igenom fostret i övrigt efter synliga förändringar. Det ger dock inget 100 %-igt resultat utan är bara en riskbedömning. Får man en hög risk, brukar man bli rekommenderad att göra fostervattensprov ellerr moderkaksprov. Man kan även kombinera detta ultraljud med ett blodprov, som i vissa delar av landet kallas för KUB (Kombinetar ultraljud och biokemiskt test) eller i andra delar ett kombinerat UL med ett blodprov som kallas för dubbeltest. Då kan man få ännu bättre indikationer på hur risken för Downs syndrom ser ut.

Man måste ju vara förberedd på att man KAN få ett dåligt besked och för min del så ville jag i förväg ha diskuterat igenom med min man om hur vi skulle hantera ett eventuellt sådant. Alltså hade vi redan innan NUPP:et bestämt att vi inte ville göra FVP eller MKP. Vi kände att vi hade kämpat så för vår lill* bebis att vi inte ville utsätta oss för risken för att abortera bebisen pga FVP eller MKP och oavsett resultatet så hade vi inte avbrutit graviditeten pga Downs syndrom. För oss var NUPP:et enbart en möjlighet att få reda på om det fanns en ökad risk för att kunna förbereda oss själva.

Hoppas att du hittade lite matnyttigt i infon här och lycka till oavsett hur du går vidare...

Kram

One voice raised against the void celebrates it?s own existence
  • LimeOliv

Det verkar vara olika i olika landsting, men det är trist att de lovar något de inte vill hålla. Jag gick på privata VUL eftersom jag var så orolig och ville veta att allt var ok. Jag hade väldigt svårt att vara lugn och glädja mig eftersom jag aldrig hade några graviditetssymtom förrän jag kände sparkar. Man blir så orolig när man läser om alla som har diverse krämpor och illamående, jag var övertygad om att något var fel eftersom jag inte hade några symptom. Allt visade sig vara ok på VUL, jag hade oroat mig i onödan. I efterhand kan man ju vara glad att man inte kände något annat än sparkar och slutligen förlossningsvärkar, men just då var det väldigt jobbigt.

Gå på VUL privat om du har möjlighet, det är det värt för att stilla oron.

Lycka till!

• Adam2007

Tack ALLA för era kanon svar! Det värmer och lättar min oro!
    Kramar Sandra

• Yasmine

Hej,

Grattis till den lilla!
    Vi gjorde vårt första vul i v 9 tror jag att det var.
    Sedan fick vi göra ett i v 12 på MVC, det var standard för alla gravida. Ul gjordes inte förrän i v 19.

Lycka Till!

yasmine i v 38

• Tessan71

Jag fick först ett VUL i v.7 på RMC.

Sedan när jag gick på det första läkarbesöket på MVC i v.12 fick jag ett andra VUL, och som den läkaren sa var det enbart för att det var ett IVF annars så har de bara en vanlig gynundersökning då. Så jag antar att det är olika på olika landsting.

Eftersom att allt såg normalt ut sa de att de räknade mig som en normal graviditet efter det, så sen var det UL i v. 18-20 som det är för alla. Men om jag varit extra orolig och så, tror jag nog att jag blivit behandlad annorlunda.

Om du är orolig så tycker jag att du ska kräva ett VUL. Jag vet att jag blev lättad av det i v.7 och ännu mer av det i v.12. I v. 12 ser man ju verkligen att det är en annan liten varelse som bor hos en.

Lycka till!!!

• maruttan

Sandriz: Jag gjorde ett UL i v 9 och då sa min läkare att såg man hjärtslagen då så minskade risken för missfall med 90%. Sen gjorde jag det " vanliga" UL i v 17 och sen ett till i v30. Och nu så är min lilla Filip snart 9 månader.
    Så jag är helt säker på att det kommer att gå lika bra för dig!! Lycka till och en stor kram och ett grattis

• Hatter

Jag gjorde ett tidigt UL och sen fick jag vänta tills vecka 17. Oroade mig som bara den!!!! Var en ren plåga att gå omkring och vänta och undra. Man har hört en massa skräckhistorier om tjejer som vid sitt UL i vecka 17-18 fått reda på att barnet dött redan i vecka 11-12. Oj som jag nojjade!

• Miss Bubbelgum

STORT GRATTIS!!!

Jag blev plötsligt spontant gravid när vi skulle börja vårt 4:e ivf-försök. Gjorde vul i v 7 och v 9 på ivf-kliniken (St Göran). Vi var precis som du väldigt oroliga över att nåt skulle gå fel, men min läkare på kliniken sa att man ska komma ihåg att dom flesta kvinnor som får missfall INTE har gjort vul så tidigt, och HADE dom gjort det så hade man troligen redan då sett att något var galet. Men eft allt såg bra ut i v 9, jag hade inga blödningar etc, så var risken för missfall EXTREMT liten menade min läkare. Vi kände oss lugnade av det, nästa UL var v 18 (fast det är klart att vi fortfarande var lite oroliga). (Och allt gick bra, nu ligger det en 7-månaders kille och sussar så sött).

Om du fortfarande känner dig orolig tycker jag att du ska ringa din barnmorska och förklara hur du känner, och be att få göra ett extra vul. Är hon en bra bm borde hon ta din oro på allvar!!! Annars kanske du kan ringa din ivf-klinik och be att få göra ett till vul där? Hoppas allt går bra!

• beibikär
    Hej! Ursäkta att jag klampar in i er tråd så här bara...Men jag tänkte att nån kanske är intresserad av min msn-grupp. Man gläds så otroligt med alla som äntligen lyckas!! Vet ju allt för bra hur svårt det kan va...men, men nu rullar vardan på med småbarn. Har själv en dotter som snart blir 14 mån. På nåt vis tycker jag att man ibland inte känner sej riktigt som en "vanlig" förälder...vissa saker kan bara den som har fått kämpa förstå. Nån annan som tycker så? Och sen att börja upp det på nytt...syskonförsök...Jag vill därför tipsa om en nystartad msn-grupp där vi som har provrörsbarn diskuterar allt som rör behandling, längtan, besvikelse, den stora glädjen, förlossningar, spädbarn, småbarnsproblem, ALLt som faller oss in att diskutera!
    Gruppen är under uppbyggnad så nu har ni chans att påverka hur där ska bli! Kom med!!
    Endast medlemmar kan komma in och se våra diskussioner och foton eftresom det är en privat grupp. Men alla med provrörsbarn är välkomna att registrera sej!

groups.msn.com/ivfmammor
Svar på tråden Äntligen gravid men orolig...när gör man normalt ultraljud efter en IVF?