• Zumna

Äntligen gravid men orolig...när gör man normalt ultraljud efter en IVF?

Hej Sandriz!

Först och främst, Grattis till graviditeten!!

Normalt görs UL i v 8 efter IVF och sen i v 17-18 vilket är det normala UL som gäller för alla gravida.

Det brukar vara så att om man är orolig så kan man be om extra UL, men det kan vara svårt att få till dessa om man inte tex blöder. Man kan ju också gå till en privat gynekolog och betala för ett UL.

Jag vet inte hur ni ställer er till att göra NUPP, vilket normalt görs runt v 12. Är det något ni har diskuterat? Ser att du inte riktigt har åldern inne för det, men tror att man kan få göra det om man är orolig för att det skulle vara något fel. Samtidigt får man inte glömma att fundera i banorna på VAD man skulle göra OM någonting var fel....

Hoppas att det löser sig till det bästa för er och att du slipper vara orolig....

Kram på dig!!

One voice raised against the void celebrates it?s own existence
  • Zumna

Hej igen Sandriz!

Jag har själv gjort IVF och är nu gravid i v 14+1 efter vårt första FET. Förstår precis hur du känner dig. Man är orolig som bara den att det inte ska vara ok därinne i magen...
    Själv så tycker jag att det känns bättre nu när man passerat v 12 och dessutom sett bebb*n på NUPP:et. Väntar alltså på stora UL i v 17-18 just nu... Första UL var i v8 (v7+1 tror jag, men man ser inte så mycket sä här tidigt.) Jag vet faktiskt inte när man kan se utvecklingen på fostret ordentligt, men misstänker att det ligger runt v10-12 med tanke på när man normalt gör NUPP.

NUPP är ett ultraljud där man kollar fostret efter synliga kromosomförändringar samt mäter en vätskespalt i fostrets nacke. Vid onormalt stor nackspalt så ökar risken för att barnet ska ha Downs syndrom och det är främst det man kollar vid NUPP. Men som jag skrev , så kollar man även igenom fostret i övrigt efter synliga förändringar. Det ger dock inget 100 %-igt resultat utan är bara en riskbedömning. Får man en hög risk, brukar man bli rekommenderad att göra fostervattensprov ellerr moderkaksprov. Man kan även kombinera detta ultraljud med ett blodprov, som i vissa delar av landet kallas för KUB (Kombinetar ultraljud och biokemiskt test) eller i andra delar ett kombinerat UL med ett blodprov som kallas för dubbeltest. Då kan man få ännu bättre indikationer på hur risken för Downs syndrom ser ut.

Man måste ju vara förberedd på att man KAN få ett dåligt besked och för min del så ville jag i förväg ha diskuterat igenom med min man om hur vi skulle hantera ett eventuellt sådant. Alltså hade vi redan innan NUPP:et bestämt att vi inte ville göra FVP eller MKP. Vi kände att vi hade kämpat så för vår lill* bebis att vi inte ville utsätta oss för risken för att abortera bebisen pga FVP eller MKP och oavsett resultatet så hade vi inte avbrutit graviditeten pga Downs syndrom. För oss var NUPP:et enbart en möjlighet att få reda på om det fanns en ökad risk för att kunna förbereda oss själva.

Hoppas att du hittade lite matnyttigt i infon här och lycka till oavsett hur du går vidare...

Kram

One voice raised against the void celebrates it?s own existence
Svar på tråden Äntligen gravid men orolig...när gör man normalt ultraljud efter en IVF?