Inlägg från: Anonym (detjagvet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (detjagvet)

Någon här med MRSA eller som har kunskap om det?

Jag jobbade inom vården för ett tag sedan och tog hand om en patient med just MRSA, i och med att jag efter honom träffade andra patienter så bar jag skyddutrustning. Låter värre än det är såklart men att föra smitta vidare vore ju rätt korkat, en ren säkerhetsåtgärd.

Han blev helt fri från MRSA:n efter behandling, inga bekymmer överhuvudet taget. Bakterierna i sig är ju inte farliga problemet med dem är just att de är resistenta mot vanliga penicillin. Så bakterien i sig skadar nog inte ditt barn mer än dig. Lita på din läkare där. Och ja, efter såren har läkt kommer du kunna leva som vanligt. Var bara noga med hygien och städning. Bakterierna samlas gärna i lakan, kläder och sådär. För en frisk människa krävs nästan att man är där med ett öppet sår och pillar i dina sår för att smittas. Bakterierna hoppar ju inte över och letar sig fram till ett lämpligt mål.

Vad det gäller ersättning eller så från sjukhus tror jag inte du får. Det är en bakterie man inte kan hindra. Det är som en förkylning. Så sjukhusets personal kan inte förhindra den, har den kommit så har den, åtgärder sätt därefter in. Min kvalificerade/okvalificerade gissning där är att de inte kan ersätta dig.

Detta är vad jag vet och fick lära mig när jag jobbade och vi "drabbades" av smittan. Ingen annan patient blev smittad av varken honom eller oss i personalen och vi testades regelbundet.

Hoppas det går bra för er. Oroa dig inte i onödan eller måla några skräckscenarion på väggen. Lita på läkarna du har kontakt med och de är till för att hjälpa dig så har du frågor till dem så ring.

Svar på tråden Någon här med MRSA eller som har kunskap om det?