Inlägg från: Venus |Visa alla inlägg
  • Venus

Fler som INTE ser fram emot jul???

Folk börjar till höger o vänster prata om jul

Jag har så dåliga minnen av julen och ser verkligen inte fram emot den...
    Min mamma är en sådan som gillar att bråka och då speciellt passa på när alla är hemma och lediga... Och så har hon hållt på hela min uppväxt... Storgrälet kommer antingen dagen innan julafton eller på självaste julaftons morgon... Får en stor hård knut i magen varje år trots att jag de senaste åren inte firat jul med henne...

Min mamma är väldigt ledsen över att vi inte dyker upp på julen längre, men jag orkar verkligen inte... Hon suger musten ur mig även om jag inte träffar henne... Vi brukar försöka hälsa på innan "helvetet" börjar eller så väntar vi till mellandagarna med julklapparna...

Jag firar jul för mina barns skull, de ska få uppleva det hela, men själv skulle jag bara vilja strunta i det hela och jobba bort helgen eller nått...

Nu för tiden firar jag jul tillsammans med mina barn och min sambo och även hans mamma, pappa och bror och ibland även min moster och hennes sambo... Det känns lite lättare, men knuten finns kvar där ändå och den har redan börjat knytas... Varje dag närmare 24 december och knuten blir hårdare och större...

Att vi har dålig ekonomi gör ju inte saken bättre, i år ska vi vara glada över om vi har råd med maten och kanske en julklapp till oss var...

Fler som känner att julen bara är en "plåga"???
    Berätta gärna er historia om ni vill och orkar...
    Hur liten eller stor den än är så kanske vi kan hjälpa varandra och stötta varandra att klara oss igenom "helveteshelgen" som närmar sig med stormsteg...

• Svar på tråden Fler som INTE ser fram emot jul???
  • Venus

Skönt att veta att man inte är ensam i alla fall...

Tack

• Venus

Indigo, att försöka prata med min mamma är som att prata med en vägg som sedan rasar över dig genom ett jordskalv...
    Antingen bryter hon ihop och börjar gråta och skyller ifrån sig på andra (=dåligt samvete för mig), eller så går hon till motattack på hög nivå och man känner sig knappt ens så stor som storleken på skorna man har (=utmobbad och får inte en chans till en syl i vädret)...
    Så tyvärr så är det inte ett alternativ, har försökt både under tiden vi gick i familjeterapi och under tiden som vi inte gjorde det och det är antingen eller, men ingen förbättring sker åt något håll...
    Kan ju även meddela att detta är min mammas sätt att lösa ALLA konflikter, oftast då genom att bryta ihop och skylla ifrån sig på andra... Sällan något är "hennes fel" utan det är jorden/solen som kretsar runt henne...

• Venus

Ja, det känns lite tabu att inte tycka om "Den mysiga julen som man ska tillbringa med den glada familjen"...

Undrar om julshoppingen i år kommer slå förra årets penningskörd???

• Venus

Cerridwen; Sånt gör mig fruktansvärt arg... Sånt får bara inte hända...

Hoppas att ni får en underbar jul i år *kramar om*

• Venus

Åh, har börjat få ångest över julklappar nu...
    Har gjort upp en kalkyl på hur ekonomin ser ut resten av året, plus början på nästa och den var inte rolig...

Har börjat titta på julklappar till barnen och till alla andra som ska ha...
    Jag har dragit ner på antalet julklappar, men inte hjälper det när det inte finns några pengar alls...
    Tur att farmor och farfar, mormor och morfar nöjer sig med ett kort på barnen, hoppas bara att det blir bra det syskonkortet som togs på dagis för ett tag sedan... Sitter o väntar på dem...

• Venus

PANIK!!!!
    Måste ju börja med julklappslistan... Hjälp

• Venus

Jag kände mig duktig idag...
    Jag åkte in till stan när de precis öppnat, var inne för att köpa farsdag-present... Fick mycket gjort på en timme och det var nästan inget folk alls...

Såhär kommer jag troligen lösa julklapparna oxå, åka in en stund, kolla runt, kanske köpa något och åka hem igen... Passa på när dottern är på dagis så att jag bara har ett barn med mig...

Slippa stressa med det och börja redan nu, men först och främst ska jag skriva en lista på alla som ska ha julklappar och vad de troligen kommer få och utgå från den...

• Venus

Försökte handla lite julklappar idag... gick inget vidare... jag blev så stirrig så hälften kunde varit nog...
    Trodde jag skulle kunna kommit hem med något i alla fall, men nej, det blev inget...

Julpyntet här hemma består just nu i en ljusstake i köket, Mira pilade sönder alla andra förra julen... Ska försöka bemöda mig med att sätta upp julgardiner här snar i alla fall, de igger ju klara i klädkammaren... Ska väl leta upp en adventsljusstake oxå så man kan få upp en sån, det är ju snart andra advent och vi har inte ens tänt ljus nummer 1 ännu...

Julgranen skulle svärfar fixa, så det behöver vi ju inte tänka på...
    Ska väl leta upp lite mer julpynt så att vi kan få upp lite annat oxå...

Så nu ska jag väl sätta mig och försöka få ordning på en lista på vad alla ska ha i julklapp och göra om denna dagen en gång till fast då komma hem med något...

Svar på tråden Fler som INTE ser fram emot jul???