• Venus

Fler som INTE ser fram emot jul???

Folk börjar till höger o vänster prata om jul

Jag har så dåliga minnen av julen och ser verkligen inte fram emot den...
    Min mamma är en sådan som gillar att bråka och då speciellt passa på när alla är hemma och lediga... Och så har hon hållt på hela min uppväxt... Storgrälet kommer antingen dagen innan julafton eller på självaste julaftons morgon... Får en stor hård knut i magen varje år trots att jag de senaste åren inte firat jul med henne...

Min mamma är väldigt ledsen över att vi inte dyker upp på julen längre, men jag orkar verkligen inte... Hon suger musten ur mig även om jag inte träffar henne... Vi brukar försöka hälsa på innan "helvetet" börjar eller så väntar vi till mellandagarna med julklapparna...

Jag firar jul för mina barns skull, de ska få uppleva det hela, men själv skulle jag bara vilja strunta i det hela och jobba bort helgen eller nått...

Nu för tiden firar jag jul tillsammans med mina barn och min sambo och även hans mamma, pappa och bror och ibland även min moster och hennes sambo... Det känns lite lättare, men knuten finns kvar där ändå och den har redan börjat knytas... Varje dag närmare 24 december och knuten blir hårdare och större...

Att vi har dålig ekonomi gör ju inte saken bättre, i år ska vi vara glada över om vi har råd med maten och kanske en julklapp till oss var...

Fler som känner att julen bara är en "plåga"???
    Berätta gärna er historia om ni vill och orkar...
    Hur liten eller stor den än är så kanske vi kan hjälpa varandra och stötta varandra att klara oss igenom "helveteshelgen" som närmar sig med stormsteg...

• Svar på tråden Fler som INTE ser fram emot jul???
  • Venus

Åh, har börjat få ångest över julklappar nu...
    Har gjort upp en kalkyl på hur ekonomin ser ut resten av året, plus början på nästa och den var inte rolig...

Har börjat titta på julklappar till barnen och till alla andra som ska ha...
    Jag har dragit ner på antalet julklappar, men inte hjälper det när det inte finns några pengar alls...
    Tur att farmor och farfar, mormor och morfar nöjer sig med ett kort på barnen, hoppas bara att det blir bra det syskonkortet som togs på dagis för ett tag sedan... Sitter o väntar på dem...

• Signatur

Hmm, jag ser inte fram emot jul av den enkla anledningen att det är alldeles för lång tid kvar. Jag avskyr vintern och försöker intala mig att det är brittsommar eller så just nu och vill inte ens tänka på att jul är om x antal månader...

• lurksmulan

Jag gillar inte julen eftersom det finns människor i min släkt som inte kan hantera alkoholen riktigt och som tycker att målet med jul är att dra i sig en hela snaps ensam.
    Redan vid lunch är det skål åt höger och vänster och sen fortsätter det med andra alkoholhaltiga drycker.
    Vid middagstid är den här personen oftast rätt onykter och somnar eller drar igång gräl.
    Det värsta är att personen gärna drar med alla andra också. Och det är ju klart, en snaps på jul är väl ingen fara? Och en irish coffee gör väl inget? Men sen är det i gång.
    Dessutom hatar den här personen julen och vill helst inte fira alls. Man får absolut inte köpa julklappar och att få julklappar är bara att glömma.
    I den här personens ögon är julen bara ett j*vla tjaffs och totalt onödigt.

Men nu blir det sista julen, för i januari kommer vår bebis och då ska vi skaffa egna traditioner.

• Venus

PANIK!!!!
    Måste ju börja med julklappslistan... Hjälp

• Themis

Skräckblandad förtjusning är nog rätt uttryck för min del.

Det är delvis kul och delvis åt helsicke för mycket, bara...

• Venus

Jag kände mig duktig idag...
    Jag åkte in till stan när de precis öppnat, var inne för att köpa farsdag-present... Fick mycket gjort på en timme och det var nästan inget folk alls...

Såhär kommer jag troligen lösa julklapparna oxå, åka in en stund, kolla runt, kanske köpa något och åka hem igen... Passa på när dottern är på dagis så att jag bara har ett barn med mig...

Slippa stressa med det och börja redan nu, men först och främst ska jag skriva en lista på alla som ska ha julklappar och vad de troligen kommer få och utgå från den...

• Kiralves

Jag och min man firar inte Jul...vi firar andra högtider, brukade fira Jul, men det är super skönt att inte göra det nu, för mycket stress, folk som gråter av trötthet, och många blir ruinerade. Mitt barn kommer slippa Julen men kommer vara med på de högtider vi firar.

• ladyhawk

En del taskiga barndomsminnen, gräl i släkten och taskig ekonomi gör att vi inte heller ser fram emot julen. Nu så kommer vi att fira jul hemma med kotten, har vi sagt, för att skapa en ny positiv jultradition.

• karatelinda

Oj nej - jag lider med er som inte ser fram emot julen pga familjeproblem..
    Jag ser alltid fram emot julen, men i år kanske det inte blir lika kul som vanligt, pga att min sambo antagligen måste jobba alla tre dagarna.. men så är det när man är ny på ett jobb..

Så jag förstår SoM - men fy, vad långa arbetspass du har!! Får man jobba så länge??

• majyra

Fast även om man inte har en så imponerande släkt, med medföljande traditioner. Så är det nog "inslag" som jag ändå ser fram emot.
    Det här att sitta och "glögga" med karln tillexempel, i december (närmre julen), Eller att dricka julmust. Mmm, lussebullar! Ta hem en julkalender-öppna en lucka varje dag. Osv...

Svar på tråden Fler som INTE ser fram emot jul???