Hjälp..tips om borgerlig vigsel
Så har vi mig som gjorde lite annorlunda mot föregående skribenter
Vårt bröllop var ganska likt ett kyrkligt:
Jag hade en vit bröllopsklänning, brudbukett och håruppsättning och min man hade grå frockcoat (ett bra alternativ om man inte vill ha frack - annars kan ju mannen din ha kostym, som är väldigt vanligt på både kyrkliga och borgerliga bröllop). Vi köpte en vigselring till mig - den var inte så jättedyr men lite arbetad efter egen design.
Vi hade planerat ihop en ganska storslagen ceremoni, i en lokal som låg oss varmt om hjärtat och som stämde överrens med vår livsåskådning. Tyvärr kostade det att hyra lokalen, men det finns ju vackra platser som kostar gratis. Eftersom jag har musiken som intresse var det viktigt att det var ett stort inslag under vigseln. Vi anlitade en stråkkvartett som spelade ingångs- och utgångsmusik och under ceremonin, och min lilla kör sjöng två sånger. För att inte bara få den korta måste-varianten på vigsellöftet skrev min man ihop en vacker text som vigselförrättaren kunde använda. Den blev väldigt personlig och fin. Efter ceremonin var det riskastning innan vi åkte till middagsfesten med limousin.
Middagen var trerätters med vin och tårta och kaffe med avec. En del tal och spex. Sedan blev det dans...
Som sagt - ganska likt de kyrkobröllop jag varit på i upplägget. Vi hade ungefär 50 gäster och allt kostade drygt 50 000 kr.