• lyckliga tösen

Hjälp..tips om borgerlig vigsel

vet inte om det hamnar i rätt tråd.. annars är det bara säga till vart jag ska fråga.

Ni som gift er brogerligt, hur gjorde ni?
    Vad kostade det?
    Hade ni en fin brudklänning precis som man har i kyrkan eller hade ni andra kläder?
    Hade ni jätte många på själva bröllopet som "vittnen eller nu vad dom kallar dom" eller hade ni bara några stycken?
    Köpte ni jätte dyra vigselringar eller körde ni med typ förlovningsringar?

Det är så här att jag och min sambo pratar om att gifta oss borgerligt, jag vill ha en super fin klänning, men han hatar vara fin kläd på så sätt. Så jag vet inte vad man ska ha så han blir nöjd. Känns ju inte så romantiskt om han te.x har jeans eller mjukbyxor... men jag kan ju inte heller tvinga på honom frack eller sånt.
    Jag vill ju köpa vigselringar, han är inte så brydd om själva ringarna eftersom han tycker det är obekvämt med smycken i allmänhet. så han har inte på sej sin förlovningsring, men det bråkar jag inte på honom om heller.
    Vi har tänkt ut en plats vi vill vara på, har inte tänkt ha så mycket folk då, utan det blir väl min mamma, hans mamma och pappa, min ena syster och hans bror med familj.
    Sen har vi en liten cermoni på kvällen för kompisar och så.

Men kostar det något att inte gifta sej i komun huset? Dvs, måste man betala nån ersättning för att "prästen eller nu vad han kallas" ska komma dit vi ska vara??

Jag kanske verkar helt bakom flötet, men jag har ingen aning om detta, därför undrar jag om nån av er som gift er borgerligt kan ge lite tips eller så.
    Vi har inte bestämt datum, men jag skulle vilja på midsommar nästa år om det finns nån som kan viga oss då vill säga..

• Svar på tråden Hjälp..tips om borgerlig vigsel
  • JagoMellivelli

Ni som gift er brogerligt, hur gjorde ni? Vi ringde en vigselförrättare som vi bad komma till platsen vi ville viga oss på, vissa kostar, vissa inte.. inte våran som tur va.. bara ersättning för resan t/r.

Vad kostade det? Det ska inte kosta nånting förutom de jag skrev resan... å de gick på 700kr med taxi tror jag från kista till bredäng..

Hade ni en fin brudklänning precis som man har i kyrkan eller hade ni andra kläder? Jag hade på mig en enkel balklänning.. inga volanger ingenting, vitt å slätt hehe..

Hade ni jätte många på själva bröllopet som "vittnen eller nu vad dom kallar dom" eller hade ni bara några stycken? På självaste bröllopet så kom de 45 pers minst ung. kunde inte räkna haha.. de var vissa som inte kom som jag hade bjudit å vissa som kom som jag bjöd lite senare. Men på efterfesten var de bara ungdomar, kanske 20 pers.

Köpte ni jätte dyra vigselringar eller körde ni med typ förlovningsringar? Vi tatuerade in våra vigselringar vad unika vi var hihihihi

• lyckliga tösen

tack för svaret, trodde inte jag skulle få nått =)

Tatuerade ni era vigselringar.. gjorde inte det ont?
    skulle aldrig våga tatuera förlovnings eller vigselring.. ifall det tråkiga skulle hända dvs att det tar slut vilket man ej hoppas på iof.

Var in en snabbis nyss på din sida och kollade på bilden på era fina ringar.. var ändå en rätt rolig grejj ni hade gjort, faktiskt dom första jag hört som gjort det. Diggar det starkt

• JagoMellivelli

Haha, ja vi är väl nästan ensamma eftersom de är en regel i sverige att inte tautera på händer men ingen LAG så vi slingrade oss lite, kände tatueraren
    Ja, de är de som är grejen, tänk ifall de skulle ta slut.. men vi skrev inte namn och inte något på något språk utan vi skrev våran dotters födelsedag (14 juni 2005) i romerska siffror.. de är nära vårat vigseldatum (10 juni 2006). allt man ser är ju Vn och In hehe å inget direkt som knyter till den andra..
    för ja, som sagt, TÄNK om de nu skulle ta slut.. annars hade vi en annan lösning, att tatuera över namnen lr nåt men de blev enklast såhär!
    Och nej, jag tyckte inte de gjort ont alls mest en irriterande känsla som man ville skulle ta slut men på mannen gjorde de ont för han gjorde så långt in på slutet av fingret, där på "simhuden" hahaha lr vad d heter.. oj nu blev de långt men men hehehe

• lyckliga tösen

satt just och tänkte på om ni hade tatuerat in namnen på nått sätt.. men att tatuera in eran dotters födelsedag med romerska siffror var kanon bra för då behöver ni ju inte tänka på att ni måste ta bort tatuerinen OM det skulle ta slut nångång, nu får man ju hoppas det inte gör det för er

Men iaf... när ni gifte er, frågade vigselförrättaren sånt som en Präst gör i kyrkan? Eller säger dom på ett hel annat sätt när dom viger borgerligt?

Hoppas du förstår hur och vad jag menar.. är så dålig på att förklara ibland

• Iroyg

Vi gifte oss borgerligt i stadshuset i vintras. Helt gratis var det. Jag hade en typ enkel gammal balklänning och maken en vanlig kostym på sig.

Vi köpte enkla vigselringar, vi var inte förlovade innan så vi har bara en ring var, praktiskt och bra.

När man vigs borgerligt så kan vigselförrättaren ha en del förslag och man själv får bestämma hur ceremonin ska vara. Vår vigselförrättare pratade om kärleken och läste en jättefin dikt. Inget högtravande alls, det var en intim och jätteromantisk liten ceremoni om kärlek och hur man får den att hålla hela livet. Apropå kläder ovan så hade det känts konstigt att ha en överdådig klänning och frack till en sån ceremoni, den var så vacker och mysig liksom, det hade gått lika bra att gifta sig i vanliga "gå-bort-kläder".

Men mjukisbyxor hoppas jag att din blivande make inte propsar på i alla fall... Man gifter sig bara en gång (förhoppningsvis).

• JagoMellivelli

hehe tackar så mkt

Asså först fick vi kontakt med en vigselförrättare som var superbra, hon frågade allt som vi ville veta och kom med förslag om hur man kunde göra och att hon gärna letade efter dikter lr så.. men då ville hon ha 1700 för jobbet och för vigseln så då sa vi nej hehe.. men den andra sa inget ett knyst om nånting.. jag försökte förklara men aa ledde ingen vart.. till slut läste hon upp något som hon hittat och de blev bra ändå.. men vad väntar man sig om hon ska vara gratis :P hahaha

• nattuggla

Vi gifte oss i stadshuset och det kostade juinget.
    Jag hade en vit klänning, en väldigt enkel precis samma som jag skulle ha valt om vi gift oss i kyrkan och min man hade kostym. Vi hade 5 vittnen. Jag fick en jättedyr vigselring, precis en sån som jag ville ha:)
    Efteråt for vi till mina föräldrar på tårta och så for vi på en liten resa:) Vi gifte oss nästan i hemlighet, bara de närmaste visste om det. Vilket jag tyckte var extra kuL!

• HelenZ

Jag och min kille gifte oss den 20de april i tingsrätten Var hastigt och lustigt påkommet, ingen familj fick vara med bara min bästa vän och en som jobbade på tingsrätten fick vara vårt andra vittne.

Hade en jätterolig och mysig domare som vigde oss Fanns 2 versioner av bröllopslöftet att välja på, en lång och en kort, vi valde den långa den var ca 120 sekunder hehe.

Domaren läste en fin dikt och vigde oss, intimt och mysigt på hans ämbetsrum med tända ljus

Helt gratis var det också

Eftersom allt hände så snabbt hade vi inte tänkt ha på oss några särskilda kläder på vigseln (dock inte mjukisbyxor eller dylikt) men på morgonen fick jag sån ångest så jag gick ut och köpte kjol, linne, nya underkläder (kändes viktigt..) handväska och smink.

Ringarna köpte vi samma dag också.
    Alla guldringar var beställnings vara så det fick bli silverringar istället från guldfynd tillsammans med matchande öronhängen och halsband, jag är jättenöjd och älskar dom!
    Har än idag inte tagit av mig dom en enda gång

Sedan efter vigseln blev det en liten middag på en mysig restaurang och sen hem till bröllopsnatten

En vacker dag när vi har råd ska vi fixa ett kyrkbröllop (som familj och släkt får komma på hehe...) men tills dess var det här underbart!!

Allt som allt spenderade vi cirka 2500 den dagen inkl. middag. Men man kan komma undan gratis om man vill

Bilder finns i mitt galleri

Lycka till med vigseln!

I väntan på Albin
  • HelenZ

hehe många smilysar i mitt inlägg ... men så glad är jag för min vigsel, och stolt!

I väntan på Albin
  • Tigger is a she

Så har vi mig som gjorde lite annorlunda mot föregående skribenter

Vårt bröllop var ganska likt ett kyrkligt:

Jag hade en vit bröllopsklänning, brudbukett och håruppsättning och min man hade grå frockcoat (ett bra alternativ om man inte vill ha frack - annars kan ju mannen din ha kostym, som är väldigt vanligt på både kyrkliga och borgerliga bröllop). Vi köpte en vigselring till mig - den var inte så jättedyr men lite arbetad efter egen design.

Vi hade planerat ihop en ganska storslagen ceremoni, i en lokal som låg oss varmt om hjärtat och som stämde överrens med vår livsåskådning. Tyvärr kostade det att hyra lokalen, men det finns ju vackra platser som kostar gratis. Eftersom jag har musiken som intresse var det viktigt att det var ett stort inslag under vigseln. Vi anlitade en stråkkvartett som spelade ingångs- och utgångsmusik och under ceremonin, och min lilla kör sjöng två sånger. För att inte bara få den korta måste-varianten på vigsellöftet skrev min man ihop en vacker text som vigselförrättaren kunde använda. Den blev väldigt personlig och fin. Efter ceremonin var det riskastning innan vi åkte till middagsfesten med limousin.

Middagen var trerätters med vin och tårta och kaffe med avec. En del tal och spex. Sedan blev det dans...

Som sagt - ganska likt de kyrkobröllop jag varit på i upplägget. Vi hade ungefär 50 gäster och allt kostade drygt 50 000 kr.

• Tigger is a she

I Gbg brukar vigselförrättarna ta ut en "resekostnad" på 500 kr om de inte ska viga i Rådhuset (men det är lite olika från person till person). Och sedan tillkommer ju givetvis lokalhyra (kanske personalkostnad också) om det finns någon sådan.

• lyckliga tösen

Vad kul at få läsa hur ni har gjort, man fick ju lite små tips av alla egentligen, har tänkt prata med gubben lite idag om hur han skulle vilja ha det, så inte jag går och planerar allt och sen tycker inte han det är bra.
    Eftersom det verkar gratis så kan man lägga en liten extra slant på ringarna. Middagen får min svärmor stå för, det har hon redan lovat den dagen det nalkas bröllop. vi har inte sagt till dom att vi planerar förhoppnigsvis under nästa vår eller midsommar. Men men vet.. jag kanske kan få honom att vilja göra det redan i år
    Jag kommer nog ha en fin kjol och en fin blus/skjorta eller ev. en fin enkel klänning.. är dock ingen stor användare av sånt, men ibland får man "offra" sej

Tack för länken jag fick, ska gå in och läsa lite där sen.

Var bara roligt att du hade så många smilysar i ditt inlägg

Kram på er alla

• Serina

Jag säger som vanligt: Den *enda* skillnaden mellan borgerligt och kyrkligt är *religionen*! Ett borgerligt bröllop kan vara storslaget med 150 gäster, vit klänning med 12 meter släp och ett kyrkligt bröllop kan vara så litet som bara brud, brudgum och vittnen, alla i vanliga kläder. Släng normerna för hur det ska vara! Det är egentligen bara en fråga om religion!

Vi gifte oss borgerligt förra året och hade hm... runt 50 gäster tror jag. Jag hade på mig precis den klänning jag skulle haft om jag gift mig i kyrkan: en långklänning med släp, färgad men klart brudaktig. När jag stod och väntade på att bli hämtad för fotograferingen kom det fram flera främlingar och kommenterade min vackra klänning och hur roligt det var att se en annorlunda brud. Det kändes kul att bli igenkänd som brud fastän jag inte bar vitt!
    Vi bjöd på trerätters sittande middag och fest med öppen bar, dans och hela köret. Vigseln hölls utanför ett gammalt hus, och vi hade ingångs- och utgångsmusik samt lite textläsning och en solosång. Sedan åkte vi vidare till festen, som var på en bygdegård vi hyrde. Vi festade med gästerna framåt halv 2-tiden, sedan blev vi upphämtade av en taxi som tog oss till vårt hotell.

Totalt gick kalaset loss på 45000 kr. Våra ringar upptog 10500 kr av den budgeten. Maken är inte så förtjust i smycken heller, men tyckte att det hörde till om vi skulle gifta oss. Vi hade inte förlovningsringar innan. Eftersom det var gångavstånd mellan vår vigselplats och stadshuset så behövde vi inte betala någonting för vigselförrättaren.

• Minialp

Det här var en bra tråd! Planerar ju ett borgligt bröllop själv! ALltid kul att läsa lite om andras & få lite nya tips & ideer!

• Tigger is a she

Serina:

"Den *enda* skillnaden mellan borgerligt och kyrkligt är *religionen*! Ett borgerligt bröllop kan vara storslaget med 150 gäster, vit klänning med 12 meter släp och ett kyrkligt bröllop kan vara så litet som bara brud, brudgum och vittnen, alla i vanliga kläder. Släng normerna för hur det ska vara! Det är egentligen bara en fråga om religion!"

Den formuleringen tyckte jag var så bra! Jag ska komma ihåg den till nästa gång jag blir sur över folk som antyder att borgerligt bröllop per definition är tråkigt, billigt och enkelt .

• mrskensington

Vi gifte oss hemligt i Rådhuset med två kompisar som vittnen. Efter vigseln bjöd vi dem på restaurang, det kostade 1500 för oss alla fyra. Min man hade mörk kostym och jag hade en billig (299 kr) men fin klänning från Zara som satt jättebra över min 7-månadersmage. Ringarna var enkla, smala av rött guld, 2700 kr för båda. Nya sommarskor för 600 kr, makens nya slips kostade 300 kr.

• The Man

Ni som gift er brogerligt, hur gjorde ni?

Vi hyrde en bygdegård och hade vigselakten utanför på gräsmattan och sedan festen där inne. Hade kommunens vigselförättare.

Vad kostade det?

Hela bröllopet, ALLT INKLUDERAT, gick på ca 35-40'

Hade ni en fin brudklänning precis som man har i kyrkan eller hade ni andra kläder?

Min fru hade köpt en brudklänning och jag hade låtit sy upp en Frockcoat samt köpt ny frackskjorta och en väst, en kravatt och en hög hatt. Mina smokingbyxor hade jag sedan tidigare.

Hade ni jätte många på själva bröllopet som "vittnen eller nu vad dom kallar dom" eller hade ni bara några stycken?

Vi hade bjudit in 38 gäster av vilka 32 hade möjlighet att komma.

Köpte ni jätte dyra vigselringar eller körde ni med typ förlovningsringar?

Jag graverade bara in ett extra datum i min förlovningsring medan hustrun fick en riktig bröllopsring som jag själv designat och låtit en guldsmed tillverka. Inte speciellt dyrt men fint och lite personligt då det bara finns ett enda ex av ringen.

Men kostar det något att inte gifta sej i komun huset? Dvs, måste man betala nån ersättning för att "prästen eller nu vad han kallas" ska komma dit vi ska vara??

Jag tror att det kan vara olika policy i olika kommuner. Vi fick betala vigselförättaren lite bensinpengar då han fick köra nästan 6 mil enkel resa.

• Aske

Vi gifte oss hemma ute på våran gård på nyårsafyon 2004. Vi bjöd in familjen och de närmsat vännerna på "nyårsfest" sen blev det överaskningsbröllop med en kvinna från kommun som kom ut till oss alldeles gratis. Jag hade en klänning som jag låtit sy upp åt mig för 2000 och min man hade bara enkla festkläder från HM. Min ring designade en vän till oss. Min man vill ej ha en men jag lät göra en åt honom som överaskning. Och han blev faktiskt glad! Ringarna med svart diamant och små rubiner samt guld kostade tillsammans 15 000.
    Sen höll vi festen i vårat hus med cateringmat för 20 personer. Det blev en väldigt lyckad fest. Trots att jag inte fick njuta av vin eller champange då jag fött mitt andra barn två månader tidigare.

• Bill

Vi planerar att gifta oss borgligt nu i sommar om möjlighet finns. Jag har en vacker vintage klänning och min allra käraste får nog ta och köpa en kostym eller åtminstonde ett par snygga byxor. Skjorta och slips finns ju redan. Sen ska vi åka iväg på en weekend och lyxa till det så mycket det bara går!

Svar på tråden Hjälp..tips om borgerlig vigsel