• Serina

Hjälp..tips om borgerlig vigsel

Jag säger som vanligt: Den *enda* skillnaden mellan borgerligt och kyrkligt är *religionen*! Ett borgerligt bröllop kan vara storslaget med 150 gäster, vit klänning med 12 meter släp och ett kyrkligt bröllop kan vara så litet som bara brud, brudgum och vittnen, alla i vanliga kläder. Släng normerna för hur det ska vara! Det är egentligen bara en fråga om religion!

Vi gifte oss borgerligt förra året och hade hm... runt 50 gäster tror jag. Jag hade på mig precis den klänning jag skulle haft om jag gift mig i kyrkan: en långklänning med släp, färgad men klart brudaktig. När jag stod och väntade på att bli hämtad för fotograferingen kom det fram flera främlingar och kommenterade min vackra klänning och hur roligt det var att se en annorlunda brud. Det kändes kul att bli igenkänd som brud fastän jag inte bar vitt!
    Vi bjöd på trerätters sittande middag och fest med öppen bar, dans och hela köret. Vigseln hölls utanför ett gammalt hus, och vi hade ingångs- och utgångsmusik samt lite textläsning och en solosång. Sedan åkte vi vidare till festen, som var på en bygdegård vi hyrde. Vi festade med gästerna framåt halv 2-tiden, sedan blev vi upphämtade av en taxi som tog oss till vårt hotell.

Totalt gick kalaset loss på 45000 kr. Våra ringar upptog 10500 kr av den budgeten. Maken är inte så förtjust i smycken heller, men tyckte att det hörde till om vi skulle gifta oss. Vi hade inte förlovningsringar innan. Eftersom det var gångavstånd mellan vår vigselplats och stadshuset så behövde vi inte betala någonting för vigselförrättaren.

Svar på tråden Hjälp..tips om borgerlig vigsel