• The Man

Hjälp..tips om borgerlig vigsel

Ni som gift er brogerligt, hur gjorde ni?

Vi hyrde en bygdegård och hade vigselakten utanför på gräsmattan och sedan festen där inne. Hade kommunens vigselförättare.

Vad kostade det?

Hela bröllopet, ALLT INKLUDERAT, gick på ca 35-40'

Hade ni en fin brudklänning precis som man har i kyrkan eller hade ni andra kläder?

Min fru hade köpt en brudklänning och jag hade låtit sy upp en Frockcoat samt köpt ny frackskjorta och en väst, en kravatt och en hög hatt. Mina smokingbyxor hade jag sedan tidigare.

Hade ni jätte många på själva bröllopet som "vittnen eller nu vad dom kallar dom" eller hade ni bara några stycken?

Vi hade bjudit in 38 gäster av vilka 32 hade möjlighet att komma.

Köpte ni jätte dyra vigselringar eller körde ni med typ förlovningsringar?

Jag graverade bara in ett extra datum i min förlovningsring medan hustrun fick en riktig bröllopsring som jag själv designat och låtit en guldsmed tillverka. Inte speciellt dyrt men fint och lite personligt då det bara finns ett enda ex av ringen.

Men kostar det något att inte gifta sej i komun huset? Dvs, måste man betala nån ersättning för att "prästen eller nu vad han kallas" ska komma dit vi ska vara??

Jag tror att det kan vara olika policy i olika kommuner. Vi fick betala vigselförättaren lite bensinpengar då han fick köra nästan 6 mil enkel resa.

Svar på tråden Hjälp..tips om borgerlig vigsel