• FruLidgren

Vad har ni för soffa?

Vi letar efter en ny soffa. Ska flytta till större i Januari och vill ha en 3-sits eller en med schäslong(?). Kan funka med en 2-sits och fotölj oxå.
    Vi har kollat överallt tycker jag men inte hittat nån som faller oss i smaken. Kan ju tillägga att vi har en liten son oxå så det är ju bra om det är en tålig soffa!
    Vore kul att få veta vad ni andra har för soffor och vad ni tycker om dom?

• Svar på tråden Vad har ni för soffa?
  • Niwa78

vi har en skinn hörnsoffa (3+2 sits) som vi köpt begagnad. sitter jätteskönt i den.

• Miramis 1980

Vi har två svarta skinnsoffor från IKEA. En tvåsits och en tresists, är jättenöjda ! Dom hade kampanj på dom då, för 2-3veckor sen, vet inte om det ff är det men... 5990kr för båda !

Gravid i v. 33 med nr. 4
  • Glans85

Specialbeställda från mio. Det bästa med mio är ju att man kan välja tyg och ben till soffan man vill ha. Bra kvalite också. Supersnygga tyger.

• Nemi79

Rekomenderar en i fejkskin, läder eller med avtagbar klädsel.
    Med små barn är det bra om det är lätt att rengöra.
    Just nu har vi en gammal fejkskinsoffa..tresits.
    Sparar  för att köpa ny. Det kommer att bli en fejkskin.

• Miramis 1980

Förresten, ja läder är att rekommendera, ett tips för att få ner kostnaden är att välja en soffa med äkta läder i sitsen men med fusk på sidor där det ändå inte slits så mkt. Fuskläder är inte i närheten så tåligt som äkta så man kke biter sig i baken om man köper en helt i fusk...

Gravid i v. 33 med nr. 4
  • rollergirl

Tycker skinnsoffa är det tåligaste materialet! Vi har en gammal 3+2 soffa i ljust skinn, den har klarat sig mycket bra trots katthår och div matfläckar genom åren. Vi har också två soffor + fåtölj i mörkt, mycket mjukt skinn, det är inte lika hållbart och har dem därför i ett rum där vi bara är när vi får gäster. Har också en gammal tygsoffa, den är sönderklöst på sidorna av katterna och rätt sliten, har fått en del matfläckar då den står i vårt kök.
    "Min" favoritsoffa (som jag tog med mig i "boet") är en soffa i mörk, mjuk plysch, den är inte så tålig och står också i ett rum där vi sällan är.

Mitt tips på en tålig soffa är skinn! Det finns väldigt bra skinnrengöringsmedel att ta till som rengör bra och håller skinnet fräscht.

• Nötkaka

Har en vit skinnsoffa som vi köpte innan vi fick barn.
    MEN den fungerar bra i alla fall. Det är lätt att ta bort fläckar och dyl.

Det som inte fungerar är att hela soffan har blivit lite grådassig....i skinnet. Om jag skurar ordentligt så försvinner smutsen men då måste jag ta i och då förstör jag nog skinnet. Vet inte vad jag skall göra....

• byström

Till Nötkaka:

Apropå smutsen i skinnet så råder jag dig att åka till en biltillbehörsbutik, Mekonomen eller dyl. Och köp ett lädervårdsset... Funkar kanoners!!
    Sen är Galltvål väldigt bra att få bort smuts med...

• Nötkaka

byström:
    ohh tack. Bra att du säger det. Skall testa!

• Carro1

Vi har IKEAs Eketorp, hörnsoffa i rött

Svar på tråden Vad har ni för soffa?