Varför ska de flesta ha så ny och dyr bil som möjligt?
Jag begriper inte hur man kan slänga bort 2-300 000:- på en bruksbil, när man kan spara pengarna till nå annat!?
Jag begriper inte hur man kan slänga bort 2-300 000:- på en bruksbil, när man kan spara pengarna till nå annat!?
Jág skulle inte köpa en splitterny bil, men då bor jag med en bilmekaniker:)
Däremot skör jag inte med en 82:a heller, det finns ju mellanting;)
Vill bara tala om att vi har en Audi a6-96, som funkar kanonbra, trots att den gått över 30 000 mil!!!! Medans min svärfar har en alldeles ny citroen (6mån) som han fått lämna in hos verkstaden (på försäkringen) flera ggr med div fel..... så man kan inte garantera att en helt ny bil funkar klockrent!!
Håller med nattuggla! Det finns ju mellanting!!! Jag skulle inte heller köpa en helt ny bil då vi har barn som vi hämtar på förskolan!! Då är de ofta skitiga från topp till tå och jag skulle inte vilja sätta in dem, i en ny utplockad kärra direkt!!
Jag har både hund o småbarn som jag knödde in i min nya bil dierkt när jag hämtat den. I baksätet har vi ett skydd över säten och i bagageutrymet så har vi en filt för hunden att ligga på. Bilen är lika fin i dag ett år efter att vi hämtat ut den.
O visst har även min nya bil krånglat, men då har assistance hämtat den o jag har fått en lånebil. Ingen kostnad alls för mig..
Å andra sidan så kanske man får vad man betalar för... Vill minnas att just Citroen gör en massa reklam om hur billiga deras bilar är.
Sen tycker jag inte att det har någon roll om bilen är sprillans ny eller 10 år gammal - vilket som vill jag inte sitta i lera. Om man har skitiga barn eller vuxna i bilen så får man antingen lägga en filt just då eller faktist göra rent bilen efteråt. Med jämna mellanrum så lämnar vi in bilen för en ordentlig rengöring invändigt vilket är nödvändigt med en lerig/gräsig tonåring och en liten lortgris till lillkille i familjen.
Jag förstår om man ska ha bilen i jobbet för då använder man ju bilen iaf.Men att köpa en ny bil idag är en ren förlust affär ochså finns det inte en enda hållbar eller snygg bilmodell idag!
Vad är då inte en förlustaffär?
Ska man leva snålt och aldrig unna sig något snyggt/roligt bara för att det minskar i värde?
Det enda jag kan komma på som oftast inte innebär en förlust är att köpa hus eller investera i guld.
Personligen vill jag
"förlusta" mig ibland även om det innebär en hög kostnad.
Köpa vackra blommor även om de dör om en vecka.
Tapetsera om
Ny soffa
Ny digitalkamera även om den gamla med filmrulle funkar utmärkt.
Tänk på de som lägger tusenlappar på smink varje år.
Finns hur många exempel som helst på vad som är/är inte vettigt att lägga pengar på och visst är 200000-300000 mycket pengar, men i slutändan handlar nog om att unna sig något och vissa prioriterar en lyxig bil.
Nu menade ja inte att man ska spara alla pengar tills man tvärdör, klart man ska unna sig saker men att köpa en bil för tex.300000 och sen sälja den för 150 2 år senare när man kan vänta dom där åren å slippa låna 300 å loosa 150000.
Pappa Mattias
Det är ju alltid en förlust affär att köpa bil oavsett vilka villkor man än har. Alltså får tryggheten avgöra vad för bil man köper. Visst styr ekonomin för vissa oxå, men själv anser jag det vara av största vikt att bilen startar o tar en dit man skall.
Alltså är det ytterligare en prioritering man gör i sitt vuxenliv. Mina barn åker säkert och vi tar oss alltid fram. Det är helt klart värt de pengar jag lägger på min bil varje månad. Å andra sidan så förlorar jag inte mycket vid ett byte sen eftersom jag har tjänstebil, så det är bara att byta lätt o smidigt till en ny bil efter tre år.
Men innan så la jag glatt de pengarna som behövdes emellan för att byta vart tredje år.
en krocksäker bil är alltid en bra investering.
man ska vara rädd om sig.