Inlägg från: Jaspis |Visa alla inlägg
  • Jaspis

Skaffa kattunge/ar

Ska skaffa en liten katt för första gången!

Först hade vi tänkt oss två, men nu blir det nog bara en liten kattflicka. Vilka är era bästa tips för att få en liten innekatt att må bra? Har ni en eller flera innekatter, när verkar de må bäst? Finns det något som katter verkligen avskyr som man bör undvika? Ja, alla råd och berättelser är välkomna, vill att lilla missen ska få det så bra som möjligt!!!

• Svar på tråden Skaffa kattunge/ar
  • Jaspis

Tack så jätte mycket för alla svar!!!

Har skaffat lite leksaker och ett klätterträd/mysställe/klösbrädegrej (sånna som finns i alla zooaffärer), ska fixa lite hyllor och så som hon kan springa runt på också...

Mat och sand ska vi ta från uppfödarna till att börja med så att inte allt blir ovant på samma gång. Jobbar ju på dagarna, men tänkte leka med henne ett par timmar på morgonen och sen på kvällarna, hoppas att hon kan sova och leka lite själv sen på dagen (ska vara hemma 1a veckan).
    Åh, det ska bli jätte roligt, känner mig lite fånig men det var länge sen jag hade något eget husdjur. (Har haft flera hundar när jag bodde hemma).

Att vi inte skaffar två beror mest på att vi hört att en då blir dominant och att den andre kán "leva upp" om den sedan blir ensam... Annars finns det ju en syster också, kanske skulle man ha två ändå... Åh, tycker det är jätte svårt. Tror vi testar med en till att börja med, sen får vi se. Trivs hon inte får vi skaffa en kompis eller ta steget och skaffa ett hus så att hon kan vänja sig vid att vara ute på dagarna (är den långsiktiga planen att hon inte ska behöva vara inne hela livet om hon inte vill)

Tror inte hon är vaccinerad när vi får henne, ska vi fixa det med det samma då? När har ni steriliserat era honor? tidigast 6 månader har jag hört...

Tacksam för ännu fler svar

Svar på tråden Skaffa kattunge/ar