• Jaspis

Skaffa kattunge/ar

Ska skaffa en liten katt för första gången!

Först hade vi tänkt oss två, men nu blir det nog bara en liten kattflicka. Vilka är era bästa tips för att få en liten innekatt att må bra? Har ni en eller flera innekatter, när verkar de må bäst? Finns det något som katter verkligen avskyr som man bör undvika? Ja, alla råd och berättelser är välkomna, vill att lilla missen ska få det så bra som möjligt!!!

• Svar på tråden Skaffa kattunge/ar
  • delifi2

spec när dom e kattungar vill dom ha mycke att leka med.
    sen så e katter väldigt egna av sig, dom e ju inte som hundar som går mer att uppfostra.

ja har 2 katter, den ena e "dum" i huvud å fattar bara när d e mat d e en vanlig bonkatt, den andra var ute katt förut å brukade följa med os till affären å sitta å vänta på oss utanför, hon jamar tex när hennes toadörr e stänngt, hoppar på handtaget när hon vill in nånstans, lystrar till oliak saker såsom sitt å still

• Suzanna

Köp hem kattgräs, foder för innekatter (Royal Canine har jättebra), en låda med tak på kanske, leksaker med kattmynta på och en skön korg. Du hittar jättebra prylar på www.rosahuset.se

Lycka till med misen!

• Nenne25

Om man ska ha en katt som ska vara inne så bör man ha en "raskatt". Dessa är avlade till att vara inne. "Bonnkatter" har en mer naturlig instinkt till att vara ute som kanske inte finns till en början men sedan oftast kommer efter ett tag. En inekatt ska ha tillgång till mat och färskt vatten och en ren toalett. Odla gärna kattgräs och skaffa något klösträd till den att klösa på. Vill man ha två katter så är det bästa att skaffa ett syskonpar så de växer upp tillsammans och kan roa varandra. Givetvis bör man kastrera eller sterilisera sin katt när den blir könsmogen om maninte vill avla på den. Dessutom ska man vaccinera katten varje år mot kattpest och kattsnuva.

• JewelGirl

Vi har två innekatter, två pojkar. Tycker att det är bättre med minst två så de har lite sällskap av varandra om man skulle vara borta på dagarna.
    Se till att det finns klösmöbler. Mest för att få behålla soffan intakt men de roar oxå katterna att ha något att klättra i. Gärna en golv-till-tak möbel, de tar heller inte stor golvyta. Annars är det inte så himla svårt att få innekatter att trivas. Lite leksaker, myshörnor, klätterträd.

Precis som Delifi2's katter så är vår ena en helt "vanlig katt" utan större intelligens medans den andre grabben är förvånansvärt smart.

Men rekommenderar ändå 2 katter. Det är ingen större kostnadsskillnad i mat o dylikt mot bara en katt. Tycker jag iallafall. Plus att de har ju varandra om inte annat.

• Zenobia

det går att ha en ensam katt, fast dom är igentligen flock djur. men det beror helt på, är ni mycket hemma går de med en ensam katt, annars ska man ha två. mmen sen så kan man göra så att man har en akttunge först och sen skaffar en kompis.
    jag själv har fyra katter och det går jättebra och inget man märker att det är många heller.
    ska ni ha en innekatt, så skaffa leksaker så den har nåt att busa med, en klöspelare, myss filt mår den bra av. att den har någonstanns den kan gå och lägga sig och göma sig när den vill vara i fred.

en kattunge ska ibörjan ha bebistorrfoder, det som finns i djuraffärerna är bra.
    mina katter kör med en blandning av olika torrfoder, dom kan ha 4 olika för att dom inte ska bli kräsna i ett foder. Sen så får dom burkmat 2 gånger per dag en kattunge kan man ge 4 gånger.

sen ett tips är att ge dom godisabitar som är bra för tänderna, pussi har såna dentabits heter de för att förebygga tandsten
    ett annat tips är ge den inte wiskas, ja har hört historier om att man har nåt i maten som gör att katten blir beroende av de..

ska kolla upp en annan sak sen när ja är hemma för det finns nåt i torrfoder som katterna inte får ah för mycke av och de finns det i wiskas och friskis också, men ja åter kommer om det.

ja vet inte mer vad ja ska ge för förslag men det är bara att fråga och jag kanske kommer på mer sen =)

lycka till

• Suzanna

Håller med. Skaffa två- det har du igen sen när kissen vill ha uppmärksamhet av er heeeeeeeeeeeela tiden

• Villes mamma

Vi har bara en, men han har sällskap av våra tre hundar, tusan så de busar!

Men kattgräs måste jag nog skaffa till honom, har hand om min mammas krukväxter medans hon bor utomlands, vet inte om jag vågar visa henne dem när hon kommer hem...

• JewelGirl

Kattgräs är nog bra. Har köpt sådant ibland åt min Simon. Den andre katten bryr sig inte om sådant. Och veterinären godkände kattgräs man köper i zoobutiken.

• Villes mamma

JewelGirl--> Vad bra, vi måste pröva...

• GladaVirre

nu har jag inte läst de andra inläggen: Men lite tips från en med 2 katter!

*Tro det eller ej: men du lär känna din katt, o lär dig vad h*n vill o inte vill, så lyssna noga på h*n. De har nästan alltid nått de vill visa eller berätta.

*Välj ut ett billigt och bra kattsand/stö på en gång, som du vet att du har råd med,för byter du efter ett tag så kan ni få problem!

*Efter ett tag så skaffar man sig ofta en till katt, så att den får sällskap, och det blir faktiskt mindre jobb då de kan roa sig själv så mycket.+ det blir lättare att lämna de.

*Lär h*n på en gång vart han inte får vara eller göra.

*Försäkring om ni ska ha det.

*Att få en ny familjemedlem är en stor sak, det kan kännas jobbigt i början, får både dig o katten. Men låt det ta ett tag, snart blir ni sammansvetsade!

*Se till att inte ha din favorit kruka/glas m.m på fel ställen. Lätt hänt att de åker i golvet.

*Se till att inte vassa föremål ligger framme, jag satte fast tv sladdar längst listen med spikar (med nått vitt på), min ena katt gjorde sig lite illa=/

*Se till att att de inte kan klättra ut fönster, min andra katt trillade ut från 3 våningen, hon fick upp fönster helt...men klarade sig bra tack vare busken!

*Kastrering?

*Lite leksaker, en egen filt.

jaa, det är det enda jag kommer på just nu...men fråga om det är nått! Katter har kanske inte det bästa ryktet, men jag kan lätt säga att katten är människans bästa vän!

Svar på tråden Skaffa kattunge/ar