Skaffa kattunge/ar
Tänk på vad du tvättar sandlådan och matskålar med. Vissa katter gillar inte citrusdoft, som ju är en vanlig ingrediens i rengöringsmedel. Våra katter bryr sig dock inte det minsta.
Leksaker med kattmynta i är populärt, men av någon anledning så verkar kattmyntan i vissa leksaker vara väldigt svag, våra katter verkar inte märka den. Tänk också på att katter inte är det minsta märkesmedvetna, här är flugsmällan favoriten, och jag gör då och då en kul leksak av en halv toarulle (tom). Jag placerar en godbit inuti och knölar ihop båda öppningarna. Håller dem sysselsatta en bra stund.
Av de köpta leksakerna är det alltid de i musstorlek och med päls som mina gillar bäst. De har också stort nöje av en lätt plastboll. Tennisbollar är för tunga och håriga för att rulla ordentligt, en lätt plastboll med hål i kan man greppa med tassen och slänga iväg...
Om katterna försöker hoppa upp på bord (förbjudet område hos oss) skriker vi bestämt "nej!" och stampar i golvet eller gör något annat som har ett plötsligt och skarpt ljud. Katten studsar till och hoppar ner. Att katten då och då smyger upp och sover mitt på bordet när vi inte är hemma låtsas vi inte om... konstigt nog så sker det bara i perioder.
Tidigare hade vi en långhårig katt som vi inte ville att skulle ligga i sängen eftersom hon ofta hade fästingar. Trots att hon var väldigt förtjust i sängen lärde hon sig förvånansvärt snabbt att sova på andra ställen. Hon kunde göra 20 försök per natt men jag buffade vänligt ner henne varje gång. Eftersom hon ju var ute efter att gona sig och sova så vände hon till sist på tassen och marscherade småmuttrande iväg till vardagsrummet för att sova där i stället. Ååååh, vad jag saknar henne nu när jag tänker på henne... *tår o ögat*
Man kan alltså uppfostra katten till en viss gräns. Utmana katterna både med lek och uppfostran för att få en bild av hur smarta de är. Att de sedan gör som de vill när ni inte ser får ni på köpet