Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

Skaffa kattunge/ar

Vi har två innekatter, två pojkar. Tycker att det är bättre med minst två så de har lite sällskap av varandra om man skulle vara borta på dagarna.
    Se till att det finns klösmöbler. Mest för att få behålla soffan intakt men de roar oxå katterna att ha något att klättra i. Gärna en golv-till-tak möbel, de tar heller inte stor golvyta. Annars är det inte så himla svårt att få innekatter att trivas. Lite leksaker, myshörnor, klätterträd.

Precis som Delifi2's katter så är vår ena en helt "vanlig katt" utan större intelligens medans den andre grabben är förvånansvärt smart.

Men rekommenderar ändå 2 katter. Det är ingen större kostnadsskillnad i mat o dylikt mot bara en katt. Tycker jag iallafall. Plus att de har ju varandra om inte annat.

• JewelGirl

Kattgräs är nog bra. Har köpt sådant ibland åt min Simon. Den andre katten bryr sig inte om sådant. Och veterinären godkände kattgräs man köper i zoobutiken.

• JewelGirl

Som GladaVirre precis sa och jag kan tillägga o tipsa på några av punkterna.

"*Tro det eller ej: men du lär känna din katt, o lär dig vad h*n vill o inte vill, så lyssna noga på h*n. De har nästan alltid nått de vill visa eller berätta."
    Så sant. Även med två katter så lär man sig vad de vill. Mina två katter har varsit läte för att ropa på mig. Hur jag vet det? Om Simon ropar och Knott inte bryr sig, Simon tittar på mig, försöker få uppmärksamhet så är det mig det gäller. Även om jag numera bara behöver höra mjauet.

"*Välj ut ett billigt och bra kattsand/stö på en gång, som du vet att du har råd med,för byter du efter ett tag så kan ni få problem!"
    Kan tipsa om MissKatt kattsand. Den GRÖNA påsen. Mer fint sand som funkar jättebra. Suger upp bra o luktar inte.

"*Försäkring om ni ska ha det."
    Jag har Agria kattförsäkring som täcker veterinär o lite annat. 450 per år! Det är ju ingenting! Men värt det, helt klart.

"*Se till att inte ha din favorit kruka/glas m.m på fel ställen. Lätt hänt att de åker i golvet."
    Jupp, verkligen sant. Ge gärna katten lite utrymme på fösterbrädan. Man sparar många blommor på det.

"*Kastrering?"
    Kastrera särskilt hankatterna vid ca 6-7 månaders ålder. De blir mer tillgivna och man slipper att de bråkar o luktar. Flickorna kan man oxå kastrera (sterilisera eller vad det nu heter) för att slippa det här med p-piller. Det blir ju billigare i längden.

• JewelGirl

Håller med Undraren. Det är många som gör det felet att tro att katter vill ha mjölk jämt till att dricka. Visst vill de det men det är inte bra för deras magar. Sen om man får en gräddskvätt över när man lagar mat o dyl så kan man ge dom det som en liten treat (godis).

• JewelGirl

Milimina: Men alla katter är inte intoleranta. Bara mer eller mindre känsliga. Så en liten skvätt mjölk eller grädde till kissen om man vet att den inte får diarré går bra. Vad jag har hört o läst iallafall.

• JewelGirl

Milimina: Jag går bara på erfarenhet. Har haft 6-7 katter och har inte märkt NÅGOT avvikande i deras beteende eller hälsa när de fått lite, lite mjölkprodukter. Och när jag säger "mer eller mindre känslig" så menar jag konstant samma känslighet. Inte variernade.

Svar på tråden Skaffa kattunge/ar