• Lime25

Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn

Nu har jag också hittat hit,hoppas att det är ok?!

1) Vilket land är du född i? Korea
    2) Vilket land är barnets far från? Sverige
    3) Vad sa dina föräldrar när du sa att du var gravid? SUPERGLADA
    4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din man är ute tillsammans? Inga konstigheter på de exempel som du har angett. Men har jobbat inom den akademiska forskningsvärden där det finns mycket utländska gästforskare (Kina, Japan osv) där börjar alla med att prata engelska med mig och när jag svarar på svenska blir de ofta lite ställda.

Jag har en liten tjej på 13 månader och hon har inte haft någon mongolfläck men jag hade en när jag var liten.

ska läsa lite tillbaka i tråden men jag hoppas att det var okej att hoppa in här

• Lime25

Tack!

Det var väldigt spännande att se bilder på andra koreansk-svenska barn (som ni har sett har jag kollat lite på era hemsidor).

En fråga - har era barn svart eller brunt hår?
    följdfråga -vilken hårfärg har pappan till barnet?

Isabel har brunt hår,inte ens riktigt mörkbrunt.
    Hennes pappa har mörkare hår än henne och mitt hår är ju svart så jag är fortfarande lite förvånad att hennes är så brunt.
    Iof så sa min frissa att barn får sin riktiga hår kvalité och färg runt början av tonåren, så mycket kan ju hända.

• Lime25

Välkomna alla nya (inte för att jag hara varit med så himla länge själv ).

Spännande att höra om ögonfärg.
    Våran tjej hade jätte mörkbruna ögon redan när hon kom ut men jag hade trott att nästan alla barn föddes med mer eller mindre blå ögon när de kom så jag blev ganska förvånad.Hon har fortfarande mörkbruna ögon, nästan mörkare än mig.

Myrna - har du någon närbild på sonens ögon så man kan se de stålgrå ögonen, de låter jättevackra.

• Lime25

tänkte bara skriva en kortis om mina tankar om att berätta för sitt barn att man är adopterad. jag tror att det kommer ganska naturligt när hon inser att jag och min mamma/pappa ser ganska olika ut. Jag svart hår och bruna ögon - de blonda med gröna eller blå ögon.

Jag har lite svårt att lämna min dotter men vet inte om det beror på att jag är adopterad eller ej. innan jag fick barn hade jag också jättesvårt att lämna min hund (min dåvarande baby ). men jag vet inte om jag har svårare än andra, som inte är adopterade, att lämna ifrån sig sitt lilla barn. tror också att det i mitt fall kan bero på att vi inte har någon släkt där vi bor och det är inte helt lätt att hitta någon som kan passa lilla I eftersom de flesta av våra vänner har ett eller flera egna barn.

• Lime25

visst är det skönt att barn är så oförstörda. hoppas att de får vara det så länge som möjligt!

Vi har gett våran lilla tjej mitt koreanska namn som andra namn.
    Någon annan som har gett sina barn namn från de land ni är adopterade från?

• Lime25

jag kan förstår att sonen kanske inte uppskattar ett koreanskt tjejnamn!

• Lime25

Mitt koreanska efternamn är också Kim!

• Lime25

hallå igen!

dagis inskolning + hektiska veckor på jobbet har gjort fl tiden till noll de senaste veckorna. men nu tittar jag in igen
    kul att det har varit så mycket aktivitet i tråden! skumläst lite och har säkert missat massor.

längd och skostorlek- jag är 164cm, så ganska lång för att vara korean/asiat tror jag (någon som vet medel längd för koreanska kvinnor?). skostorlek 35-36 och ja det är rätt svårt att hitta snygga skor i så små storlekar. mitt hetaste sko shopping tips är italien! toppenbra utbud i mindre storlekar. brukar köpa på mig skor när jag är där (vilket är högt varannat år eller så)

mongolfläck- jag hade när jag kom men den är borta och min lilla tjej har inte haft någon. tråkigt för er som har blivit misstänkta för misshandel pga mongolfläck. sjukvårds personal borde veta bättre tycker jag!

Våra lilla tjej har just börjat på ett kommunalt dagis. det går bara bra. av en slump så är det faktisk två andra halv asiatiska barn i hennes grupp så det har varit lite kul tycker jag.

• Lime25

Lägger till lilla mig på listan med

*Honey1982 (Maja), 24 år från Jönköping. Adopterad från Sri Lanka. 1 son (född i Januari-06).

*Jolo (Johanna). 28 år. Uppsala. Sydkorea. 1 son född mars 06.

*Helis (Helena), 29 år, Göteborg, Sydkorea, 2 döttrar, mars 03, juni 06

*Sara 30 år,göteborg/phuket , Thailand med dottern sofina, mars 06.

*michanna ( Anna) 29år, Enköping, Chile, 3 barn -99,-04,-05

*lollolo (Louise) 25 år, Mölndal,Guatemala, 1 son född Aug-05

*jennsan ( Jenny) 26år, Stockholm, Indien, 1 son född Mars 05, och väntar 2:a barnet.

*maria1978 (Maria) 28år, Västerås, Chile, 1 son född juni-00 och väntar 2:a barnet.

*sara76 30 år, Stockholm, Indien, 1 son nov-04, 1 dotter aug-06

*Destined Star (Naina),Säffle,Indien, 3 barn -98,-02,-05

*Coco33 (Cornelia) 34år, Göteborg, Sydkorea, 2 döttrar -95, -01 och 1 son-06

*Lussan (Sussi) 29 år, Göteborg, Sydkorea, 1 dotter 05

*Nysnö* Stockholm, Sydkorea. Dotter 6 månader
    .
    *Myrna* Stockholm, 32 år, Sydkorea, en son född -06

*Lillvicky* (Victoria), 25 år, Sundsvall, Sri Lanka, en dotter född sep -04, väntar andra barnet

*CuteD* (Daniela) , 31 år, Stockholm, Equador, en dotter född april -06

*Oji* 29 år, Eskilstuna, Sydkorea, dotter född april -05

*Annroll* 23 år, Göteborg, Sri Lanka, Inge barn än.

*EunYoung* (Lena), 30 år, Sundsvall, Sydkorea, väntar första barnet i sep -06

*Isbi* (Isabella), 31 år, Gävle, Korea, en dotter född december -05

* MissS (Sarah), 26 år, Karlstad, Sydkorea, 1 son född maj -02, 1 dotter född dec. -05 och gravid med 3:e barnet BF 070215

*Lime25* Stockholm, Sydkorea, en dotter född juli-05

• Lime25

Här har det flyttats och vi har varit utan uppkoppling ett tag men är nu tillbaka igen!
    Här händer det saker en Stockholmsträff KUL!
    Vi vill också hänga på om det blir ett datum vi kan

EV. träff i Stockholm:
    F.I.N.E. - Jenny och Naomi
    CuteD - Daniela och Iah
    CS68 = Christin och Jacob
    michanna = Anna med Michaela,erik och thomas.
    Oji - A-K & Emilia
    maria1978: maria och zeb och kanske en bebis beroende på vilket datum vi bestämmer
    sara76 - Sara & Elin
    Jolo- Johanna och Filip
    Myrna - Pernilla & Elliot
    Lime25 - Lisa och Isabel

• Lime25

Är det bara jag som jobbar?
    Jag kan bara under helgdagar eftersom jag jobbar heltid.

Datum:

Torsdag den 9 nov. (v.45) (Lussan - Sussi och Cornelia)
    Måndag 13nov. (v.46)
    Torsdag 16nov. (v.46)
    Fredag 17 nov. (v.46)
    Lördag 25 nov. (v.47) (Lime)
    Onsdag 29nov. (v.48)

Kan alla datumen:
    F.I.N.E.
    CuteD

• Lime25

Yippi mer helg datum!

Datum:

Torsdag den 9 nov. (v.45) (Lussan - Sussi och Cornelia)
    Lördag 11nov.(v.45)
    Måndag 13nov. (v.46)
    Torsdag 16nov. (v.46)
    Fredag 17 nov. (v.46)
    Lördag 18 nov. (v.46)
    Söndag 19nov. (v.46) (Lime)
    Lördag 25 nov. (v.47) (Lime, maria1978)
    Onsdag 29nov. (v.48)
    Lördag 2dec. (v.48)
    Söndag 3 dec. (v.48)

Kan alla datumen:
    F.I.N.E.
    CuteD
    Myrna

• Lime25

Kul att planera för en stockholms träff fortskrider!

Maria 1978 - det finns lekland i stockholm också men de flesta ligger lite utanför stan och det kanske gör att det blir lite besvärligare.

Jag har tyvärr noll förslag om bra ställen att ses på

• Lime25

Träff på (ev.) Kulturhuset i Stockholm
    LÖRDAGen den 25 november Kl. ?

F.I.N.E. (Jenny & Nomi)
    [Oji (A-K & E)]
    Lime (L&I)

Kan bara hålla med Oji, bara det finns plats att springa runt och leka (har en aktiv liten tjej)

Kul!

Svar på tråden Tråd för oss "adoptivbarn" som har fått barn