Inlägg från: Speglingar |Visa alla inlägg
  • Speglingar

Cytotec missfall

Jag lägger denna tråd under missfall för det är vad det nu handlar om för mig.

Jag var på gyn igår och då visade det sig att det är MA fostret dog i vecka 5-6 och jag skulle varit 9+1.

Läkaren sa att kroppen kan sköta det själv så det kommer ut men frågade om jag ville ha skrapning. Vi bestämde att vänta en vecka på att kroppen skulle stöta ut det. Annars skrapning efter en vecka. Jag fick med cytotec. Och har nu läst om det och blir livrädd för blödning. (Förlorade 2 liter blod vid min första förlossning.)

Har förstått att det liknar som medicinsk abort skillnaden att nu fostret inte lever. Men om man ska göra skrapning varför ta cytotec?

Kan tillägga att jag fick MA för 11 år sedan och då fick jag vaginalpiller innan skrapning, men då hade kroppen redan öppnat sig för att släppa ut fostret. Men skrapades ändå.

Måste man ta cytotec? Kan man inte skrapas ändå och räcker det inte med vaginalpiller? Måste man ta cytotec redan kvällen innan? Är så rädd för blödning hemma?

• Svar på tråden Cytotec missfall
  • Speglingar

Jag fick absolut ingen information alls om vad det var för medicin. Men medicinmotståndare och läser på innan jag tar något. Läkaren var hård och kall gammal och okänslig. Dessutom inte svensk. Så jag fattade inte vad han sa. Men jag får väl ringa in och fråga någon annan på gyn och inte ge mig förrän jag fått svar på det jag vill veta. Känns nu så kusligt att ha ett dött foster i magen. Hur länge kan det dröja innan det kommer ut naturligt?

• Speglingar

Tack för svaren. Jo det måste nog skrapas ut, man kan ju inte gå och vänta flera veckor, det känns ju meningslöst. Ska ringa om cytotec. För 11 år sedan så hade jag MA 5-6 dagar sedan var kroppen på väg att släppa ut det. Men de sa att det var bra att skapas så allt kom ut och mindre smärta och fortare. Nu har fostret varit dött i ca 3-4 veckor och jag har ingen blödning bara någon dag lite brun flytning och en dag en liten "klump". Åh så jobbigt att gå och vänta.

• Speglingar

Tack anonym. Undrar ju om man kan klara sig utan cytotec. Hade bara vaginalpiller förra gången. Men var ju då öppen. Nej jag klarar inte att se det komma ut. Är redan så ångestladdad. Vill sova bort det. Och sedan ha normalblödning och normalsmärta. Minns att förra gången blödde inte så farligt och smärtan var överkomlig. Men sorgen var störst.

• Speglingar

Jag var på vul igår för att se hur långt det var gånget. Enligt beräkning skulle det vara 9+1. Då upptäcktes MA. Jag har inte alls ont och inget blod eller ens bruna flytningar. Det känns ingenting just nu och jag hade bara lite ont efter undersökningen för de tryckte och "bökade" mycket med mig.

• Speglingar

Kan man slippa cytotec och göra skrapning ändå?

• Speglingar

Återigen måste man ta cytotec vid skrapning vid MA? Jag har fött barn innan. Räcker det inte med vaginalpiller att vidga livmodern? Måste man ta cytotec redan kvällen innan, kan man inte göra det på sjukhuset någon timme innan? Jag är mycket orolig för stor blödning. Förlorade 2 liter blod vid förlossning på några minuter (halva kroppens blodmängd). Fick ta 2 påsar blod. Hade bara 60 i blodvärde. Kunde inte vara uppe.

Hmm... ni kan ju inte veta i mitt fall, så jag ska ringa sköterska nu. Tacksam om ni berättade hur det gick för er.

• Speglingar

Jag har pratat med en sköterska nu och jag behöver inte ta cytotec de kan göra skrapningen ändå. De menar att det hade underlättat men det är inte nödvändigt. Hon sa också att man kan ta samma cytotec tabletter antingen oralt eller vaginalt. Men jag ska inte göra något av det. Jag har ju fött barn innan och även ett missfall så det ska nog gå bra ändå.

• Speglingar

Jag är glad att jag inte behöver ta cytotec. Läser både gott och dåligt om det. Smärtan verkar hemsk och jag skulle avsky att se allt blod och när det kommer ut.

I fredags kväll och natt började de hända saker. Smärta och stickningar i mage och underlivet. Och det molade. Kom mörka flytningar. Ringde sjukhuset. Men de rådde mig att avvakta eller komma in för obsevation. Hade smärtor till och från på kvällen och var rädd och orolig. Vaknade under natten av smärtorna. Trodde det skulle komma. Men lördagen och idag har det varit mindre smärta men mörka flytningar till och från. Tror det håller sig så till skrapningen på onsdag, men man vet inte när det kan komma. Orolig.

Svar på tråden Cytotec missfall