• Anonym

Hur få körkort?? (student)

Jag behöver tips. Jag mer eller mindre måste ta körkort i höst. Min man han lämnat mig och stuckit till en annan del av vårt land.

Jag är verkligen ensam då varken vänner eller släkt bor ens lite i närheten. Har 4km till affären och med två barn kan jag inte ta mig dit för att storhandla utan får småhandla på närbutiken vilket kostar multum. Tillv intern kommer de bli svårt att ta sig till förskolan.

Jag är student och har besparingar på ca 3000kr

Måste köra allt på körskola! Hjälp mig! Hur ska jag få ihop pengar?? Finns det någonstans där man kan låna som student?? Behöver ca 20tusen kronor

• Svar på tråden Hur få körkort?? (student)
  • missteddy

om jag inte är fel ute nu så kostar en snabb kurs om kring 11 så försök att spara lite varje månad men jag vet att det inte är lätt när man är student plus har barn.

• Anonym

Jo jag kan ju spara men det tar ju ändå sin tid. KOmmer de inte bli av förärn till våren men jag behöver kortet nu. Jo men jag har aldrg kört bil och måste köra exakt allt på körskola därför tror jag inte att run 11-12 kommer räcka tyvärr

• Anonym

Du kanske kan fråga nån granne, eller nån på skolan som haft körkort i mer än 5 år om du kan övningsköra privat med han/hon. Ge lite ersättning om det kan locka, det blir ju hur som helst billigare än körskola. Sätt upp lapp på skola/närbutik om att få låna/köpa teori bok och läs den biten själv, sen bokar du prov själv via vägverkets hemsida www.vv.se mkt billigare än att läsa på K-skolan :) jag skrev mitt prov så och klarade på första försöket, sen körde jag privat med föräldrar, 6 lektioner på K-skola och klarade uppkörningen på första försöket också.
    i övrigt hoppas jag att din man betalar underhåll? hjälp från soc?
    kan du inte låna av vänner/släkt ? kanske lite av varje person? bättre det än ett "riktigt" lån med räntor osv......
    Hoppas allt ordnar sig!!!!! kram!

• Flinga 06

HAr du tillgång till bil? finns det inga lokalbissar du och barnen kan åka? Ett annat alternativ är att försöka flytta så att du bor närmare till.

• CrazyOne

Lån kanske av någon?
    Avbetalning som en annan skrev?

Har du inte kört innan så finns risken att det kommer att bli dyrt.
    En vän till mig betalade 20.000 kr för sitt kk.
    Hon hade aldrig suttit bakom ratten innan.

Sen finns ju intensivkurser med, men jag är osäker på om man behöver lite vana till dom eller ej.

• Bamse04

På min trafik skola finns det möjlighet till 24 månader
    räntefritt avbetalning i samarbete med Resurs bank.

Nu har inte jag lånat själv där och har ingen aning om vad de har för lånevilkor.

Ring till trafik skolor där du bor och fråga,vet jag.
    Lycka till,hoppas det går bra.

• CrazyOne

Bamse04:

Källa resursbank.se

Vad krävs för att ansöka om ett lån?

För att inte överbelasta din ekonomi samt enligt lag gör vi en kreditprövning. Förutsättningar är bl.a. att du är mellan 20 och 70 år, har fast anställning sedan minst 6 månader, ej är långtidssjukskriven och inte har någon betalningsanmärkning samt att din årsinkomst överstiger 120 000 kr.

• AdrianK

Jag körde iofs privat. Men allt som allt kostade mitt körkort 2000 kronor.
    Tänk på att Bonniers Trafikskola till datorn finns, iställer för dyra teori-lektioner.
    Körskolan vet jag inte vad det kostar. Men runt 10000 borde väl räcka troligtvis. Eller så kan du köra med någon granne kanske som har körkort? Eller vän?
    KK behöver inte vara så dyrt.

• Meline

Jag skulle hellre ta en intensivkurs, då vet man på förväg vad det kommer att kosta. Man vet ju aldrig hur många lektioner man behöver, och om man inte övningskör alls privat kan man behöva många.

Vissa banker har typ studentlån på mindre belopp (några tusen), vissa universitet har kreditkassor, osv. SEB har ett studentlån på 25000, avbetalas på 2-5 år, man behöver ingen säkerhet. De andra bankerna har antagligen något liknande (Kolla på www.seb.se under Student, och sedan nästan längst ner på sidan finns rubriken studentlån).

• Meline

Kan lägga till att det såklart är hög ränta på de här lånen...

• Anonym

En fråga: Hur ska du ha råd med bilen och bensinen sen då?
    Ta inte illa upp, var bara en tanke som slog mig.

Ett tips är att ta en intensivkurs i en mindre ort. Då kan du komma undan billigt!

• Pikku Enkeli

En del körskolor erbjuder körkortsutbilning på avbetalning, någon i din släkt kanske kan stå som säkerhet för en sådan avbetalning?

Är bilen mest till för att kunna storhandla? Är det verkligen omöjligt att ta sig till förskolan utan bil? Då kanske du bör tänka om, att ha bil är väldigt dyrt. Jag tror faktiskt inte att det du tjänar in på att storhandla kompenserar kostnaden för att ha en bil. Hur ska du t.ex. kunna ha råd att köpa en bil om du bara har 3000kr på sparkontot? Tänk över det noga! Är inte kul att sedan stå med en avbetalning på ett körkort som du knappt har någon användning för. Hoppas det löser sig!

Lycka till! // PikkuEnkeli

• Anonym

Som jag sa tidigare är att jag har pengar men inte just nu. Spenderade nyligen 25tusen på en resa utomlands. Innan jag visste att jag skulle bli ensamstående och behöva dem till annat *suck*. Vaddå att jag ångrar nu att vi åkte?
    Har lagt ner tankarna på körkort nu i höst. Ska istället lägga ca 3000kr varje månad på körlektioner + spara 2000kr till bil. Till våren blir det nog av istället *suck*.

• agtiwi

TS: Som någon skrev tidigare så brukar man kunna betala på avbetalning till körskolan. Ring närmaste körskola och fråga!

• morriis

mem: jo man vet ju vad man får betala, men kuggar man så får man ju betala ytterligare på uppkörningar o dyl? Fick iaf sambons bror göra

• Åsa

Bekanta i min närhet som kämpat med körkort (själv är jag lyckligen bil- och körkortsfri) säger att intensivkurser inte är någon höjdare för den som inte kört innan; kunskaperna blir ytliga och sätter sig inte tillräckligt.

• sakoline

Såg reklam idag för en trafikskola som lånar ut pengar till trafikskola, räntefritt. Googla på nätet, kanske finns fler. Men då måste du betala tillbaks också.

Svar på tråden Hur få körkort?? (student)