• Anonym

vågar inte gå ut..

social fobi.... hur har ni gjort för att bli av med den?
    jag vaknar och väntar sen på att min kille ska komma hem, innan dagen liksom kan börja. jag vågar inte gå ut själv. jag skulle vilja gå till affären och handla nåt, kanske gå in till stan och kika lite... men jag kan inte.... det spärrar sig.
    finns det några bra bryt-tankar? som man kan använda och liksom låsa upp sig själv?

• Svar på tråden vågar inte gå ut..
  • Anonym

Har inga bra tips. Bara att du inte är ensam.
    Mina dagar går också ut på att vänta på att sambon ska sluta så att jag kan komma ut. Fast då är han trött och det blir sällan så iallafall.
    Går i terapi sen ett år men detta har egenliten aldrig kommit upp där.
    *stödkramar*

• Anonym (KBT)

TS : Jag har panikångest, ångest och lite av social fobi, vilket blir handikappande när man inte kan ta sig för saker på egen hand. Jag talade med min släkting som är psykiater och hon sa att jag skulle gå på kognitiv beteendeterapi (där man tränar sig att utsätta sig för det man tycker är jobbigt bla)
    Jag tänkte kanske gå på 'vanliga' samtal oxå, lit blandat. Hoppas att det löser sig för dig inom rimlig tid, för det är jobbigt att inte kunna företa sig saker! KRAM

• Anonym

tack för stödet! det är skönt att veta att man inte är ensam med att vara så här...
    kram på er tillbaks!

• längtarjättemycket

Här har du en till som bara väntar på sin man hela dagarna. Det är verkligen inte lätt att komma utanför dörren när det skriker i hela kroppen att man inte ska... Det enda jag kan råda dig är att träna på små steg, som att gå utanför ytterdörren och stå där i någon minut osv och öka på eftersom...

Stor kram!!

• Anonym

det där är nog vanligare än man tror!
    ta ett litet steg i taget o försök sätt upp nya mål.
    prata med någon! typ psykolog.
    LYCKA TILL!

• Fismamman

KBT. Kognitiv beteende terapi. Funkar superbra. Kolla in kbt.nu.

• Miio Min Miio

hej jag lider av panikångest å social fobi,så det finns dagar jag inte vill gå ut genom dörren...min pojkvän får göra allt,handla,ärenden mm...som oftast...min sociala fobi ingår i min panikångest...det är jätte jobbigt ibland å jag kan sitta å gråta i flera tim.finns här om du vill prata!mvh/linnea

• ajax

Det har jag oxå...Har svårt att komma ut & har panikångest...Min pojkvän brukar åka & handla. Om jag ska åka & handla,jag måste ha sällskap. Kan inte åka ensam utan nån. Usch.

Svar på tråden vågar inte gå ut..