• Mammatilltretroll

Underlivklåda som ej är svamp

Jag har aldrig haft problem med underlivklåda (förutom någon svampinfektion som botades med svampmedicin) innan jag blev gravid med mitt första barn för 2 år sedan..

Men under min första graviditet började det med en otroligt intensiv ovh obehaglig klåda som uppkom Varje gång efter sex...
    Sen blev det värre och värre och det slutade med att klådan kommer och går, vare sig jag har sex eller inte..

Det kliar på samma sätt som när man har svamp fast ännu mer intensivt!
    Jag har varit hos 4 olika gynekologer som har odlat på svamp och tittat men ingen hittar något fel alls utom att det är lite rött och irriterat i slemhinnan utanpå blygdläpparna, men det är nog för att jag kliar på det..

Min räddning har varit Xylocain bedövningssalva och iskall dusch för att lindra klådan..
    Innan jag hittade bedövningssalvan sov jag knappt de nätter de var som värst utan låg med isbitar på för att inte bli helt galen..
    Var i den vevan på gynakuten 3 ggr men de hittade inget fel som sagt..

Nu är jag gravid med mitt andra barn och klådan har hållt i sig tills nu och är fortfarande besvärlig..

Jag misstänker att det är hormoner som gör att det är så här i och med att jag adrig haft problem innan graviditeten.. och sen blev jag gravid, ammade och blev gravid igen innan jag slutat att amma och sen första graviditeten är besvären ju kvar..
    Så jag hoppas innerligen att de försvinner när jag ammat klart mitt andra barn, men man vet ju aldrig..

Sexlivet blir lidande, sömnen störd osv..

Undrar nu om någon annan vart med om nått liknande eller kan ha en aning om vad det beror på?
    Kan det vara hormonerna som spökar?

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Underlivklåda som ej är svamp
  • Anonym (c)

Min storasyster hade stora problem med klåda, hon höll på att bli galen. Hon fick även klåda på hela kroppen och inbillade sig att hon inte tålde vattnet.
    Ja, hon trodde verkligen att hon höll på att bli "galen".
    Hon fick rådet att sluta äta allt som innehåller choklad och idag är hon mycket bättre, när hon undviker allt vad som kan innehålla choklad.
    Det kanske inte hjälper er, men det kan vara värt att prova. Men ge det någon månad, det tar ett tag innan giftet går ur kroppen.
    Lycka till

(är anonym då jag inte vill utlämna min syster)

• Lukka

Clara:
    Jag hade en hemsk dag igår jag med. Det kliade och kliade men jag har lärt mig att hantera det utan att klia så att inte huden går sönder. Men det läskiga är att ibland blir det som jag upptäckte att det var igår kväll. Då går det hål på slemhinnan och blöder lite! Hemskt och jag tycker att det är märkligt att huden spricker på bara några timmar. Allt såg rosa och normalt ut på dagen, men på kvällen var det svullet och illrött och små hål här och där som blödde lite!! Och det utan att jag hade kliat något!! Jag tvättade med en naturlig olja som jag har och som tar död på det mesta om det skulle vara bakterier där och idag ser det nästan helt normalt ut igen och klådan försvann under natten. Men så där kan det hålla på och jag bara FATTAR INTE vad problemet är

• Mammatilltretroll

Lukka: Stackars oss!
    Har konstaterat att mitt underliv typ aldrig är så blekrosa och fint som det borde.. Alltid lite rött och kliar till och från under dagen, ibland mer och ibland mindre och ibland outhärdligt-jag-måste-ha-xylokainsalva-på-för-att-överleva!!

Vad tvättar du med för olja blir jag nyfiken på eftersom den var naturlig och bakteriedödande..?

Har också konstaterat idag att slemhinnan där det kliar känns lite lite ojämn, typ skrovlig.. antar att det är pga att jag kliat sönder så många gånger..

Förut har klådan alltid varit koncentrerad till slidöppningen och runt där.. men senaste veckan kliar det inte alls där utan bara högre upp, typ runt klitoris..
    Märkligt att den flyttar sig liksom..

Intressanta länkar:
    http://huden.nu/dermatologen/patinfo/11-20/18.shtml
    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6520 (nu är ju inte jag äldre.. men det stämmer så bra in: "

Torra och spröda slemhinnor med smärta vid samlag, klåda, sveda, flytning, smärta vid blåstömning, smärtor och irritation då underkläder eller annat ligger emot, återkommande urinvägsinfektioner."

*~Mejas Mamma~*
  • Themis

Jag som är allergisk mot mycket och har problem med hud och slemhinnor rent allmänt har också haft besvär, bl a för att jag är överkänslig mot något i svampbehandlingssalvorna. Dvs all svamp är stendöd sedan flera veckor men det bara fortsätter klia!

Har man väl en kvarstående irritation i slemhinnan i underlivet så kan enda sättet att bryta det vara med kortisonkrämer eller (mitt tips) vanliga antihistamintabletter som pollenallergiker tar varje dag. Finns receptfritt på apoteket, testa 1-2 veckor och se om det hjälper.

Om det hjälper ska du sedan gå till läkare för att få utrett vad du är känslig mot och ev fler tabletter på recept. Det var först läkare nr 6 som kom på att jag nog skulle ta antihistaminer så det är inte så vanligt att gynläkare gör den kopplingen...

• Noddes

Jag har också stora problem med klåda i underlivet som inte är svamp eller könssjukdom.

Jag har haft det så här i över 3 år och i bland vill jag bara ge upp.. Slemhinnorna börjar också bli hårda och skrovliga. Undrar hur de ser ut om 5 år???

Jag har provat allt som apoteket har att erbjuda, huskurer och receptbelagda krämer. Det som hjälper bäst tycker jag är iskall dusch och sedan smörja med någon fet olja. Kanske att det blivit något bättre senaste månaderna, men jag vågar inte hoppas för mycket. En annan sak som jag lagt märke till är att det kliar mer om jag äter socker trots att jag inte har svamp. Därför blev jag lite orolig när jag läste inlägget om diabetes. Kanske borde kolla upp.

Kram till er alla, hoppas vi blir bättre! Är så glad att jag har hittat fler i min situation!

• PeggyLee

Jag hade oxå problem med klåda PÅ blygläpparna o fick ett tips av en "vanlig" läkare. Smörj med lite hydrocortisonsalva under ngr dagar. Min klåda försvann Läkarens förklaring var enkel - "bara" lite eksem i underlivet.
    Hoppas att detta kan hjälpa dej oxå!

• Noddes

Jag har provat hydrocortisonsalva flera omgångar och olika styrka. Tyvärr hjälper det bara lite för stunden, om ens det. Nu vill jag inte prova mer eftersom det är ju inte helt bra att ha för mycket cortison i underlivet.

• PeggyLee

Åhhh va tråkigt. Jag som trodde att jag hade ett superdundertips...

• Noddes

Jodå, jag ska inte låta så negativ! Hydrocortisonsalva kan ju hjälpa vissa, det är du ju ett levande exempel på!

Svar på tråden Underlivklåda som ej är svamp