• Anonym (Måste?)

Måste man göra gyn undersökning?

Jag är snart 23 år och har aldrig gjort en gynundersökning. Har ätit p-piller i drygt 6 år men slutade för ca 1 år sedan. Har inga som helst problem och har haft sex med samma kille hela tiden. Finns det någon anledning?
    Jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta mig frivilligt i stolen och så länge jag inte har några problem så förstår jag inte varför jag måste göra det? Bävar inför den dagen jag blir gravid för då antar jag att man måste göra det?

• Svar på tråden Måste man göra gyn undersökning?
  • Mjao

Är i vecka 19 och har fortfarande inte gjort någon gynundersökning. man står i sin fulla rätt att säga NEJ.

har du inga besvär så finns det ingen anledning att gå till gyn.

• Mjao

jenny, nej det tror jag inte, jag fick det utan gynundersökning iaf.

• rasajj

Later kanske konstigt, men jag undrar anda vad det ar i undersokningen som du bavar infor sa mycket? Och hur du hade tankt dig att klara dig igenom en graviditet och forlossning utan att nan annan an din pojkvan ser ditt underliv?

• Neko

Man behöver inte göra en gynundersökning under graviditeten om allt verkar normalt.

Däremot så kommer det ju göras under själva förlossningen för att se hur öppen du är och så. Men då behöver du ju inte ligga i en gynstol om du inte vill.

Men när man fyllt 23 år så blir man ju kallad för cellprovsundersökning - vet inte om man kan avstå men jag rekommenderar definitivt att du gör den!

• SysterHedvig

det måste ingen, men vissa gynekologer skriver inte ut recept på p-piller utan att ha undersökt, samt att det alltid finns risk för cellförändringar. De i sin tur känns inte.

• Anonym (Måste?)

Nej jag har noll absolut noll tillit för läkare överhuvudtaget. Som sagt så bävar jag in för den dagen jag blir gravid men då är det ändå ett syfte att göra undersökningen. Det jag inte förstår är varför det tajatas om att man ska göra undersökningar innan dess.

Jag har fått p-piller i 6 år utan att behöva göra undersökning. De har bara tagit blodtryck och ställt lite frågor.

Jag tror det är 25 eller 30 år här där jag bor som man blir kallad till den undersökningen.

• Neko

Mja, förutom cellprovsundersökningen och graviditeter så finns det väl ingen anledning att gå till gynekolog, ifall man är helt säker på att man inte kan ha fått någon könssjukdom och man inte har några problem i övrigt?

• Sommarregn

Ja, det är ju inte det roligaste att vara med om precis, men man vänjer sig och det är ju för sitt eget bästa.

Jag skulle vilja veta om jag fått cellförändringar på livmodertappen.
    Jag gör cytologprov vart tredje år, men jag är 35+ också. jag vet inte när man börjar göra regelbundna kontroller.

• Hemligtjej24

Jag har gjort flera undersökningar,första gången vid 12 års ålder när jag blivit våldtagen,andra gången i mars 2003 då jag avrt gravid,när jag fått p-piller, september 2003 efter ett sexuellt utnyttjande och sen sista gången var för några månader sen vid cellprovstagning

Svar på tråden Måste man göra gyn undersökning?