• Anonym (Måste?)

Måste man göra gyn undersökning?

Jag är snart 23 år och har aldrig gjort en gynundersökning. Har ätit p-piller i drygt 6 år men slutade för ca 1 år sedan. Har inga som helst problem och har haft sex med samma kille hela tiden. Finns det någon anledning?
    Jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta mig frivilligt i stolen och så länge jag inte har några problem så förstår jag inte varför jag måste göra det? Bävar inför den dagen jag blir gravid för då antar jag att man måste göra det?

• Svar på tråden Måste man göra gyn undersökning?
  • Tygtiiger

Nej, du behöver inte gynundersökas om du inte har några symptom och om du inte oroar dig för könssjukdomar (många kan kontrolleras med blodprov eller urinprov istället).
    Men jag rekommenderar verkligen att du tar emot erbjudandet om att ta cellprov regelbundet, det är en kontroll för att upptäcka förstadiet till livmoderhalscancer, som är en vanlig och obehaglig cancerform hos kvinnor. Tack vare cellproven så upptäcks numera mest förstadierna till cancer - lättbehandlat och ofarligt.

• Anonym

Hemligtjej;
    Stora kramar till dig! Du måste haft ett tufft liv..

Jag förstår att man inte frivilligt sätter sig i stolen, det gjorde inte jag heller först. Till en början vägrade jag mannlig läkare, nu bryr jag mig inte längre.

Det jag inte förstår är varför man inte bryr sig om sin hälsa. Jag har den åsikten att man skaffar försäkringar om något skulle hända - dvs jag kollar upp min kropp för att inte bli sjuk. Hela min kropp.

Cellprover tar man ifrån 23 års ålder och som någon skrev tidigare, man känner inte cellförändringar..

Visst att du bara haft sex med 1 kille, men du är inte garanterad att han bara har haft sex med dig!

Men, det är fortf upp till var och en om man vill undersökas..

• Meline

Jag har bara gynundersökts några enstaka gånger, men det har varit i samband med cellprov eller besvär.

Men har man inte besvär eller är gravid finns det ju ingen anledning att gå dit, förutom just för cellproven isåfall (som jag iofs tycker att du ska gå på, för de är viktiga). Jag har aldrig behövt undersöka mig när jag skaffat p-piller. Hursomhelst kan ingen tvinga dig till en undersökning om du inte vill, men å andra sidan är gynekologer och läkare där för att hjälpa dig.

• ikii

jag tycker du ska övervinna den "rädslan" genom att gå på en gyn-undersökning, för att se att allt ser bra ut osv. Dessutom ska du ju göra en cellprovs undersökning när du är 23 år. Det är inget farligt, jag lovar dig.

• Hemligtjej24

Anonym: Jo det har varit tufft. Speciellt första gången som 12 åring för då var det en manlig som skulle undersöka mig efter en våldtäkt det gilla jag inte och stor grät. Men dom andra gångerna kände jag inte så mkt,skaka lite och spände mig men det gick bra,nu hoppas jag att jag slipper detta tills den dag jag blir gravid och får behålla bebben.

• Millenium

Normalt sett brukar man bli kallad för cytolog test vart tredje år och det borde man ju göra eftersom vem vill ha cancer det kan ju upptäckas vid ett sådant tillfälle. Sedan tror jag inte någon tjej gillar att lägga benen i en gynstol men man gör det ändå. Jag gillar inte alls att lägga benen i gynstol men när jag väl skulle ha barn så har man liksom annat och tänka på än att man ligger och särar på benen. Jag har alltid vart emot en manlig gynekolog men när jag fött och blödde kom det in en manlig och jag orkade inte bry mig. Kanske du skulle försöka engång att göra en undersökning och säja precis hur du känner dig infär att göra en gyn undersökning.

• Anonym

Gå och ta ett cellprov!!
    Man kan få förändringar i mkt tidig ålder..
    Har just opererats för det,och det är TUR att jag gick på provtagningen.Annars hade man kanske inte blivit så gammal?
    Det är en kort stunds obehag,men en livförsäkring!
    De har sett nakna tjejer förr.....

• palmblad

Det är olika vad läkarna tycker, men i regel behövs ingen undersökning om man inte har problem. Från 25 tror jag det är rekommenderas cellprov och upptäcks cellförändringar tidigt går de helt att bota.
    Det är obehagligt att lägga upp sig där, men jag fick tips om att ta kjol på. Då drar man bara upp den och känner sig inte så naken kring midjan. Titta sen i taket. Förklara när du bokar till att du är väldigt nervös. I värsta fall kan du komma och prata en gång med läkaren och sen få en ny tid för undersökning. Pga. muskelknuta på livmodern blev jag snabbt van vid gyn. De som utför det är så förstående i regel. Får du inte förtroende för den som ska undersöka dig, så be om att få någon annan.

• palmblad

Första gången var min kille med. Du kan ta med vem du vill, som står vid huvudändan och håller din hand om du vill.

• Anonym

Jag vet en tjej som hade cellförändringar vid 16 års ålder.
    Det där med kjol är jättebra.Det har jag alltid.Det har blivit MASSA besök på gyn nu iom op.Nu är det som ingenting att gå.Vad är det som är jobbigt?

Svar på tråden Måste man göra gyn undersökning?