• Tor

Laglig rätt till tjänstledighet?

Hej!

Undrar om jag har laglig rätt att ta tjänstledigt från jobbet för att:
    1. Gå på föräldrakurs
    2. Följa med min flickvän till MVC

Har hittat lite gamla trådar om detta men jag skulle gärna vilja ha en länk till någon pålitlig källa som jag kan köra upp i ansiktet på min chef. ;)

• Svar på tråden Laglig rätt till tjänstledighet?
  • Hattifnatt

Kan inte ge dig någon pålitlig länk, men för min man (statligt anställd ) har det aldrig varit något problem för vare sig det, eller sedan BVC besök.
    Kanske kan det skilja mellan olika avtal för olika fackförbund?
    För det är klart du skall kunna följa med!

• Ejnie

Tor,

vill minnas att det står i försäkringskassans information om rätt till FP för att gå på föräldrakurs... kolla där...
    Vet inte hur det är med MVC-besök, men rimligen bör man ju kunna få gå ifrån för det också...

• Ulli

Överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare
    2 § Ett avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.
    Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om
    -- anmälan om ledighet (13 §),
    -- tiden för arbetstagarens underrättelse om återgång till arbete (15 § andra stycket),
    -- den tid arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbete (15 § tredje stycket).
    Genom ett kollektivavtal som kommit till på det sätt som anges i andra stycket får även bestämmas den närmare tillämpningen i fråga om
    -- ledighetens förläggning (11 och 12 §§),
    -- skyddet för anställningsförmånerna (17 §).
    Arbetsgivare som är bundna av ett kollektivavtal enligt andra eller tredje stycket, får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte tillhör den avtalsslutande arbetstagarorganisationen, om arbetstagarna sysselsätts i arbete som avses med avtalet och inte omfattas av något annat tillämpligt kollektivavtal.

Här finns hela föräldraledighetslagen.
    www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

• Tor

Tyvärr är jag alldeles för dålig på att läsa lagtexter för att förstå vad detta innebär. Någon som kan översätta?

Jag är egentligen inte intresserad av att ta ut föräldraledighet för detta utan jag vill bara veta om chefen har rätt att neka mig tjänstledighet.

• Mmmajsan

På min FK sa de att arbetsgivaren inte har rätt att neka tjänstledighet om man anmäler detta 2 mån i förväg. Men det gäller ju isf föräldraledigheten. Vet inte hur det är med mvc och föräldrakurs.

• zika

På vår föräldrakurs var det en tant från FK och informerade och hon sa att du har laglig rätt att delta i föräldrakurs + att Bm sa det oxå. Det har dock inte varit aktuellt för oss att utnyttja ledighet så jag kan inte säga hur det fungerar. Rign och fråga det är väl enklast

• Tor

Mmmajsan »
    Det är lite svårt att veta vilka tider man ska på föräldrakurs två månader i förväg. ;)
    Första besöker hos MVC skulle i så fall anmälts innan jag visste att tjejen var gravid.

zika »
    Jag får försöka att ringa. Problemet är bara att jag jobbar hela dagen och ämnet är ju lite känsligt här på jobbet. Dessutom vet jag inte vem jag ska ringa. Eftersom jag inte är intresserad av att få föräldrapenning för detta vet jag inte om det är FK jag ska kontakta.

• Monsa

Föräldrautbildningen har man rätt att ta ledigt för. Man får till och med betalt för den tiden man är borta av fk om man nu vill det.
    Rimligtvis så borde man ha rätt att följa med till mvc med. Ni kan inte ordna det så att ni får tider som inte inkräktar så mycket på ditt jobb då?
    Om jag får säga vad jag tycker personligen så ska du skita i vad dom tycker på jobbet, ni ska ha barn och det är det finaste som finns och denna tiden kommer aldrig tillbaka så ta vara på den och detta får din arbetsgivare bara acceptera vare sig det är känsligt eller inte.
    Sen måste man ju självklart följa regler men jag menar att man kan strunta i vad folk tycker.

Det kommer många prövningar sen, barnen är sjuka, man måste va hemma titt som tätt. Jag har vart så dålig under denna graviditeten så min man vart tvungen att ta ledigt och va hemma med vårt större barn och det är massor man får offra för barnen så det är bara förbereda sig på att det inte alltid kommer gillas av jobbet.

Grattis till att du ska bli pappa och lycka till!

• Mmmajsan

Jag _skrev_ ju att 2-månadersregeln gäller föräldraledigheten. (Rimligtvis kan den inte användas för mvc-besök och föräldrautbildning.)

Svar på tråden Laglig rätt till tjänstledighet?