• Tor

Laglig rätt till tjänstledighet?

Hej!

Undrar om jag har laglig rätt att ta tjänstledigt från jobbet för att:
    1. Gå på föräldrakurs
    2. Följa med min flickvän till MVC

Har hittat lite gamla trådar om detta men jag skulle gärna vilja ha en länk till någon pålitlig källa som jag kan köra upp i ansiktet på min chef. ;)

• Svar på tråden Laglig rätt till tjänstledighet?
  • Tor

Problemet är att jag precis ska byta jobb och bara har några veckor kvar på mitt gamla jobb. Eftersom det är mycket som måste bli klart är chefen snål med att ge ledighet.

De tider vi har fått idag är alla tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen så det handlar inte om många timmar.

Självklart kommer jag att vara med min flickvän på föräldrakurser och på MVC oavsett vad min chef tycker. Jag vill bara veta vilka rättigheter jag har. Jag gissar att en arbetsgivare inte kan neka en kvinna att besöka MVC - frågan är om lagen är jämställd?

• Emson

Det får vi verkligen hoppas, att lagen är jämställd alltså. Jag har ingen anibng, men är mycket intresserad av att få höra svaret på frågan om du skulle få tag i det.

• Monsa

Jag vet hur det är, även om vi haft lagen på vår sida och att min man haft rätt att vara hemma med vårt barn då jag vart sjukskriven så känner man sig som en bov. Man vill göra rätt för sig och sköta sitt jobb.
    Intressant det där om hur det egentligen ligger till, det är ju bådas bebis så det borde ju inte vara någon skillnad.

• Mia1

Vet inte riktigt hur det funkar, men vet att min sambo måste antingen ta komp eller jobba igen den tid som han är med mig på MVC.

Och ang föräldrautbildningen så brukar den oftast ligga på kvällarna har jag förstått

• Tor

Vår föräldrautbildning börjar halv fem så jag behöver ta ledigt en timme typ.

• Mmmajsan

Apropå Mia1's inlägg: Jag var också tvungen att ta ut komp/flex för att gå till mvc. Det var inga problem att få ledigt, självklart inte (på min arbetsplats), men tiden räknades ju in som minus på flexkontot. Men just det där är olika för olika arbetsgivare. Jag jobbar inom landstinget, möjligen den snålaste arbetsgivaren man kan ha.

• Hattifnatt

Jag är statligt anställd, och jag sköter mina arbetstider tämligen självständigt, så jag bara går iväg och tar igen den förlorade tiden på något sätt vid ett annat tillfälle. Jag försöker dock ( som alla andra) att lägga MVC besök i anslutning till dagislämning eller -hämtning, så att det blir så enkelt för alla som möjligt.

Förmodligen har olika arbetsgivare helt olika praxis vad gäller detta, men att man SKALL kunna vara med på både MVC och föräldrautbildning torde vara en självklarhet för båda föräldrarna.

Tror att förslaget om att ringa försäkringskassan är det enklaste, de måste ju veta vad som gäller rent principiellt, alternativt facket.

Lycka till, skriv och berätta hur det löser sig!

• Ulli

När har man rätt att vara tjänstledig från jobbet?
    ? På det här området är lagstiftningen enkel. Det finns ingen allmän rätt till tjänstledighet, utan rätten gäller bara vissa särskilda fall ? föräldraledighet, studieledighet, starta egen näringsverksamhet samt vård av närstående. I övrigt är det upp till arbetsgivaren att göra en bedömning i varje enskilt fall.

• Tor

Ulli »
    Så arbetsgivaren kan alltså vägra en kvinna (eller man) möjlighet att besöka mödravårdscentralen under hela graviditeten?

• Joker

Du kan ju se om ditt företag har några speciella regler. Där jag jobbar får kvinnor och män gå till barnmorskan på betald arbetstid.

Svar på tråden Laglig rätt till tjänstledighet?