Varför kan inte pojkar leka med dockor??
Min son älskar bilar (jag har inte tränat honom till det , men jag vet ju att andra speciellt min älsklingsgranne som är 60 år har gjort det). Det är bilar hit och bilar dit och kommer det en traktor går han upp i limningen. Genetiskt tror jag inte att det är, hur sjutton skulle det gå till? Världens snabbaste mutation som uppstod för 100 år sedanoch redan spridit sig till stora delar av befolkningen?
Nej, jag tror att folk förväntade sig ett bilintresse hos honom och har visat honom bilar (jag har tex märkt att min granne gjort det)och så snart han visat ett eget intresse har man blixtsnabbt fångat upp det. Och bekräftat det man förväntade sig från början.
Däremot har han också en vårdande sida. Han har en docka som han leker med , men också gosedjur som ska kramas och matas och pussas. Det fångar folk inte alls upp på samma sätt eftersom det inte är vad de förväntar sig av honom och därför bekräftas inte det intresset lika mycket. De flest delar inte detta vårdande med honom helt enkelt, det tappas liksom bort. Som tur är inte av mamma, pappa och farmor som matar nallar.
Så tror jag att vi skapar män av små gossar och kvinnor av små flickor. Barn märkerfort vad som förväntas av dem. Jag minns tex att jag när jag var 4 år ville vara kille för att killlekar var mycket roligare. Så visst visste jag att jag var "fel" redan då. Som tur är fick jag vara det för mina föräldrar och de fick mig inte att känna så, men man lever inte isolerat med föräldrarna.
Som tur är tar min man lika stort ansvar för hem och barn som jag gör. Så därför får Axel en positiv bild av vårdande män med sig i bagaget.