Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Miranda |Visa alla inlägg
  • Miranda

Konsten att hålla föredrag

Ja du usch ja, känner med dig! Jag har hållit föredrag rätt många gånger, ibland för ca 100 personer, men nervositeten verkar aldrig vilja lägga sig.

En gång för några år sedan blev det riktigt läbbigt för jag blev extremt torr i munnen av nervositeten, sådär så jag knappt kunde prata. Det kändes som om alla borde märkt att jag sluddrade, helt vidrigt var det. Så helt plötsligt släppte det, saliven kom åter och jag nervositeten var som bortblåst. Mysko!

En annan gång hade jag vansinniga mardrömmar hela natten innan och önskade nästan att jag skulle bli påkörd av en bil eller nåt . Helt galen man är.

För det mesta har det dock gått jättebra och folk påstår att min nervositet inte märks ett dugg. Man får helt enkelt försöka spela cool . I september är det dags igen. Bläää! Varför GÖR man detta?

Lycka till med dig!

• Miranda

ReRant: ett glas med vatten är obligatoriskt nuförtiden. Men inte med bubblor, då blir man rapig

Nån gav mig ett tips om att dra med tungan mot gommen om man känner att man blir torr. Det ska tydligen främja salivproduktionen.

Jag blir mer nervös om jag ska prata inför folk än om jag ska sjunga inför dem. Kanske har att göra med att man vet exakt vad man ska sjunga, men prata ska ju gärna komma lite spontant sådär.

Svar på tråden Konsten att hålla föredrag