Inlägg från: mooni |Visa alla inlägg
  • mooni

Konsten att hålla föredrag

Huja ja! Känner igen alla nervositetssymptom ni nämnt! Har själv lidit av sjuhelvetes svår presentationångest under hela skoltiden, tills jag började på universitet. Pluggade ett program där redovisning/presentation var en del av undervisningen, dvs 1-2 ggr/månaden! Trodde jag skulle tuppa av först (visste inte detta då jag ansökte).
    Men efter några totalfiaskon (tappade bort mig, rösten försvann etc) kom jag på vad som funkade för min del - inget ovanligt lr konstigt men det funkade!
    - jag tog mig tiden att förbereda mig ordentligt, kunde mitt material utan och innan. Skrev bara ner punkter.
    - ANDAS. jag förstod vikten av att andas lugnt! Tog många konstpauser för att hitta lugnet. (Även behagligare för åhörarna)
    - ALDRIG några "pek" bilder i presentationen.. där man måste peka ut ngt med en darrande hand.. Jisses, det gör en bara mer nervös! Men annars massor av illustrationer bl.a powerpoint. Det underlättar för åhörarna och tar bort fokus från dig (kan ju vara skönt ;)
    - Humur är aldrig fel! Gjorde något kul inlägg, gärna i början, det är verkligen en icebreaker =)

- ...och går det åt fanders ändå är det bara att bryta ihop och knalla vidare ;) Nä, men seriöst, det kommer säkert att gå kanonfint! Lycka till!!

Svar på tråden Konsten att hålla föredrag