Inlägg från: Poena |Visa alla inlägg
  • Poena

Konsten att hålla föredrag

Jag blev av med det mesta av min nervositet (gällande allt!) i samband med presentationen av mitt magisterarbete. Var helt själv och hade 20 pers i publiken varav 5-6 doktorer/proffessorer inom mitt ämne och jag kände ingen alls i publiken (och jag var själv). Men konstigt nog var jag inte speciellt nervös. Jag kunde ju mitt arbete in i minsta detalj och jag hade ju läst ALLT om ämnet i ett halvårstid. Jag visste att vad de än säger så kommer jag kunna försvara mig och förklara mig bra. Det gjorde mig lugn!

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Poena

Några praktiska tips

Skriv stödord på små lappar som ryms i handen. Skriv inte hela meningar då blir det bara att man står och läser innantill. Numrera lapparna (ifall du skulle tappa dem)Man kan ha en slide-show, varje slide innehåller egentligen stödord för dig, men det ska samtidigt vara ord som gör att de som lyssnar kan hänga med. Skriv aldrig hela meningar på slidsen (=alla sitter och läser och lyssnar ej på dig) utan ett par ord per rad.Slides får även publiken att titta åt ett annat håll än dig hela tiden så slipper man känna sig iaktagen hela tiden. Ha gärna bilder i några slides, det gör det hela lite trevligare. Ha gärna en penna eller mindre pekpinne så du kan peka och förklara samtidigt som du pratar.Öva många gånger på dina anteckningar och stödord. Både för dig själv och för andra.Vill man få en dialog med publiken så förklara först att de får ställa frågor hela tiden (eller i vissa avsnitt om man inte vill bli avbruten) och förbered gärna frågor eller slutsatser som du ställer till personer i publiken.
  • Poena

En sak till för att minska nervositeten. Fråga dig själv "vad är det värsta som kan hända"? Är det att du kommer av dig? Säg vem som inte gjort det! Är det att halka av scenen när du går upp? Ha gympadojor! Eller vad det nu kan vara

• Poena

Jo visst, men hur mycket måste du inte misslyckas för att det ska bli så? Du har nog gjort mycket bra på din arbetsplats innan detta, så det kommer ju knappast ensamt avgöra en sådan fråga.. Typ, så får du tänka!

Svar på tråden Konsten att hålla föredrag