Inlägg från: janne j |Visa alla inlägg
  • janne j

Konsten att hålla föredrag

Ett tips är att göra en testredovisning/föredrag för någon/några som du känner, då får du lite träning och de kan kanske ge dig lite feedback om du t.ex. talar för tyst eller nåt liknande.

Jag brukar alltid provredovisa före den riktiga eftersom man då känner sig säkrare på det man ska ta upp.

En gång när jag redovisade i grupp så skulle jag visa upp en bild på en stroke i en powerpoint presentation och prata lite runt det och till saken hör att jag hade varit och bowlat några dagar innan. Så där står jag och redovisar för fullt och skulle säga att här har vi en datortomografibild på en stroke men istället sa jag att här har vi en bild på en strike vilket resulterade i att alla, både vi som redovisade och de som lyssnade inklusive läraren börjar asgarva hysteriskt.

• janne j

Jo en stor dos av humor kan vara bra att ha och det har hjälpt mig mer än en gång i samband med olika redovisningar.

Ju fler gånger man har redovisat desto lättare har det blivit, i början var det jättejobbigt men nu när man har gjort ett antal gånger så går det lättare. Det är alltid jobbigast de första minuterna men när man väl har kommit igång så brukar det inte vara några större problem men det är en träningssak.

Ju mer påläst och säker man är på det man ska redovisa desto lättare brukar det gå så därför ser jag alltid till att provredovisa en eller ett par gånger.

På samma gång kan man ta tid så man vet på ett ungefär hur lång tid redovisningen tar, då kan man i vissa fall tvingas kapa bort vissa saker eller så måste man lägga till nåt för att hålla sig inom tidsramarna.

• janne j

Jag håller helt med det poena säger, jag kör med lappar med stödord samt att jag använder mig flitigt av powerpoint för att få lite stöd därifrån + att publiken då istället kollar dit istället för på mig.

• janne j

"Jag har bestämt mig för att inte tillåta frågor under presentaitonen. Minimerar risken att man kommer av sig.

Hmm.. Fast å andra sidan kanske det ger mer kontakt med publiken, som i sin tur minskar stressen. Damn. Vet inte hur jag ska göra."

Om man ska låta publiken ställa frågor eller ej kan vara svårt att svara på, är det personer man känner så brukar de i regel vara shysta och inte ställa några svåra frågor men är det några man ej känner så vet man aldrig vilka frågor man kan få.

En fördel med att låta dem ställa frågor är just att man då kan lyckas få igång en diskussion och det kan många gånger vara till fördel då fokuset inte länger är riktat enbart på den som redovisar utan även på publiken. Samtidigt kan det vara intressant att höra olika personers åsikter och har man ett krav på sig att redovisa en viss tid så kan man fylla ut en hel del av den med dessa diskussioner.

• janne j

Se där, roligt att det gick bra för dig

Svar på tråden Konsten att hålla föredrag