• FMX farsan

    Hur mkt stryk kommer ens hobby ta ??

    jag har då undrat en hel del om hur mkt ens liv kommer att förändras när barnet kommer..
    jag har nu äntligen kommit igång me FMX (free style motocross)
    och då undrar man ju hur mkt kommer man va tvungen att ge upp de ?? för innan man viste att man skulle ha barn så kunde man köra när de bäst passar en själo man kunde vara lite hur ska ja säga oansvarig, man behövde inte tänka på någon annan. men på senare tid har jag personligen tänk väldig tmkt på på att barnet kommer ta väldigt mkt tid av en o så har man ju också tänkt att TÄNK OM de skulle hända mig något..

    om någon vet hur man ska tackla en sådan situtation så var vänlig o dela med dig..

  • Svar på tråden Hur mkt stryk kommer ens hobby ta ??
  • Aquilon

    Måste tyvärr vara lite pessimistisk. Min "hobbytid" har gått ner till en nivå mycket nära noll (lilleman nu 10 månader gammal). Dessutom blir man lite löjlig med just sådant där som "tänk om det händer mig något". Har aldrig resonerat så tidigare, utan ganska sorglöst ägnat mig åt sporter med hyfsad skaderisk.

  • cruZZe

    Jag måste hålla med Aquilon. Min fd hobby, bilar, (läs BMW och M-modeller) med träffar och banåkningar mm har blitt helt 0. Dock gick det hyffsat så länge vi "bara" hade ett barn. Med 2st är det dubbelt jobb Även ett av mina andra stora intressen nämligen FPS-spel online har fått stryka på foten från att gå från halvproffs till att bli en hobby som tar någon timme här och där när man har tid och ork.

  • Benganfans

    Låter som man får ge upp ofroad körandet ett tag alltså.. bara försöka köra så mycket som möjligt fram till barnet kommer då... men har man en sambo som gillar det man gör kanske man kan åka alla tre när barnet kommer???

  • Stoffe

    Jag kan inte påstå att mina hobbys, Golf m m får stryka allt för mycket på foten faktiskt. Det handlar nog mycket om att man får planera lite mer än man gjort innan helt enkelt.
    Första halvåret när min sambo var hemma med vår dotter, så var det bara att planera vilka dagar man ville spela golf åsså fick man helt enkelt passa på när lillan sov. Jag var hemma med våran dotter från 6mån till hon fyllde 1 år, och då när sambon kom hem hann jag oftast smita iväg en stund efter middagen och hitta på det jag planerat.
    Egentid är himla viktig för båda parter när man har småttingar.
    Mer pappig unge får man nog leta efter påstår min sambo, och jag kan inte påstå att hon har fått stå åt sidan för mina hobbys direkt. Nu är hon 3år så hon följer oftast med överrallt dit vi åker, och hon börjar så smått intressera sig för vad pappa gör med "käpparna" och bollarna. Så vi får väl se om intresset tilltar när hon blir lite äldre, även om jag misstänker att hästar drar betydligt mer hos henne

  • Foxface

    Det var ju minst sagt en stor omställning när vi fick våra tvillingar för åtta månader sedan. Jag har redan innan ett jobb med mycket tjänsteresor på oregelbundna dagar, så jag har fått hålla mina hobbys hemma (dataspel och akvarium). Dataspelandet tog ganska många timmar innan för både mig och min fru (vi brukade sitta på kvällarna framför varsin dator i källaren). Akvariet är något som man kan lägga ned hur mycket eller hur lite tid som helst på.

    Sedan födseln har det blivit noll dataspelande, frånsett någon gång på semestern. Akvariet ligger på en mycket låg nivå. Ibland känner jag att det är jobbigt att inte kunna "leva ut" ordentligt med hobbies, men sedan slås man av hur viktig tiden med bebisarna är. Det är ju också viktigt att ge frun egentid också, det är rätt mastigt att vara hemma ensam med två bebisar samtidigt.

    Jag tror det är bäst att komma till ro med insikten att livet kommer aldrig att vara som det var förr igen - och vara glad för det. Livet har sina olika epoker - barn - ungdom - singel - parrelation - småbarnsfamilj osv. Det går inte att leva i två epoker samtidigt, utan man får leva livet i varje epok på dess egna villkor.

  • cruZZe

    Som jag sa i mitt första inlägg. Med den första hade jag fortf viss tid över. Men med 2st små (skiljer bara 14månader) har man fullt upp.

  • Foxface

    FMX farsan, nu såg jag i din profil att du är 22 år. Jag är 38 år nu när första barnen kom, men jag menar att mitt resonemang håller ändå. Du kör helt enkelt igenom epokerna ovan lite snabbare.

  • Stoffe

    cruZZe:

    Vi har tre barn här hemma, sambon har två sedan tidigare och dom är något äldre men kräver sitt ändå vad gäller träningar, ridning, fotbolls- och hockey evenemang m m. Men visst, man har inte lika fritt som man hade det innan barn men jag anser fortfarande att man i mångt och mycket klarar att ha hobbies vid sidan av barnskötandet. Har man då som ni, rätt tätt mellan dom små så blir det genast något knivigare men är inte omöjligt att lösa.

  • cruZZe

    Nej inget är omöjligt. Men mitt intresse krävde en hel del tid och pengar. Oc ist för att kompromissa på antingen familjelivet eller helt enkelt hamna på efterkälken (jag är tvälingsinriktad) med mina hobbys valde jag att lägga dom åt sidan så länge. Alla kommer säkerligen inte bhöva göra dessa val lika drastiskt. Men det är så jag upplevde det hela.

  • marcink

    det handlar väl mycket om att göra ett aktivt val, och anpassa sin vardag efter förutsättningarna.

    vi fick barn i februari, och sedan dess har min stora hobby (internetrelaterade projekt kring piratbyrån) fått lite mindre tid. egentligen inget större problem, jag har bara placerat min aktiva tid där till någon/några timme/ar på kvällstid när barnen sover. och så har jag fått bli mer effektiv i det jag gör.

    men visst, annars blir det ju hobbysarna som får stå tillbaka. barnen är ju viktigast, och kommer förbli det. tycker man inte det kanske man borde fundera på varför man skaffar barn öht.

Svar på tråden Hur mkt stryk kommer ens hobby ta ??