• Storasyrran

Vilket värmesystem?

Vi har nyss köpt hus med kombipanna el/ved, men sotaren dömde ut skorstenen, så något måste vi hitta på. Alla rekommenderar olika saker - pellets, jordvärme, bergvärme, solfångare, luft-vattenvärmepump... Är det någon som har erfarenhet av att installera jordvärme? Hur stor yta behöver grävas upp? Kostnad? Hur jobbigt är det med pellets? Hur stor plats tar förrådet? Vi är nog mest inne på någon form av värmepump, men kommunens energirådgivare talade bara för pellets. Alla råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vilket värmesystem?
  • Wilja

Luftvärmepumpen är relativt billig och enkel att installera själv. Den passar däremot inte i alla hus. Funkar bäst i enplansvilla med öppen planlösning. Det som är bra med den är att du kan köra den baklänges och ha den som AC under varma sommardagen

Jordvärme har jag för mig är ganska dyrt, då du måste ha ut grävare och sånt. Det går inte att fixa det själv.

Pellets har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

• SVejsan

För pellets behöver du en skorsten! Men du kanske kan renoverskorstenen med insticksrör osv. Visste din värmerådivare detta ? Om du inte köper en dyr helautomatisk pelletspanna så behöver du sota själv då och då, samt det är mer pyssel att hålla igång än de andra lösningarna. Du får bära säckar alternativt ha ett stort upplag där man sprutar in pelletsen, det brukar vara fraktfritt när man kommer upp i något ton tror jag (du får googla lite )

Sedan är i installationskostnad sorterat i stigande:

Luftvärmepump (funkar ner till ca - 15-20, sedan kör man elpatron) Är dumt om du ändå har ett vattenelementsystem. Räcker ej för att helt ersätta annat

Luft-vattenvärmepump (funkar ner till ca - -20, sedan kör man elpatron) finns relativt kraftiga nu för tiden, och är bra för du kan koppla det till vattenburna systemet.

Jordvärme (sänker dock trädgården en klimatzon , eftersom slangen tar värmen ur jordlagret), Beror på husstorlek hur många meter som behöver läggas ner.

Bergvärmepump (dyrt att borra)

Solfångaren måste kompletteras med en värmepump och annan energikälla så det blir att lägga på detta priset till annan värmepump, du behöver dessutom ha tankar för att lagra det varma vattnet i).

(www.varmepumpsforum.com är ett forum där jag fick mycket bra info...)

• SVejsan

Förresten: vi har bergvärme och är hel-nöjda - bara tickar och går. Markvärme var inte ett alternativt pga för stort hus och för liten tomt .

• Storasyrran

Det är allt pysslet som gör att vi inte är så sugna på pellets. Och vem vet om de får för sig att beskatta det om några år?

Vad kostar luft-vattenvärmepump? Bara luftvärme är inte akuellt.

Vad vi har förstått kan man vända de flesta värmepumpsystemen på sommaren, och med jordvärme då också motverka den där klimatzonsförändringen. Fast det är kanske fel?

Ska genast kolla länken!

• SVejsan

www.vkg.se/page beror sedan lite hur det ser ut just hos er och vad ni vill ha ytterligare ibland vill man ha ett extra element där pannan ha stått (pga att den har värmt rummet)

Nja det går inte att vända de andra systemen hur som helst, man måste göra om/dra nya element, man kan inte bara köra kallt vatten i samma (tyvärr)-tror att det har med kondensproblem. Det är bara luftvärmepump man får det på köpet så att säga...

• Zellie

Jag är ju definitivt ingen expert på området men jag har i alla fall fått för mig att luftpumpen mer är som ett komplement till annan uppvärmning. Kanske har jag fel. En så kan man köpa från 9.000 ok kvalitet då faktiskt) och uppåt.
    Själv har vi direktverkande el (iiii dyyyrt på vintern) så vi ska ha detta som ett komplement till det.
    Jordvärme har jag hört man kan få för ca 100´.

• SVejsan

Jo precis Zellie, Luftvärmepumpen, med fläkt på insidan är ju främste ett kompliment till typ direktverkande el. (kan kallas Luft-Luft-värmepump) Här pratar vi investering på 15-20 000 kr inkl installation.

Men sedan finns ju också luft-vatten värmepumpen som man kopplar till det befintliga vattenburna elementsystemet.
    Bor man söderöver så kan det ju fungera bra ändå utom de kallaste då man tyvärr får köra på elpatron. Här är en investering på ca 80-90000kr...

Så det gäller att räkna...

Vi vald bergvärme och dimensionerade så att vi i stort sätt aldrig behöver elpatron...

• Trynträ

Vår granne valde bergvärme och är inte nöjda. Det blev tydligen alldeles för dyrt så de har nog inte dimensionerat det ordentligt när den sattes in för nu stödeldar de med ved samtidigt.

Själv har vi pellets och det funkar kanon. Varmt och gott på vintern och betydligt billigare än el och olja. Miljövänligt ska det också vara.

• Trynträ

Sen kan det tilläggas att man inte alltid får installera bergvärme/jordvärme för kommunen så det är bäst att kolla upp det innan man gör nåt.

• SVejsan

A och O när det gäller bergvärme/markvärme är dimensioneringen, tyvärr har en del oseriösa firmor snålat på dessa för att "få jobbet".

Prismässigt tror jag att ny skorsten med helautomatisk pelletspanna samt regelbunden sotning (skorsten) av sotare samt inrednig av pelletsupplag för insprutning av pellats kostar en del? TS hade problem med utdömd skorsten.
    Och nyttigt tror jag inte pelletsrök är vid inversion heller...

Framtidens skattepåslag kan vi bara spekulera i... Nu går ju redan pellets från Polen upp till Sverige...

Ytterligare fördel med värmepumparna är ju att du får loss några kvadratmeter yta för annat (om du haft oljetank eller vedupplag inne).

Det är riktigt att det finns regler kring bergvärme: både hur nära hålen får vara varandra och det kan vara helt förbjudet om man ligger nära vattentäkter o. likn. Kolla med kommunen!

Svar på tråden Vilket värmesystem?