• Storasyrran

Vilket värmesystem?

Vi har nyss köpt hus med kombipanna el/ved, men sotaren dömde ut skorstenen, så något måste vi hitta på. Alla rekommenderar olika saker - pellets, jordvärme, bergvärme, solfångare, luft-vattenvärmepump... Är det någon som har erfarenhet av att installera jordvärme? Hur stor yta behöver grävas upp? Kostnad? Hur jobbigt är det med pellets? Hur stor plats tar förrådet? Vi är nog mest inne på någon form av värmepump, men kommunens energirådgivare talade bara för pellets. Alla råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vilket värmesystem?
  • Storasyrran

Jag har räknat på att köpa pelletsbrännare till nuvarande panna, insatsrör i skorstenen, installation, förråd m.m. och det blir minst 40000:-. Det känns som för mycket pengar för resultatet - pannan kanske lägger av om några år, och ska man köpa ny panna blir det väl snarare 60000:-.

SVejsan - hur stort hus har ni? Vad räknade ni för kWh-åtgång före bergvärmen? Enligt energirådgivaren skulle det inte löna sig för oss med värmepump, men det tycker jag låter väldigt konstigt, för vi har stort hus (och stor tomt)!

• nublu

Vi har vattenburen värme med kombipanna ved/olja. Oljan har vi skrotat och kör pellets istället på vintern och gratis ved under sommarhalvåret. Att installera pelletsbrännare med veckoförråd gick på 27 000 (strax före jul - 05). 2003 renoverade vi skorstenen med Flexislang och det kostade ca 20000 då.

Kan tillägga att vår panna är gammal så vi måste byta den snart.

Det är ganska enkelt med pelletsen faktiskt, 1 titt dagligen i fårrådsbehållaren och ev fylla på + sotning av brännaren (10 min) 1 gång/vecka.

• Storasyrran

Vad innebär det att renovera med flexislang? Vårt största problem är väl att vi behöver flytta balkar för att de ligger för nära skorstenen. Det funkar med insatsrör för pellets, men inte för ved. Annars hade vi gärna fortsatt med veden (ett tag i alla fall).

• SVejsan

Hej storasyrran,
    ca 30 -35000kwh tror jag det var , 115+115m2. Jag tror jag räknade på ca 8-10 år innan hela investeringen är betald. Tänk på att hålet håller i mer än 100år, så det är bara värmepump som skall bytas sedan.
    Vi var ändå tvingade att byta oljepannan så det tycker jag man kan räkna bort för den investeringen skulle vi behövt göra oavsett system!

Du tjänar in investeringen mycket fortare om du köper pellets! Men tappar i bekvämlighet och i vissa fall utrymme. Vill man ha nästan lika hög bekvämlighet (utan veckosotning, påyllnad i rör osv) så får man köpa en helautomatisk pelletspanna och då går det ju upp i pris betydligt (gissning att de blir 85 000kr)

Hos oss tickar det bara på, vi kan fjärrrstyra pumpen och få larm till mobiltelefon. Så fick vi också mer utrymme och slapp ringa för att fylla på pelletslagren...

Folk köper audi/volvo/mercedes/bmv av bekvämlighet, vi köpte bergvärmepump (dock fanns inte de helautomatiska pelletspannorna då)

• Jagge

Hej jag kan rekommendera dig att kontakta kommunens energirådgivare, de brukar vara till stor hjälp. I en del kommuner gör dom tydligen hembesök för att hjälpa till med vad som är det mest ekonomiska för just er.

Mvh
    Jagge

• SVejsan

Jagge, i TS så framgår att det redan är gjort...

Men lägger man i bekvämlighetsaspekten också så kan det väga över...
    I stort sätt alla energirådgivare i kommunerna säger Pellets/ved är mest ekonomiskt! Om man har vattenburet dvs...

Det är om de andra aspekterna kommer in som resultatet kan bli annorlunda... Och för oss så var det bekvämligheten )

• Trynträ

Eftersom skorstenen värms upp när man eldar med pellets så blir det en helt annan värme än om man bara använder el. I alla fall har då vi aldrig haft så varmt inne som sen vi började med pellets. Jätteskönt är det på vintern.

• tuzzla

Håller med Trynträ!
    Detta är en aspekt som oftast "glöms bort" i diskussioner om bergvärme.
    Bergvärme är jättebekvämt - absolut! Men..
    Om huset har en skorsten, behöver den också användas för att inte vittra sönder (ännu mer...).
    Ofta "andas" också huset via skorstenen (självdragsventilation).

Vi har tidigare kört på elvärme (vattenburet) men installerade för ett par år sedan en pelletsbrännare i pannan.
    22 grader med elvärme är INTE lika varmt och skönt som 22 grader med pelletsuppvärmning!!!

• Storasyrran

Jag begriper inte hur vi ska kunna välja... Pellets är väl oerhört ekonomiskt just nu, men som jag skrev tidigare så undrar jag om det inte blir beskattat så fort tillräckligt många bundit upp sig. Jag tilltalas inte heller av tanken på att man fortfarande är bunden till att någon annan tillverkar något åt en. (Visst, elen till värmepumpen måste också komma någonstans ifrån, men el ska man ju ändå ha.) Det där med att det värmer skorstenen (och källaren) är ju en stark fördel å andra sidan. I våras hyrde vi oljeeldat jättehus med vedkamin (med insats) som stöd, och då kände man verkligen den där goa värmen från kaminen, så det argumentet biter väl lite också...

Fler argument och erfarenheter? Någon med luft/vattenvärmepump?

Svar på tråden Vilket värmesystem?