• Storasyrran

Vilket värmesystem?

Vi har nyss köpt hus med kombipanna el/ved, men sotaren dömde ut skorstenen, så något måste vi hitta på. Alla rekommenderar olika saker - pellets, jordvärme, bergvärme, solfångare, luft-vattenvärmepump... Är det någon som har erfarenhet av att installera jordvärme? Hur stor yta behöver grävas upp? Kostnad? Hur jobbigt är det med pellets? Hur stor plats tar förrådet? Vi är nog mest inne på någon form av värmepump, men kommunens energirådgivare talade bara för pellets. Alla råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vilket värmesystem?
  • The Man

Vi har ett ganska stort hus , ca 3x110 m2 boyta + ca 55 m2 garage, och gjorde tidigare av med ungefär 4 kbm olja per år.

Vi satte in Bergvärme för snart 4 år sedan och är helnöjda. Vi har naturligtvis en extra elpatron som slår till när det sjunker ner under 10-12 minusgrader ute men vi kan inte tänka oss ett bättre sätt att värma upp huset. Uppvärmning INKL hushållsel slutar nu vanligtvis på max 20' kr/år.

• FixarFrasse

Det beror också på var du bor i landet; det finns ställen där det är för långt ner att borra för att få bergvärme ekonomiskt. Då finns jordvärme (gräva, gräva, gräva upp tomten) som alternativ MEN om du bor hyfsat långt söderut är det faktiskt sannolikt att du får en väl så bra totalekonomi i en luftpump (alltså även luft/vatten).
    Men som någon föreslog ovan; Kommunens rådgivare är en bra start!

• Storasyrran

Kommunens rådgivare röstar för pellets. Vi skulle troligen behöva borra långt, inte för att vi bor långt norrut, utan för att berget ligger för långt ner. Däremot har vi funderat på jordvärme. Jag känner att det skulle vara bra att ha ett hum om vad vi vill innan vi börjar ta in offerter på allt möjligt, men det kanske är enda sättet att veta vad det kan kosta att göra det?

• SVejsan

Storasyrran, Får man fråga vad ni har för storlek på huset och tomten och vilken region ni bor i?

Intressant detta med att det kan bli "olika" värme med pellets i ett vattenburet system... Huvuddelen av värmen kommer ju från elementen. Om det är att delar av värmen kommer från pannan som det gör att det känns bättre så borde man ju kännt samma av när man hade oljeeldning (vílket vi hade) men ví kände ingen komfortförändring när vi gick till värmepump. Jag tror att det kan finnas en psykologisk inverkan där...
    Vi har däremot upplevt en ökad komfort då vi fick mycket bättre med varmvatten då vi tidigare hade en genomströmningsvärmare i pannan för det.

Men har man en kamin i ett boutrymme så är det ju en annan upplevd värme..

Vi har skyddat vår skorsten med ett skorstensskydd , ett "tak". Huset vårt tillverkades under 70-talet för både eluppvärmning och oljeeldning så ventilationen är inga problem...

• nublu

Storasyrran : Jo, det är nog lättare att väga in alla andra aspekter när man de facto ser vad de olika alternativen kostar.

Vi har valt att ha pellets/ved för att vara så oberoende som möjligt av faktorer vi inte själva kan råda över som elpris, oljepris osv. Ok, pelletsen vet man ju aldrig med men det är skönt att ha något som funkar utan flera helgers slit på vedbacken men det var guld värt att ha när maken åkte på en massa skumma inflammationer i olika muskelgrupper i vintras och hugga ved inte var att tänka på.

Nästa gång vi när vi ska byta panna blir det kombipanna igen för ved och pellets OCH ackumulatortank för det har vi ingen nu.

• SVejsan

Vad jag tycker är lite intressant när det gäller ekonomi och bekvämlighet är att folk kan köpa en ny bil som är 100 000 dyrare än en annan ny bil (OT:som dessutom är kanske är mer bränslesnål) men rent tillförlitlighetsmässigt likvärdig och hänvisa till bekvämlighet.

Jag har gjort detsamma med vårat val av värmesystem. Dock har jag förbilligat driftskostnaderna stort men inte lika mycket som med om jag kört med pellets får jag erkänna. (Och jag står istället ut med att åka den billigare bilen

Nublu, men du kan väl sätta in ackumulatortank i efterhand? Det blir ju lite bekvämare vid vedeldning då

• nublu

SVejsan: Vi räknar med att byta panna om sisådär 2 år och så länge kan vi stå ut med att leva utan tankar. Det är hyfsat stor beredare i den nuvarande pannan så det brukar räcka med att elda ungefär varannan dag när man inte behöver ha på värmen i huset.

Vi funderar på att köpa en insats till öppna spisen vi har i stora rummet också för att minska pelletskostnaden under vinterhalvåret. Huset har ju en öppen planlösning så det borde funka bra.

• Storasyrran

Huset är c:a 225 kvadrat, tomten 2100 ungefär, och det hela finns i Halland.

Det vi upplevde med kaminen i vintras var att det inte främst blev varmt och skönt där den stod, utan på våningen ovanför. Visst blev det varmt precis framför, men allra mest där uppe.

Vi har en rejäl ackumulatortank. Kan man använda den till värmepump också?

• SVejsan

Ackumulatortanken kan jag tänka mig i så fall skulle användas för att ha till varmvatten typ bubbelbad eller liknande, ev för att jämna ut värmetopparna som pumpas ut på det vattenburna systemet.
    Egentligen behövs inte tanken på samma sätt som vid vedeldning.

Utan det blir plats för garderober eller tvättmaskin(!).

Eventuellt att om man kopplar solvärmepaneler till värmepumpen så kan man lagra värmen innan pumpen och sedan ta ut på natten , men det är en gissning (www.eviheat.se kanske har något förslag på sin sida), där tar dom för övrigt upp en del av nackdelarna med olika värmepumpssystem...

Låter som det annars vore idealiskt med mark/jordvärme med den tomten!

En knäckfråga annars är om ni har enrörs eller tvårörssystem på det vattenburna. Enrörssystem är så att säga seriekopplat i slingor och två-rörs är parallellkopplat!

Parallellkopplade element är bätre än seriekopplade när det gäller värmepumpsanslutning för att när det är seriekopplat så måste man skicka ut varmare vatten och risken är då större att man får knackningar i rören när pumpen går - man kanske inte ens får ut tillräckligt varmt vatten för elementet i slutet av slingan.
    Vi har enrörssystem och det funkar bra...

• Storasyrran

Det där med rörsystem är en sån där sak som jag läst på många ställen, men inte tagit reda på vad som gäller för oss. Kan man se det på något enkelt sätt?

Vi tror väl också på jordvärme, men hur mycket jag än läser kan jag inte bli klok på hur tomten behöver se ut. Vi har varit ute och mätt sammanhängande fria ytor, och vi tror att det skulle kunna räcka. Nej, det blir till att ringa och be om offerter... Jag har beställt hem en väldans massa information i alla fall, så får vi se om vi blir klokare!

• SVejsan

Vid pannan så har du en massa förgreningar från en rörstam (från pannan)? och det går till en ny rörstam (till pannan)? Hur många rör går från ena till andra stammen? Räkna sedan alla elementen... Hur många element kan det vara på varje slinga? Har du möjlighet att ta ett kort på termostater, anslutningar?

Om ni har enrörsystem så brukar dessutom elementen vara små i början av slingan (eftersom vattnet är varmast där) och större i slutet (där vattnet är svalare) för att kunna avge samma värmemängd.. (gå dessuom och känn på elementen)

Ytterligare är ett sätt som ger indikationer är hur varmt vatten ni behöver i (typ ,55-85C tror jag det var) och tvårör kan ha betydligt lägre...

Om slangförläggning vid ytjordvärme (min avstånd osv)
    www.sydror.se/varmesystem/vp_ytjordvarme.htm

När man dimensionerar slanglängden så ta till lite för säkerhets skull - att stå med frusna slangar (beroenda att man tagit ut för mycket värme i för kort slang är "dumsnålt" och blir en dyrare affär...

• SVejsan

I ovanstående länk så står det om att man skall inte dimensionera värmepumpen så att det skall täcka hela värmebehovet- detta finns det flera uppfattningar om... Man har diskuterat om hur mycket det sliter på värmepumpens kompressorer om den slår av och på ofta (sker om man dimensionerar för att täcka hela värmebehovet) eller om man dimensionerar för att den skall täcka huvudbehovet normala dagar och sedan att den slår på elpatron vid köldtoppar) vilket ger längre gångtider.
    I dagsläget har kompressorerna förbättrats , man har ofta scrollkompressorer som har färre delar än kolvkompressorer , så man kan nog göra som man vill. (och man vill ju ha så lite elpatrontid som möjligt )

Vi fick ta till vid dimensioneringen för en ev inredning av en vind så vi har i stort sätt hela värmebehovet täckt även vid riktigt kalla dagar ( dock inte när det går ner till över -19 och lägre en längre tid)

Svar på tråden Vilket värmesystem?