Inlägg från: SVejsan |Visa alla inlägg
  • SVejsan

Vilket värmesystem?

För pellets behöver du en skorsten! Men du kanske kan renoverskorstenen med insticksrör osv. Visste din värmerådivare detta ? Om du inte köper en dyr helautomatisk pelletspanna så behöver du sota själv då och då, samt det är mer pyssel att hålla igång än de andra lösningarna. Du får bära säckar alternativt ha ett stort upplag där man sprutar in pelletsen, det brukar vara fraktfritt när man kommer upp i något ton tror jag (du får googla lite )

Sedan är i installationskostnad sorterat i stigande:

Luftvärmepump (funkar ner till ca - 15-20, sedan kör man elpatron) Är dumt om du ändå har ett vattenelementsystem. Räcker ej för att helt ersätta annat

Luft-vattenvärmepump (funkar ner till ca - -20, sedan kör man elpatron) finns relativt kraftiga nu för tiden, och är bra för du kan koppla det till vattenburna systemet.

Jordvärme (sänker dock trädgården en klimatzon , eftersom slangen tar värmen ur jordlagret), Beror på husstorlek hur många meter som behöver läggas ner.

Bergvärmepump (dyrt att borra)

Solfångaren måste kompletteras med en värmepump och annan energikälla så det blir att lägga på detta priset till annan värmepump, du behöver dessutom ha tankar för att lagra det varma vattnet i).

(www.varmepumpsforum.com är ett forum där jag fick mycket bra info...)

• SVejsan

Förresten: vi har bergvärme och är hel-nöjda - bara tickar och går. Markvärme var inte ett alternativt pga för stort hus och för liten tomt .

• SVejsan

www.vkg.se/page beror sedan lite hur det ser ut just hos er och vad ni vill ha ytterligare ibland vill man ha ett extra element där pannan ha stått (pga att den har värmt rummet)

Nja det går inte att vända de andra systemen hur som helst, man måste göra om/dra nya element, man kan inte bara köra kallt vatten i samma (tyvärr)-tror att det har med kondensproblem. Det är bara luftvärmepump man får det på köpet så att säga...

• SVejsan

Jo precis Zellie, Luftvärmepumpen, med fläkt på insidan är ju främste ett kompliment till typ direktverkande el. (kan kallas Luft-Luft-värmepump) Här pratar vi investering på 15-20 000 kr inkl installation.

Men sedan finns ju också luft-vatten värmepumpen som man kopplar till det befintliga vattenburna elementsystemet.
    Bor man söderöver så kan det ju fungera bra ändå utom de kallaste då man tyvärr får köra på elpatron. Här är en investering på ca 80-90000kr...

Så det gäller att räkna...

Vi vald bergvärme och dimensionerade så att vi i stort sätt aldrig behöver elpatron...

• SVejsan

A och O när det gäller bergvärme/markvärme är dimensioneringen, tyvärr har en del oseriösa firmor snålat på dessa för att "få jobbet".

Prismässigt tror jag att ny skorsten med helautomatisk pelletspanna samt regelbunden sotning (skorsten) av sotare samt inrednig av pelletsupplag för insprutning av pellats kostar en del? TS hade problem med utdömd skorsten.
    Och nyttigt tror jag inte pelletsrök är vid inversion heller...

Framtidens skattepåslag kan vi bara spekulera i... Nu går ju redan pellets från Polen upp till Sverige...

Ytterligare fördel med värmepumparna är ju att du får loss några kvadratmeter yta för annat (om du haft oljetank eller vedupplag inne).

Det är riktigt att det finns regler kring bergvärme: både hur nära hålen får vara varandra och det kan vara helt förbjudet om man ligger nära vattentäkter o. likn. Kolla med kommunen!

• SVejsan

Hej storasyrran,
    ca 30 -35000kwh tror jag det var , 115+115m2. Jag tror jag räknade på ca 8-10 år innan hela investeringen är betald. Tänk på att hålet håller i mer än 100år, så det är bara värmepump som skall bytas sedan.
    Vi var ändå tvingade att byta oljepannan så det tycker jag man kan räkna bort för den investeringen skulle vi behövt göra oavsett system!

Du tjänar in investeringen mycket fortare om du köper pellets! Men tappar i bekvämlighet och i vissa fall utrymme. Vill man ha nästan lika hög bekvämlighet (utan veckosotning, påyllnad i rör osv) så får man köpa en helautomatisk pelletspanna och då går det ju upp i pris betydligt (gissning att de blir 85 000kr)

Hos oss tickar det bara på, vi kan fjärrrstyra pumpen och få larm till mobiltelefon. Så fick vi också mer utrymme och slapp ringa för att fylla på pelletslagren...

Folk köper audi/volvo/mercedes/bmv av bekvämlighet, vi köpte bergvärmepump (dock fanns inte de helautomatiska pelletspannorna då)

• SVejsan

Jagge, i TS så framgår att det redan är gjort...

Men lägger man i bekvämlighetsaspekten också så kan det väga över...
    I stort sätt alla energirådgivare i kommunerna säger Pellets/ved är mest ekonomiskt! Om man har vattenburet dvs...

Det är om de andra aspekterna kommer in som resultatet kan bli annorlunda... Och för oss så var det bekvämligheten )

• SVejsan

Storasyrran, Får man fråga vad ni har för storlek på huset och tomten och vilken region ni bor i?

Intressant detta med att det kan bli "olika" värme med pellets i ett vattenburet system... Huvuddelen av värmen kommer ju från elementen. Om det är att delar av värmen kommer från pannan som det gör att det känns bättre så borde man ju kännt samma av när man hade oljeeldning (vílket vi hade) men ví kände ingen komfortförändring när vi gick till värmepump. Jag tror att det kan finnas en psykologisk inverkan där...
    Vi har däremot upplevt en ökad komfort då vi fick mycket bättre med varmvatten då vi tidigare hade en genomströmningsvärmare i pannan för det.

Men har man en kamin i ett boutrymme så är det ju en annan upplevd värme..

Vi har skyddat vår skorsten med ett skorstensskydd , ett "tak". Huset vårt tillverkades under 70-talet för både eluppvärmning och oljeeldning så ventilationen är inga problem...

• SVejsan

Vad jag tycker är lite intressant när det gäller ekonomi och bekvämlighet är att folk kan köpa en ny bil som är 100 000 dyrare än en annan ny bil (OT:som dessutom är kanske är mer bränslesnål) men rent tillförlitlighetsmässigt likvärdig och hänvisa till bekvämlighet.

Jag har gjort detsamma med vårat val av värmesystem. Dock har jag förbilligat driftskostnaderna stort men inte lika mycket som med om jag kört med pellets får jag erkänna. (Och jag står istället ut med att åka den billigare bilen

Nublu, men du kan väl sätta in ackumulatortank i efterhand? Det blir ju lite bekvämare vid vedeldning då

• SVejsan

Ackumulatortanken kan jag tänka mig i så fall skulle användas för att ha till varmvatten typ bubbelbad eller liknande, ev för att jämna ut värmetopparna som pumpas ut på det vattenburna systemet.
    Egentligen behövs inte tanken på samma sätt som vid vedeldning.

Utan det blir plats för garderober eller tvättmaskin(!).

Eventuellt att om man kopplar solvärmepaneler till värmepumpen så kan man lagra värmen innan pumpen och sedan ta ut på natten , men det är en gissning (www.eviheat.se kanske har något förslag på sin sida), där tar dom för övrigt upp en del av nackdelarna med olika värmepumpssystem...

Låter som det annars vore idealiskt med mark/jordvärme med den tomten!

En knäckfråga annars är om ni har enrörs eller tvårörssystem på det vattenburna. Enrörssystem är så att säga seriekopplat i slingor och två-rörs är parallellkopplat!

Parallellkopplade element är bätre än seriekopplade när det gäller värmepumpsanslutning för att när det är seriekopplat så måste man skicka ut varmare vatten och risken är då större att man får knackningar i rören när pumpen går - man kanske inte ens får ut tillräckligt varmt vatten för elementet i slutet av slingan.
    Vi har enrörssystem och det funkar bra...

• SVejsan

Vid pannan så har du en massa förgreningar från en rörstam (från pannan)? och det går till en ny rörstam (till pannan)? Hur många rör går från ena till andra stammen? Räkna sedan alla elementen... Hur många element kan det vara på varje slinga? Har du möjlighet att ta ett kort på termostater, anslutningar?

Om ni har enrörsystem så brukar dessutom elementen vara små i början av slingan (eftersom vattnet är varmast där) och större i slutet (där vattnet är svalare) för att kunna avge samma värmemängd.. (gå dessuom och känn på elementen)

Ytterligare är ett sätt som ger indikationer är hur varmt vatten ni behöver i (typ ,55-85C tror jag det var) och tvårör kan ha betydligt lägre...

Om slangförläggning vid ytjordvärme (min avstånd osv)
    www.sydror.se/varmesystem/vp_ytjordvarme.htm

När man dimensionerar slanglängden så ta till lite för säkerhets skull - att stå med frusna slangar (beroenda att man tagit ut för mycket värme i för kort slang är "dumsnålt" och blir en dyrare affär...

• SVejsan

I ovanstående länk så står det om att man skall inte dimensionera värmepumpen så att det skall täcka hela värmebehovet- detta finns det flera uppfattningar om... Man har diskuterat om hur mycket det sliter på värmepumpens kompressorer om den slår av och på ofta (sker om man dimensionerar för att täcka hela värmebehovet) eller om man dimensionerar för att den skall täcka huvudbehovet normala dagar och sedan att den slår på elpatron vid köldtoppar) vilket ger längre gångtider.
    I dagsläget har kompressorerna förbättrats , man har ofta scrollkompressorer som har färre delar än kolvkompressorer , så man kan nog göra som man vill. (och man vill ju ha så lite elpatrontid som möjligt )

Vi fick ta till vid dimensioneringen för en ev inredning av en vind så vi har i stort sätt hela värmebehovet täckt även vid riktigt kalla dagar ( dock inte när det går ner till över -19 och lägre en längre tid)

Svar på tråden Vilket värmesystem?