Inlägg från: Storasyrran |Visa alla inlägg
  • Storasyrran

Vilket värmesystem?

Vi har nyss köpt hus med kombipanna el/ved, men sotaren dömde ut skorstenen, så något måste vi hitta på. Alla rekommenderar olika saker - pellets, jordvärme, bergvärme, solfångare, luft-vattenvärmepump... Är det någon som har erfarenhet av att installera jordvärme? Hur stor yta behöver grävas upp? Kostnad? Hur jobbigt är det med pellets? Hur stor plats tar förrådet? Vi är nog mest inne på någon form av värmepump, men kommunens energirådgivare talade bara för pellets. Alla råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vilket värmesystem?
  • Storasyrran

Det är allt pysslet som gör att vi inte är så sugna på pellets. Och vem vet om de får för sig att beskatta det om några år?

Vad kostar luft-vattenvärmepump? Bara luftvärme är inte akuellt.

Vad vi har förstått kan man vända de flesta värmepumpsystemen på sommaren, och med jordvärme då också motverka den där klimatzonsförändringen. Fast det är kanske fel?

Ska genast kolla länken!

• Storasyrran

Jag har räknat på att köpa pelletsbrännare till nuvarande panna, insatsrör i skorstenen, installation, förråd m.m. och det blir minst 40000:-. Det känns som för mycket pengar för resultatet - pannan kanske lägger av om några år, och ska man köpa ny panna blir det väl snarare 60000:-.

SVejsan - hur stort hus har ni? Vad räknade ni för kWh-åtgång före bergvärmen? Enligt energirådgivaren skulle det inte löna sig för oss med värmepump, men det tycker jag låter väldigt konstigt, för vi har stort hus (och stor tomt)!

• Storasyrran

Vad innebär det att renovera med flexislang? Vårt största problem är väl att vi behöver flytta balkar för att de ligger för nära skorstenen. Det funkar med insatsrör för pellets, men inte för ved. Annars hade vi gärna fortsatt med veden (ett tag i alla fall).

• Storasyrran

Jag begriper inte hur vi ska kunna välja... Pellets är väl oerhört ekonomiskt just nu, men som jag skrev tidigare så undrar jag om det inte blir beskattat så fort tillräckligt många bundit upp sig. Jag tilltalas inte heller av tanken på att man fortfarande är bunden till att någon annan tillverkar något åt en. (Visst, elen till värmepumpen måste också komma någonstans ifrån, men el ska man ju ändå ha.) Det där med att det värmer skorstenen (och källaren) är ju en stark fördel å andra sidan. I våras hyrde vi oljeeldat jättehus med vedkamin (med insats) som stöd, och då kände man verkligen den där goa värmen från kaminen, så det argumentet biter väl lite också...

Fler argument och erfarenheter? Någon med luft/vattenvärmepump?

• Storasyrran

Kommunens rådgivare röstar för pellets. Vi skulle troligen behöva borra långt, inte för att vi bor långt norrut, utan för att berget ligger för långt ner. Däremot har vi funderat på jordvärme. Jag känner att det skulle vara bra att ha ett hum om vad vi vill innan vi börjar ta in offerter på allt möjligt, men det kanske är enda sättet att veta vad det kan kosta att göra det?

• Storasyrran

Huset är c:a 225 kvadrat, tomten 2100 ungefär, och det hela finns i Halland.

Det vi upplevde med kaminen i vintras var att det inte främst blev varmt och skönt där den stod, utan på våningen ovanför. Visst blev det varmt precis framför, men allra mest där uppe.

Vi har en rejäl ackumulatortank. Kan man använda den till värmepump också?

• Storasyrran

Det där med rörsystem är en sån där sak som jag läst på många ställen, men inte tagit reda på vad som gäller för oss. Kan man se det på något enkelt sätt?

Vi tror väl också på jordvärme, men hur mycket jag än läser kan jag inte bli klok på hur tomten behöver se ut. Vi har varit ute och mätt sammanhängande fria ytor, och vi tror att det skulle kunna räcka. Nej, det blir till att ringa och be om offerter... Jag har beställt hem en väldans massa information i alla fall, så får vi se om vi blir klokare!

Svar på tråden Vilket värmesystem?