Kan man byta vårdcentral?
Trivs inte med min.
Om man kan, måste man uppge skäl till gamla eller nya vårdcentralen?
Det enda som är bra med vårdcentralen jag är i nu, är att de man pratar med när man ringer, alltid är kanontrevliga!
Trivs inte med min.
Om man kan, måste man uppge skäl till gamla eller nya vårdcentralen?
Det enda som är bra med vårdcentralen jag är i nu, är att de man pratar med när man ringer, alltid är kanontrevliga!
Jag försökte gå med min son till min vårdcentral där jag bor men då sa de att jag fick vända mig till den där sonen var skriven, dvs hos sin pappa! Man ska gå till den man tillhör. Vilket verkligen är dåligt om det är akut lr inte tivs. Men det hade att göra med att varje vårdcentral har sitt antal människor som de tar emot i varje stadsdel lr nåt. så det inte ska bli fullt. Privat kan man ju alltid gå.
Du kan lista dig vid en ny vårdcentral om du vill byta. Du har rätt att gå vars du vill.. man fyller bara i ett papper att man vill byta.
Philips mamma
Ja, det var verkligen konstigt!
Fast jag förstår ju syftet, det kan ju bli för fullt. AFst om alla fick välja, kanske det skulle fördelas, eller nej, då skulle alla vilja ha denn som är superbra
Jag får väl flytta då, haha.
Nej, men det är irriterande, för det är nästan lika långt till den som jag vill byta till, som det är till min nyvarande.
Jo, man kan visserligen gå privat, men fy vad dyrt
Philips mamma
Ja, det var verkligen konstigt!
Fast jag förstår ju syftet, det kan ju bli för fullt. AFst om alla fick välja, kanske det skulle fördelas, eller nej, då skulle alla vilja ha den som är superbra
Jag får väl flytta då, haha.
Nej, men det är irriterande, för det är nästan lika långt till den som jag vill byta till, som det är till min nyvarande.
Jo, man kan visserligen gå privat, men fy vad dyrt
Men hjälp vad segt detta är!
Skulle ändra en stavning och trodde inte att det andra skickades, men tydligen...
Babycham
Är det sant?!
Måste man uppge skäl eller är det bara att gå in dit och skriva in sig?
Klart du kan byta, vi har fritt vårdsökande i hela Sverige (vad jag vet) dom ska inte kunna neka dig.
Jag e nöjd med min VC (vårdcentral) nu, skulle aldrig byta till den andra om jag flyttade (med största anledning att en jag gått i skola med en som jobbar där å e ngt av en skvallertant).
Så du SKA kunna byta om du inte e nöjd!
Du får byta vc om du vill, men kanske behöver du uppge skäl. Men om du säger att du inte trivs eller så, då kan de ju inte vara nån fara. Har några bekanta, dom är 2 vuxna och 3 barn, dom har bytt hela familjen.
Vad jag minns skriver men bara under att man vill byta. Jag går på annan än där jag bor.. till läkare.. sedan har jag min bm där jag bor.
Hittade detta också.
"På vårdcentralen
Du har enligt häslo- och sjukvårdslagen rätt att få en fast läkarkontakt inom primärvården var du vill i hela landstinget. Du har rätt att söka vård på vårdcentraler i hela landstinget och även på vårdcentraler i övriga landet."
hehe nä flytta e lite att ta i jag flyttade sonen till min adress så kan jag gå med honom iaf
vad konstigt när jag ser de andra svaren att man kan lista sig var man vill. så sa hon INTE till mig! kanske e såna regler här i Malmö. Iaf...hoppas du löser det och att du kommer trivas på din nya. kram
Det som brukar vara problemet är att de ställer dig i kö och prioriterar de som tillhör vc först vilket kan innebära att det tar en jäkla tid innan man får första besöket. Sen funkar det bra.
Philips mamma
Tack
Kram!
Är lite nervös att jag inte ska trivas på den nya heller, vad jobbigt det skulle bli då...
pejgan
Ojdå, hur lång väntetid kan det röra sig om då? Veckor, månader, ett år(!)?
Cassiss
Haha, nej då vill man nog inte gå dit!
Philips mamma: i sverige är du fri att välja var du vill ha din vård! kolla upp det mer noga! kanske ville hon inte att du skulle byta pga köer och liknande, men du får om du vill! jag kan välja att gå till ett sjukhus i västerås om jag skulle föredra de...men det blir ju lite långt eftersom jag bor i Örsnköldsvik...
Ringde nu och man undrar ju om hon var sommarjobbare. Lät gansla slapp. Presentererade mig och hon sa inte ens "hej" och så, menmen...
Eftersomd enna VC har ett rykte om sig att vara väldigt bra (enligt min mormor, som är listad där, som bor fyra minuters gångväg från mig) var det flera hundra i kö. Kön var antagligen på flera år Jag har i alla fall ställt mig i den...
Magda84: Tack ja de ska jag göra! tror oxå hon sa så för att det var köer, det verkar ju verkligen så. Fel av henne! Inte för att jag inte trivs med min vårdcenral men då när jag behövde hjälp med min son var han inte skriven här utan på en vårdcentral på andra sidan stan vilket gjorde att man blev LITE trött på dom. Slutade med att vi satt på barnakuten 6 timmar istället, dom e snälla
här kan man byta.. det är bara sriva i ett papper. men när det inte är öppet så finns det ju en jour vc...