• Plutten forever

Effekten av russin? någon som vet?

Jag har blivit så hård i magen nu under graviditeten... Och fått rådet att äta katrinplommon. Problemet är att jag verklgien avskyr det!

Men russin gillar jag ju - så är det någon som vet ifall även russin kan få igång en trög mage? :)

• Svar på tråden Effekten av russin? någon som vet?
  • rockmind

Jag tycker att tonfisk sätter fart på magen, men det kanske bara är på mig

• Bubbilub

Färska plommon sätter också fart på magen, och inte behövs det många heller...

• lill linda 82

lactulos kan man blanda med tex sylten om man äter havregrynsgröt på morgonen..
    så gjorde vi på jobbet så man inte skulle känna smaken så mkt.

• Luddvar

kiwi-frukt funkar otroligt nog lösande på mig iallafall.

• VIP

gör inte som jag, =få panik och ät massor av russin på en gång. blev så luftig i magen att jag höll på att sprängas! men så är det ju med de flesta frukter. har provat katrinplommondryck från apoteket men jag tyckte det var superäckligt. en klunk laktulos morgon och kväll håller fart på magen när det är som värst tycker jag. gutten lucken!

• Pink Muffin

På mig och min dotter sätter russin fart på magen iaf!! När jag är sugen på nåt gott (och för en gångs skull kan låta bli godis...) brukar vi käka russin och uj, vilken fart det blir!! På Signe kommer dom dock ut hela i blöjan...

• Stumpegrisen

Varje morgon dricker jag 3 msk linfro som far sta och dra i vatten over natten. Det i kombination med motion tror jag ar superbra.
    AllBrans flingor ar ocksa ett bra tips.

• Mamma och Mor

Jag rekommenderar Inolaxol som ett bra alternativ till Lactulosen som laktosintoleranta inte tål.
    Magen kommer igång på ett bra sätt utan någon icke önskvärd gasbildning - skitbra Flört

• dallring

om inget av det andra hjälper eller inte smakar gott, kan man strö lite kruskakli över maten, lägga i smoothies eller kanske i müslin.

• Svamp Bob Fyrkant

mina barn har inte kunnat äta russin någonsin för då har det sprutat ur rumpan på dom

Gravid i v. 26...bara 14 veckor kvar!
  • Skuttarn

jag tycker att linfrön är det överlägset bästa mot trög mage! Ät dom hela i fil/gröt eller blanda i lite vatten, låt stå en stund och ät med sked eller drick.

DEet bildas ett gele runt linfrön som är laxerande. Hela linfrön passerar genom tarmen utan att brytas ned, du tar heller inte upp näringsämnena från dem om de är hela.

Min erfarenhet är att de inte heller är gasbildande, men det kan nog vara olika, särskilt om man varit förstoppad länge bildas det nog gas när magen sätter igång.... ;)

Glöm inte att dricka massa vatten och att röra på dej!

Svar på tråden Effekten av russin? någon som vet?