• Glad och Gravid

kött från -04, slänga?

det är älgkött, väldigt magert eftersom det är från en kalv..
    känns inge kul att slänga filéer..

är dom på tok för gamla?

• Svar på tråden kött från -04, slänga?
  • pettsonfindus

Jag skulle nog slänga. Vill inte chansa

• LindaD82

Tror man kan spara kött i frysen 3-4 månader.
    Så jag skulle nog slänga om det är från -04.

- Gravid i vecka 16 -
  • Apif la deuxième

Folk på FL är ganska känsliga när det gäller sådant verkar det som.. Vissa ska ju slänga bort gfullt duglig mat direkt.

Jag tror inte det är nåt fel alls på köttet, så om jag vore du skulle jag inte slänga. Jag tror inte så mycket på de där riktlinjerna om max ett halvår eller ett år eller vad det var. Förruttnelseprocessen sätter ju absolut inte igång i -18C..

Du gör ju som du tycker såklart, men jag hade ätit köttet, skulle inte ens haft en tanke på att slänga det!

• Madge

Hittade det här på ett annat forum (www.flashback.info/showthread.php) "Älgfärs kan utan problem vara fryst 1½ år, säkert mer därtill. Om det börjar smaka frys om köttet, är det dags att bjuda hem alla vänner på välkryddat storkok och göra slut på lagret, men det är bara smaken som påverkas, inte kvalitén i övrigt. Du blir inte risig i kistan av kött som legat lite för länge i frysen.

Tumregeln är att ju magrare livsmedel, desto längre kan det frysas. Fet fisk högst 3-5 månader, kött från 1-3 år, bär upp emot 15 år etc. Och frysen ska hålla minst -18°, helst -22°."

• ALM

vilt håller längre pga att där inte är så mycket fett, det är fettet som härsknar och blir dåligt i frysen

• Jenny S

Jag hade inte heller kastat det!

Förra veckan lagade jag en gryta av oxkött som jag hade haft i frysen sen -03.
    Jäkligt god blev den och ingen blev dålig av det heller!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Nettis1975

Hur länge kan jag förvara djupfryst?
    I de flesta fall har industrifrysta varor en hållbarhet på minst 9 månader. Vissa undantag finns. En regel är att ju fetare en vara är, desto kortare är hållbarhetstiden. Djupfrysningen hindrar nämligen inte härskningen - men det tar mycket lång tid innan härskningen blir märkbar. Det är också mycket viktigt att fråga sig, hur lång tid ett djupfryst livsmedel bör ligga i frysen. Det kan ju knappast vara god ekonomi att ha varor som blir liggande och tar upp plats under lång tid. Frysen är en verklig skattkammare om den används på rätt sätt

• Apif la deuxième

Nej, släng INTE! Om du nu inte själv vill äta det så ge det till nån som vill. Jag skulle inte tackat nej till älgfiléer från 04, säkert finns det folk i din umgängeskrets som gärna tog emot det..

• Madge

Glömde min kommentar, jag tycker inte du ska slänga köttet.

• Vilgotha

Använd det, hade också gammalt älgkött i frysen och frågade en kock om möjligheterna för köttet. Han sa skär bort det som är frysskadat och använd det sen. Gjorde som han sa och det blev en underbar gryta

• ellenwesterlund

Pappa som jagar älg ha sagt då vi frågat om köttfärs att det håller i allafall två år i frysen! Vårat ha de då inte vari någe fel på!

• Poena

Släng inte!
    Viltkött innehåller lite fett och håller därför mkt längre än ox/svinkött! Precis som Madge m.fl skrivit här ovan. Speciellt filén, där har du ju knappt ngt fett. Min pappa har jagat sedan liten pojk och 2 år är inga problem för älgkött så länge det inte legat i frysfack eller annan typ av frys som inte håller låg temp.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • anco

Har också lagat älgkött från både 03 och 02 och det var inget fel på det. Älgkött är så magert att det håller rätt länge i frysen.Om det är dåligt brukar det kännas på lukten när man steker det.

• Muntra hundägaren

Jag har ätit viltkött från -03 i år och jag lever fortfarande ! Jäkligt gott var det också, men så var det ju jag som var kock !!

• SiLiOs

Min sambo är jägare och han sa att så länge det varit välfryst är det ingen fara - men att du nog borde äta det snart. Så njut av den du!

• jmh

Men - frostar ni aldrig av frysen?? :D

• Glad och Gravid

vi har frostfri frys
    hehe..

ja då ska de bli lite filé imorn då, hoppas de blir gott nu tack för alla svar tur jag inte hann slänga

• Tina83

vi har också mycket älg, o man hinner ju inte äta upp det så fort.

vi har nog käkat rätt gammal älg, men inte märkt nåt!

Svar på tråden kött från -04, slänga?