• dmf

Måla Billy, funkar det?

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att måla om en Billybokhylla? Det är ju inte rent trä, funkar det att bara rugga upp ytan lite och måla på?

Tips och idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Måla Billy, funkar det?
  • Beatrize74

jag vet att de gjorde det i programmet "Äntligen hemma" typ 1998 eller något!

Då använde de vanlig roller och ruggade ingenting, tror inte alls det behövs.

• Beatrize74
    KLIPPT OCH KLISTRAT från "Äntligen hemma" hemsidan!

Kan jag måla om min bokhylla?
    Hej

Jag har flera IKEA Billy hyllor i två olika färger - bok och ek antar jag. Nu vill jag måla dom vita för att de ska passa in i den nya inredningen jag arbetar på. Min fråga är: vilken typ av målfärg ska jag köpa för att det ska bita på hyll ytan?
    Och ska jag behandla ytan på något sätt innan jag målar?
    Plus andra tänkbara tips för att förvandla Billy hyllan till en vit kombination.

Stor tack för denna website!
    Hälsningar Elisa Swanson

Svar:

Hej Elisa,
    Vilken tur att du har hyllor med träfaner eftersom målarfärg har mycket svårt att fästa på plastlaminat.
    Börja med att tvätta hyllan med målartvätt. Rugga sedan upp ytan med ett fint sandpapper och stryk på ett lager vattenbaserad häftgrund. Färgen fungerar så som namnet antyder, den häftar fast vid underlaget. Sist stryker du ytan med två lager vit lackfärg.
    Med vänliga hälsningar Anna Hörling
  • Beatrize74

Ok, det är jag igen då!

Kom på ett superhäftigt tips som jag läste i en heminredningsbok för ganska länge sedan.

Tänk er Billybokhylla.....målad vit, påsatt vitrinskåpsdörrar, anpassade, vackra knoppar med sidentofsar som hänger från dem, insidan av vitrinskåpsdörrarna täckta med vackert halvt genomskinligt vitt tyg. Knoppar under skåpet som lyfter upp det från golvet och gör att det ser lättare ut och så en krönlist ovanpå enkelt ihoplimmad till en rektangel, fastlimmad och nubbad där upptill.

Det var KANONFINT

• Beatrize74

Ger mig inte....

I "Äntligen hemma" så lade hon (var det Karin Mannerståhl) bokhyllan ned på sidan, rollade den knallrosa (förstås och anpassade hyllorna så det blev sex stycken hyllsekvenser i två rader. Har för mig att hon fäste stora hjul under den, men är inte säker, men minns i alla fall att hon tapetserade plywoodskivan bakom i blommig knallrosa tapet.

Och så har man fått sig ett snyggt och ovanligt "sideboard"

• mimmi1

Snyggt är även att snickra på profilerade lister innan man målar, vips så har man en ny snygg hylla för liten peng! //M

• jen 75

Beatrize74

tack för alla tips!!!! precis vad jag behövde som har noll koll på allt vad målning heter:)

• Nallemajatjejen
    Nallemajatjejen skrev 2006-08-16 22:26:36 följande:
    Har målat en byrå som var i faner och den blev superbra så det är säkert inga problem att måla billy. Att bli mamma är livets största gåva!
    Vanlig väggfärg om jag inte mins fel. Slippade först och målade sen. använde ingen grundfärg utanbara väggfärgen. Målade två lager.
    Att bli mamma är livets största gåva!
  • Nallemajatjejen

citerade fel inlägg men du förstår säkert händå

Att bli mamma är livets största gåva!
  • princessAngel

Jag har målat vita billybokhyllor lila. Blev jättebra och vi gjorde oss vår egen tv-möbel. Jag slipade dock alla sidorna innan med en slipmaskin vet ej om det behövs men eftersom jag brukar slipa det jag ska måla gjordes det. Färgen sitter bra förutom det som slets av vid flytten *ler*

Jag använde vattenbaserad färg när jag målade. Låt fantasin flöda och ni kan få superfina konstverk av gamla billiga bokhyllor :)

• Beatrize74

PrincessAngel...det låter jättefint....du har inte möjligtvis någon inspirerande bild på bokhyllorna att visa?

• jen 75

kom på att jag sett i nån inredningstidning hur man kunde göra om Billy-hyllor med hjälp av lister & tapet... ska bara leta upp i vilken av mina 1000 tidningar det var, hihi *återkommer*

Svar på tråden Måla Billy, funkar det?