Nattskräck!!
Vår dotter har det ibland, det har varit perioder när hon haft det lite jobbigare med sig själv. Värst var när hon för ett år sen fick lillebror, då höll hon på varje "natt" (oftast runt 22-23) i 2 veckor. Det är verkligen jättejobbigt då de blir så hysteriska o okontaktbara. Det känns som om ens barn är som taget ur Exorsisten! Det är ju dock inte farligt, vi har liksom cvant oss & själva minns ju barnen inte ett dugg dan efter.
Man skall enligt BVC INTE hålla fast dem eller försöka väcka dem, det gjorde jag också i början men då blev hon än mer hysterisk. Vi sätter oss nu bredvid sängen, klappar henne & talar högt,tydligt & lugnande (& ser till att hon inte skadar sig själv av allt fäktande...). Vi säger gång på gång att -Nu är allt bra & lugnt & Ebba skall sova sååå fint nu. Inget är farligt, vi är här & du skall bara sova. Detta o liknande upprepar vi tills hon lugnar sig, tar 10-20 minuter.
Det händer inte så ofta längre det kom nog första gången innan hon blev 3 just, nu är hon 4,3 år. Hon har f.ö ärvt detta av mig...min mamma minns att jag höll på så då o då i bra många år (tills jag började skolan typ tror hon).
/kram Louise