Självklart skall man inte skämmas för ett välbetalt arbete (såvida man inte som en viss VD jag känner till, kvitterar ut en mycket saftig månadslön för en arbetsprestation som är... tja, här kan vi i alla fall snacka låg arbetsmoral).
Men jag tycker fortfarande att jag som tjänar bra skall bidra med mer till systemet än en som tjänar dåligt - oavsett om jag själv utnyttjar systemet eller inte. Och att jag själv får se till att spara innan barnen kommer om jag skall behålla min materiella standard - jag har det såpass bra att jag inte anser det vara statens ansvar att jag skall kunna hålla mig där. Statens ansvar är att jag skall kunna ha en skälig levnadsstandard under min föräldraledighet - det vill säga jag skall kunna betala hyra, mat och el. Staten behöver inte ansvara för att jag skall kunna betala för bilen, den splirrans nya barnvagnen, och märkeskläderna till barnet...
Fast jag undrar faktiskt också vart i helsicke alla pengar tar vägen... Det borde finnas mer och jag är tämligen säker på att svaret INTE är bidragsfusk... Och f-skatten skulle jag gärna diskutera i ett annat forum - mycket märklig skatt...