Inlägg från: The Dreamer |Visa alla inlägg
  • The Dreamer

Kostnad för starta eget?

Har nu bestämt mig till 100 %, jag ska starta eget...

Men det blir inte förrän jag pluggat klart och har ett riktigt jobb, kommer börja med att ha ett eget företag på sidan om andra jobbet och kanske ta egna företaget som heltidsjobb om det går bra...

Men nu en massa frågor till er som startat eget...

Hur mycket kostade det för er att starta eget?
    Vad startade ni då?
    Hur mycket tid krävdes i början? (massor kan jag tänka mig)
    Bokför ni själva? (om ja, brukar ni använda någon som kommer ibland och kollar att allt är rätt? )
    Tar ni ut egen lön från företaget?
    Brukar den variera eller blir det ungefär lika mycket varje gång?

Så nyfiken och vetgirig jag blivit...
    Ska även köpa böcker om att starta eget så man är väl insatt när det väl bär av...

• Svar på tråden Kostnad för starta eget?
  • The Dreamer

ohh...så glad jag blir...

Jag som räknat med att förlora massor första året..

Men ska ta och spara ihop ett "startkapital" i alla fall, då det antagligen kommer behövas...

• The Dreamer

ojojoj...har varit inne på Skatteverkets hemsida och kikat nu, tur att jag börjar "arbeta" lite, planera och så, redan några år innan...
    Så man hinner sätta sig in i allt innan det bär av...

Vad är det man ska fixa med banken mer än att ordna konton?

Hur många konton behövs egentligen?
    Har kikat lite på ett bokföringsprogram, och där var det minst 100 konton som lagts upp, eller har man 1 eller 2 konton på banken men har flera olika "konton" (beteckningar) i bokföringen för att man ska se var alla pengar tagit vägen?

• The Dreamer

oj...vad glad jag blir när jag läser att det går bra och inte behöver vara jättedyrt...

Har kikat lite på bokföringsprogram redan, och pappersarbete är det bästa jag vet, så jag kommer nog inte leja bort den biten..

Men för att vara säker kan man väl be att en revisor (är det väl) titta på bokföringen strax innan det är dags att deklarera...

Ska läsa så många böcker jag bara kan om detta, och när det närmar sig kommer jag även kontakta näringslivsrådgivare, skatteverket m.m m.m för frågor jag har kvar då...

Är sugen på att starta en butik (både vanlig och på nätet) och det kommer då bli en enskild firma...

Tusen tack för alla tips, de behövs verkligen...

Känns så bra att ta reda på det mesta innan man slår sak i allt, så man är väl förberedd på vad som komma skall...

• The Dreamer

Diwa - tack för ditt inlägg...

Självklart är du inte antitanti, du låter väldigt realistisk tycker jag...

Har planerat att ha fast jobb själv först, och starta eget på sidan om, tills det går bra (kanske inte sopar banan, men går runt i alla fall.. )

Och nu har jag ju några år på mig, så jag kan hålla lite koll på hur branchen ser ut, och hur den utvecklar sig...samtidigt som jag själv bygger upp min idé så jag har mer att stå på...

Har funderat på om det verkligen kan löna sig att starta butik både IRL och på nätet samtidigt...tror det kan vara bättre att ta det enda först, och det andra senare när man känner att man börjar komma på fötter...

Affärside har jag faktiskt redan...
    Åtminstone i det stora hela, detaljerna behöver finslipas och jag själv behöver läsa mig in mer på vissa saker...
    Men det är å andra sidan inom ett område jag själv brinner för..

Att gå starta eget kurser och sådant är inte alls dumt, men det får nog bli när det närmar sig..

Har just nu 2 år kvar på universitetet och vill sedan ha fast jobb innan jag bestämmer mig helt för att dra igång...

• The Dreamer

åhh...så många bra tips ni kommer med...

Jag tror att jag har en relativt nyskapande idé (har inte sett eller hört att det finns detta på annat håll i alla fall.. )

Så snälla ni är...

Det låter som att det kommer bli dygnet runt jobb (i princip) i början, men bli lite lättare senare, och bäst är om det går så bra att man bara kan ha sitt eget företag som jobb...

Hihi...ni får mig ju att vilja starta nu på en gång...
    Fast, som jag sagt tidigare, kommer jag ändå vänta till jag gått ut skolan och har fast anställning innan jag börjar, så man har sin inkomst i alla fall...

Tusen tack för alla tips.. De behövs verkligen..

• The Dreamer

Diwa - så kloka ord du skriver..

Tänkte gå på bibblan och se efter böcker man kan läsa, men de hade stängt...så nu kommer jag inte ha tid att gå dit förrän om en vecka..

Men jag har ju gott om tid på mig så...

• The Dreamer

Har just sett att man tydligen måste skriva en affärsplan...har ni gjort någon sådan?
    Tog ni hjälp av någon då?

Krävs tydligen att man gör en massa undersökningar om hur det ser ut på marknaden, nu och i framtiden...hur tar man reda på sånt?

• The Dreamer

åhh...vad många härliga tips jag får...

Tusen, tusen tack allihopa...

*springer in och kikar på länkarna genast*

Svar på tråden Kostnad för starta eget?