• The Dreamer

Kostnad för starta eget?

Har nu bestämt mig till 100 %, jag ska starta eget...

Men det blir inte förrän jag pluggat klart och har ett riktigt jobb, kommer börja med att ha ett eget företag på sidan om andra jobbet och kanske ta egna företaget som heltidsjobb om det går bra...

Men nu en massa frågor till er som startat eget...

Hur mycket kostade det för er att starta eget?
    Vad startade ni då?
    Hur mycket tid krävdes i början? (massor kan jag tänka mig)
    Bokför ni själva? (om ja, brukar ni använda någon som kommer ibland och kollar att allt är rätt? )
    Tar ni ut egen lön från företaget?
    Brukar den variera eller blir det ungefär lika mycket varje gång?

Så nyfiken och vetgirig jag blivit...
    Ska även köpa böcker om att starta eget så man är väl insatt när det väl bär av...

• Svar på tråden Kostnad för starta eget?
  • Elfan

Vi har smugit i gång vår verksamhet vid sidan av ordinarie jobb så våra kostnader har varit ganska låga. Dessutom har vi tillgång till den utrustning (pc, skrivare, programvaror mm) vi behöver samt lokal och lagerutrymme. Bokföring och webb-sida sköter vi själva. Just nu arbetar vi mest med försäljning via nätet men förhoppningen är att under nästa år starta en gårdsbutik. Målet är att gå +-0 första året så nån lön plockas inte ut. Som sagt vi har nyss startat och har mycket kvar att lära...

• The Dreamer

ohh...så glad jag blir...

Jag som räknat med att förlora massor första året..

Men ska ta och spara ihop ett "startkapital" i alla fall, då det antagligen kommer behövas...

• Elfan

Beror helt på hur stora investeringar som krävs i t ex maskiner, lokaler, inredning, lager osv. Saknar man kapital gäller det också att ha en väl genomarbetad affärsplan och budget att visa för banken.

• The Dreamer

ojojoj...har varit inne på Skatteverkets hemsida och kikat nu, tur att jag börjar "arbeta" lite, planera och så, redan några år innan...
    Så man hinner sätta sig in i allt innan det bär av...

Vad är det man ska fixa med banken mer än att ordna konton?

Hur många konton behövs egentligen?
    Har kikat lite på ett bokföringsprogram, och där var det minst 100 konton som lagts upp, eller har man 1 eller 2 konton på banken men har flera olika "konton" (beteckningar) i bokföringen för att man ska se var alla pengar tagit vägen?

• Elfan

Vi har ett företagskonto med bankgiro kopplat till och det räcker. Det är ju ändå bokföringen som talar om hur man ligger till ekonomiskt. Sen är frågan om man har behov av t ex checkkrediter eller liknande - beror väl lite på hur många & stora transaktioner man har.

• Glad i hågen

Jag har haft eget i 10 år.

Det kostade egentligen bara registreringsavgiften och inköp av dator och kontorsgrejer. Men det beror på att det var ett tjänsteföretag jag startade så det behövdes inga stora investeringar. Om detkrävs så finns det bidrag att söka, jag tror man kan få 50% i alla fall, och förmånliga ln för nyföretagare.

Ja, det krävdes massor av tid, men det var så roligt, man blev liksom kär i jobbet. En fördel är om ens partner är positiv, för annars blir det nog konflikter.

Jagbokförde själv de första åren för jag ville ha koll på räkenskaperna, men nu lämnar jag bort det. Jag hatar pappersarbete så detblev så at allt låg på hög och så höll jag på att få magsår inför deklarationen. Det är väl investerade pengar att leja bort om man inte tycker om att göra det själv.

Jag tar ut lön men jag har ingen fast lön varje månad. Företaget är så litet så jag rättar mun efter matsäcken, eller tar bara det jag behöver och sparar resten för sämre tider eller investeringar. Eller privata inköp när det finns utrymme för det. Jag har enskild firma och då är ju liksom årsvinsten efter skatt det man har i lön så man vet ju aldrig exakt var det slutar.

• Glad i hågen

Ett tips är att du kontaktar kommunens näringslivsrådgivare eller liknanade. Dom brukar kunna komma med bra tips, kanske nån intensivkurs du kan gå, och har många bra kontakter.

• The Dreamer

oj...vad glad jag blir när jag läser att det går bra och inte behöver vara jättedyrt...

Har kikat lite på bokföringsprogram redan, och pappersarbete är det bästa jag vet, så jag kommer nog inte leja bort den biten..

Men för att vara säker kan man väl be att en revisor (är det väl) titta på bokföringen strax innan det är dags att deklarera...

Ska läsa så många böcker jag bara kan om detta, och när det närmar sig kommer jag även kontakta näringslivsrådgivare, skatteverket m.m m.m för frågor jag har kvar då...

Är sugen på att starta en butik (både vanlig och på nätet) och det kommer då bli en enskild firma...

Tusen tack för alla tips, de behövs verkligen...

Känns så bra att ta reda på det mesta innan man slår sak i allt, så man är väl förberedd på vad som komma skall...

• Diwa
    The Dreamer skrev 2006-08-17 20:51:41 följande:
    ojojoj...har varit inne på Skatteverkets hemsida och kikat nu, tur att jag börjar "arbeta" lite, planera och så, redan några år innan...Så man hinner sätta sig in i allt innan det bär av...Vad är det man ska fixa med banken mer än att ordna konton?Hur många konton behövs egentligen?Har kikat lite på ett bokföringsprogram, och där var det minst 100 konton som lagts upp, eller har man 1 eller 2 konton på banken men har flera olika "konton" (beteckningar) i bokföringen för att man ska se var alla pengar tagit vägen?
    har du nån affärside?

A och O är just en hållbar ide samt en ide om hur du ska få din ide lönsam

Pappersarbete kan vara roligt och fruktansvärt tidsödande och jobbigt beroende på hur mkt omsättning man har...ju större omsättning desto mindre tid över för ex bokföring och de "tråkigare bitarna"

Rent praktiskt så säger jag att vill du sköta bokföringen själv och ha goda chanser att överleva som företagare bör du gå åtminstone någon kurs i bokföringsgrunderna och gärna en starta eget kurs...

Butik på nätet och IRl kan gå väldigt bra men det kan oxå gå väldigt dåligt...kolla runt på nätet så du vet hur stor konkurrens du har och om din inriktning är liknande så tänk ordentligt...chansen att man som ny kommer in och sopar banan är minimal, just butik är dessutom någon som slukar enorma pengar för uppstart

Ska du ha en butik IRL med inriktning ex kläder kommer inredning samt ett baslager att starta med kosta lite drygt 100 000 om du är duktig och hittar bra företag som levererar...

En butik på nätet där du ska sälja av ett befintligt lager kan kosta från 25-30000 och uppåt...

Att bygga, underhålla och sköta en webbsida med butikssystem kostar en vacker slant om man itne är hemma i programmering

Så hmm tänk dig för och smartaste sättet att bli egen är att starta upp medan man fortfarnde jobbar och ha det som hobby ett tag...det tar i snitt minst 3 år att bygga en verksamhet som är lönsam i den bransch du nämner och dryga 60% eller mer ändå konkar redan första året pga den dåliga lönsamheten...

låter som en riktig antitanti fast det är jag inte...jag är nämligen inbiten företagare och kommer nog aldrig trivas som anställd...men det är väääääldigt tungt emellanåt...
    Always look on the bright side of life=)
Svar på tråden Kostnad för starta eget?