The Dreamer skrev 2006-08-17 20:51:41 följande:
ojojoj...har varit inne på Skatteverkets hemsida och kikat nu, tur att jag börjar "arbeta" lite, planera och så, redan några år innan...Så man hinner sätta sig in i allt innan det bär av...Vad är det man ska fixa med banken mer än att ordna konton?Hur många konton behövs egentligen?Har kikat lite på ett bokföringsprogram, och där var det minst 100 konton som lagts upp, eller har man 1 eller 2 konton på banken men har flera olika "konton" (beteckningar) i bokföringen för att man ska se var alla pengar tagit vägen?
har du nån affärside?
A och O är just en hållbar ide samt en ide om hur du ska få din ide lönsam
Pappersarbete kan vara roligt och fruktansvärt tidsödande och jobbigt beroende på hur mkt omsättning man har...ju större omsättning desto mindre tid över för ex bokföring och de "tråkigare bitarna"
Rent praktiskt så säger jag att vill du sköta bokföringen själv och ha goda chanser att överleva som företagare bör du gå åtminstone någon kurs i bokföringsgrunderna och gärna en starta eget kurs...
Butik på nätet och IRl kan gå väldigt bra men det kan oxå gå väldigt dåligt...kolla runt på nätet så du vet hur stor konkurrens du har och om din inriktning är liknande så tänk ordentligt...chansen att man som ny kommer in och sopar banan är minimal, just butik är dessutom någon som slukar enorma pengar för uppstart
Ska du ha en butik IRL med inriktning ex kläder kommer inredning samt ett baslager att starta med kosta lite drygt 100 000 om du är duktig och hittar bra företag som levererar...
En butik på nätet där du ska sälja av ett befintligt lager kan kosta från 25-30000 och uppåt...
Att bygga, underhålla och sköta en webbsida med butikssystem kostar en vacker slant om man itne är hemma i programmering
Så hmm tänk dig för och smartaste sättet att bli egen är att starta upp medan man fortfarnde jobbar och ha det som hobby ett tag...det tar i snitt minst 3 år att bygga en verksamhet som är lönsam i den bransch du nämner och dryga 60% eller mer ändå konkar redan första året pga den dåliga lönsamheten...

låter som en riktig antitanti

fast det är jag inte...jag är nämligen inbiten företagare och kommer nog aldrig trivas som anställd...men det är väääääldigt tungt emellanåt...