Kostnad för starta eget?
Jag har haft eget i 10 år.
Det kostade egentligen bara registreringsavgiften och inköp av dator och kontorsgrejer. Men det beror på att det var ett tjänsteföretag jag startade så det behövdes inga stora investeringar. Om detkrävs så finns det bidrag att söka, jag tror man kan få 50% i alla fall, och förmånliga ln för nyföretagare.
Ja, det krävdes massor av tid, men det var så roligt, man blev liksom kär i jobbet. En fördel är om ens partner är positiv, för annars blir det nog konflikter.
Jagbokförde själv de första åren för jag ville ha koll på räkenskaperna, men nu lämnar jag bort det. Jag hatar pappersarbete så detblev så at allt låg på hög och så höll jag på att få magsår inför deklarationen. Det är väl investerade pengar att leja bort om man inte tycker om att göra det själv.
Jag tar ut lön men jag har ingen fast lön varje månad. Företaget är så litet så jag rättar mun efter matsäcken, eller tar bara det jag behöver och sparar resten för sämre tider eller investeringar. Eller privata inköp när det finns utrymme för det. Jag har enskild firma och då är ju liksom årsvinsten efter skatt det man har i lön så man vet ju aldrig exakt var det slutar.