Inlägg från: Diwa |Visa alla inlägg
  • Diwa

Kostnad för starta eget?

The Dreamer skrev 2006-08-17 20:51:41 följande:
    ojojoj...har varit inne på Skatteverkets hemsida och kikat nu, tur att jag börjar "arbeta" lite, planera och så, redan några år innan...Så man hinner sätta sig in i allt innan det bär av...Vad är det man ska fixa med banken mer än att ordna konton?Hur många konton behövs egentligen?Har kikat lite på ett bokföringsprogram, och där var det minst 100 konton som lagts upp, eller har man 1 eller 2 konton på banken men har flera olika "konton" (beteckningar) i bokföringen för att man ska se var alla pengar tagit vägen?
    har du nån affärside?

A och O är just en hållbar ide samt en ide om hur du ska få din ide lönsam

Pappersarbete kan vara roligt och fruktansvärt tidsödande och jobbigt beroende på hur mkt omsättning man har...ju större omsättning desto mindre tid över för ex bokföring och de "tråkigare bitarna"

Rent praktiskt så säger jag att vill du sköta bokföringen själv och ha goda chanser att överleva som företagare bör du gå åtminstone någon kurs i bokföringsgrunderna och gärna en starta eget kurs...

Butik på nätet och IRl kan gå väldigt bra men det kan oxå gå väldigt dåligt...kolla runt på nätet så du vet hur stor konkurrens du har och om din inriktning är liknande så tänk ordentligt...chansen att man som ny kommer in och sopar banan är minimal, just butik är dessutom någon som slukar enorma pengar för uppstart

Ska du ha en butik IRL med inriktning ex kläder kommer inredning samt ett baslager att starta med kosta lite drygt 100 000 om du är duktig och hittar bra företag som levererar...

En butik på nätet där du ska sälja av ett befintligt lager kan kosta från 25-30000 och uppåt...

Att bygga, underhålla och sköta en webbsida med butikssystem kostar en vacker slant om man itne är hemma i programmering

Så hmm tänk dig för och smartaste sättet att bli egen är att starta upp medan man fortfarnde jobbar och ha det som hobby ett tag...det tar i snitt minst 3 år att bygga en verksamhet som är lönsam i den bransch du nämner och dryga 60% eller mer ändå konkar redan första året pga den dåliga lönsamheten...

låter som en riktig antitanti fast det är jag inte...jag är nämligen inbiten företagare och kommer nog aldrig trivas som anställd...men det är väääääldigt tungt emellanåt...
    Always look on the bright side of life=)
  • Diwa

riktig affär är bra om du har en ide som är relativt nyskapande i din stad...eller som det finns efterfrågan på...

Dessutom är det då enkelt att sköta internetbutiken under samma tider som du jobbar i den riktiga butiken

nackdelen är just att det kräver närvaro..så vill man ha vid sidan om är internet ett bra media...men det funkar mindre bra på saker där kunden behöver prova, känna och klämma för att besluta sig...

Dvs kläder funkar om det är väldigt välkända märken där de har provat dem i butiker redan eller de bara vill ha (beckham fenomenet )

Saker funkar oftast ganska bra liksom teknik och tjänster medan

sens finns alltid undantag

• Diwa
    The Dreamer skrev 2006-08-19 10:11:35 följande:
    åhh...så många bra tips ni kommer med...Jag tror att jag har en relativt nyskapande idé (har inte sett eller hört att det finns detta på annat håll i alla fall.. )Så snälla ni är...Det låter som att det kommer bli dygnet runt jobb (i princip) i början, men bli lite lättare senare, och bäst är om det går så bra att man bara kan ha sitt eget företag som jobb...Hihi...ni får mig ju att vilja starta nu på en gång...Fast, som jag sagt tidigare, kommer jag ändå vänta till jag gått ut skolan och har fast anställning innan jag börjar, så man har sin inkomst i alla fall...Tusen tack för alla tips.. De behövs verkligen..
    jupps första tiden är det mest hundgöra i form av att knyta upp leverantörer och skaffa kunder och det är mega viktigt att tänka på att aldrig låta en kund gå missnöjd...för det kan sabba hela verksamheten

Bokföringen tar man helst hjälp med i början(en bra redovisningsbyrå lär dig då exakt hur det går till för att du ska kunna göra merparten själv)
    För mig behövdes tre gånger för att klara det själv förutom bokslut men rekommenderar att ha en redovisningsbyrå i ryggen för man dyker på frågor som amn itne alltid kan svara på själv...(har trots allt utbildning som redovisningsass själv men har ändå tagit hjälp eftersom man inte är objektiv och det ibland är svårt att inte ha ett bollplank)

Tycker det låter mega sunt att du satsar klart på din utbildning för det gör att du inte är lika beroende av din företagside för din försörjning och då slipper man magsår när det i perioder går tungt och dessutom har du nåt att falla tillbaka på om det inte funkar iaf...

För trots allt är det väääldight många företag med bra ideer som aldrig iaf blir nåt...

En bra företagare som lyckas är en som brinner för det den gör, som lever andas och "är" sin företagside...
  • Diwa

kan bara hålla med elfan

En affärsplan bör man faktiskt göra upp (det är ju din affärside och hur den ska realiseras)

Marknadsundersökningar bör man oxå göra för att kolla av kundunderlag osv

Och bådadelarna är bra att kunna eftersom man utvärderar affärsplanen vartefter och gör om de bitar som inte varit helt bra...

Planen är oxå bra så man kan kolla av hur man tänkte från början och håller sig på den linjen, för under vägen får man tusentals uppslag och följer man varje uppslag har man mkt snabbt splittrat sönder sin ursprungliga ide och riskerar konkurs...

Ett företag bör ha en röd tråd som hela tiden följs och utvärderas för att den ska vara hållbar på sikt

Alla de frågor du ställer får du svar på i en enkel starta eget kurs(brukar ta 2-3 veckor )

Då kan man oxå ta ställning till hur intresserad man är av bokföringsbiten och gå kurser i ren bokföring, men ska man gå de högre kurserna så krävs väldigt goda kunskaper i matematik (jag har D men skulle vilja fortsätta)

Svar på tråden Kostnad för starta eget?