Inlägg från: fia sthlm |Visa alla inlägg
  • fia sthlm

att slå sin fru enligt kristendom??????

1 kor 7:2     Men på grund av den så utbredda utokten ska var man hålla sig till                 sin hustru och var kvinna hålla sig till sin man..

Matt 19:3

Några fariseer kom fram till honom för att sätta honom på prov och frågade: ”Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst?”

Matt 19:4

Han svarade: ”Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?”

Matt 19:5

Och han fortsatte: ”Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett.

Matt 19:6

Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt.”

Vecka 13
  • fia sthlm

Sobi

Om det nu skulle vara så att "du" har tolkat bibeln korrekt i den här frågan, varför håller då inga kristna med dig om att polygami är tillåtet enligt bibeln?

Och jag måste fråga varför det är så viktigt att polygami skulle vara tillåtet, är det för att bibeln ska överenstämma med koranen??

Och alla bibelcitat ovan, borde det inte stå att du ska
     -hålla dig till dina hustrur
    - du ska vara trogna mot dina hustrur -
    - Därför ska en man lämna sin far och mor och leva med sina hustrur och de 4 ska bli 1
    - På grund av den så utbredda otukten ska var man hålla sig till sina hustrur...

Varför skapade gud inte fler eva om han menade att mannen skulle ha flera "hjälpare"
    Det står inget "uttryckligt" förbud mot pologyami kan man tycka om man tyder det så men det är UPPENBART att gud från början menade att mannen skulle leva med 1 kvinna inte flera.
    Och jesus sa detsamma att mannen skulle hålla sig till sin hustru = inte ta sig 10 hustrur.

Vecka 14
  • fia sthlm

Suck.
    jaja du har din åsikt jag min och du får tolka bibeln helt annorlunda mot alla kristna om du vill.
    Vad det gäller mormoner så praktiserar dom inte längre mångifte, kanske finns utbrytargrupper i usa som gör det däremot.

Vecka 14
  • fia sthlm

joshuas gudmor
    Sånna som förnekar förintelsen och tycker att det är helt i sin ordning att bli slagen med en tandborste (eller vad det nu var), sånna som anser att det är OK att spränga upp sig själv bland oskyldiga och sånna som skulle låta sin dotter omskära sig om hon ville för att det har stöd i koranen!!

Nu har ju inte jag följt disskusionen så jag har nog missat en hel del som skrivits misstänker jag
    Men menar du att någon härinne har förnekat förintelsen?
    Och att det finns stöd för omskärelse jag hoppas att det inte stämmer skl, men vart står det isf?

Vecka 14
  • fia sthlm

Och att det finns stöd för omskärelse i koranen....skulle det stå.

Vecka 14
  • fia sthlm

Jag har inte alls kommit med egna åsikter, ej heller har jag tolkat själv, det är tvärrtom.
    Och att hävda att jag tolkar annorlunda mot alla kristna stämmer inte,

*jo i den här frågan stämmer det, eftersom endast ett fåtal kristna som har kommit fram till den tolkningen du har ang polygami .

alla kristna tolkar redan annorlunda mot varandra och tvistar om många frågor, vilket jag inte behöver dra några exempel

* ja precis som olika muslimer har olika tolkningar när det gäller koranen har jag märkt härinne på fl.
    Jag trodde att koranen till skillnad ifrån bibeln endast gick att tolka på ett sätt?   

"Vad det gäller mormoner så praktiserar dom inte längre mångifte, kanske finns utbrytargrupper i usa som gör det däremot."
    Och vem har rätten att kalla dom utbrytare?

*dom är utbrytargrupper ifrån jesu kristi kyrka som var den första mormonrörelsen.
    Det finns utbrytargrupper ifrån det mesta, säger inte att dom inte får kallas sig kristna, men mormoner i ordets rätta bemärkelse är dom inte.

Är dom judar som praktiserar polygami också utbrytare med tanke på att du hänvisat till GT för att påvisa att polygami inte är tillåtet enligt bibeln? Det finns dock cirka 100 000 mormoner som praktiserar polygami i USA, och dom har samma argument mot dom verser som "anses" vara förbud mot månggifte.
    *ja det har dom säkert, men jag tycker inte dom har rätt vare sig dom är 100 000 eller 1 miljon?

Så nu har jag svarat dig, ser inte att disskusionen ledde eller leder någonstans så därför undvek jag att svara.
    *frid*

Vecka 14
  • fia sthlm

Ming
    Jo jag förstod att du skrivit fel i trådstarten
    Gissar att dom andra oxå förstått det med tanke på dom disskusioner som florerat härinne

Vecka 14
  • fia sthlm

Joshua'
    Det står absolut ingenting om hustru aga i bibeln, och man får inte slåss med några tandborstar heller
    Jesus predikade att våld i alla dess former var fel så varför skulle hustruaga vara ok?
    Är det någon som menar att det är ok att slå sin fru enligt bibeln ?

Vecka 14
  • fia sthlm

Ming.
    Bibeln är ju rätt komplicerad bok.
    Jag har läst och studerat den en hel del och fattar ändå inte allt
    Det jag kan säga är att det lagförbund som fanns innan jesus kom till jorden ändrades efter att jesus var här på jorden.
    Lagar som gud hade haft innan ändrades och togs bort av jesus han förnyade och uppfyllde lagen kan man säga.

Om man läser bibeln så ser man att efter jesus var här, så har inte gud ingripit på något sådant sätt som tex syndafloden.
    Jesus dog ju får våra synder alltså han tog på sig våra synder, innan jesus fanns inget sådant lösen bland människorna därför straffade gud ibland människor direkt.
    Det står oxå i bibeln att det ska komma en domens dag då gud ska döma oss alla för våra gärningar, men han låter nu oss leva våra liv, och sedan får vi stå för våra handlingar på den dagen.

Det står ialf inte i GT att det var tillåtet med hustrumisshandel och det står inte heller i NT.

Vecka 14
  • fia sthlm
    Princes skrev 2006-08-22 17:50:13 följande:
    o när de ändå näms om självmordbombare..En männsika som har förlorat allt som inte har något att leva för i denna värld tvekar nog inte att bomba sig..Det finns även ett liv efter döden och kanske tycker dem att om vill till den till sina nära o kära?..Skulle ja förlora hela min familj o leva nästan på gatan o veta att ja kan inte göra något för att rädda allt så skulle ja inte heller tveka tror jag..Det handlar inte om att de står i Koranen att man ska ta självmord..De är fel att ta sitt liv. de finns inget i koranen som säger att man ska DÖDA eller SKADA!!!!man dör som martyr om man bombar sigoch ber man så kommer man till paradiset efter döden....Och för den människan som har förlorat allt så låter nog pradiset bra mycket bättre än att bo på gatan!!!öppna ögonen o va inte så trångsynta..tänk bara i Irak så dör de ca 100 människor om dagen!!!!..o ja vågar inte äns tänka på vad som kommer att hända i libanon o palestina, hur många liv som kommer att gå till spillo....och här sitter vi i sverige som aldrig har krig o klagar på muslimer...
    Jag hoppas att jag misstolkat hela ditt inlägg, menar du att det är OK att gå och bomba sig själv för att man är "olycklig"
    Javisst sig SJÄLV kan man gå och bomba bäst man vill men nu råkar det ju va så att dom här sstackars självmordsbombarna bombar inte bara sig själv utan även oskyldiga KVINNOR, MÄN och "BARN" samtidigt?

Och om dom ber till gud så kommer dom till paradiset menar du???
    'Jag hoppas inte att det var din personliga åsikt????????

Vecka 14
Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????